عدهای الفبای بازیگری را هم نمیدانند/بازیگری داریم که از پس یک سکانس با ۲۸ برداشت هم بر نمیآید
پرویز فلاحیپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: فعلاً هیچ پروژه خاصی را قبول نکرده ام، پیشنهاداتی ارائه شده منتها کارها را دوست نداشته ام و به همین دلیل کم کار هستم.
وی با اشاره به وضعیت بد زندگی بازیگران پیشکسوت اذعان کرد: متاسفانه وضعیت معیشت بازیگران قدیمی و پیشکسوت به شدت بد است، من نمیخواهم در مورد باندبازی حرفی بزنم، اما امروزه هرکسی به فکر این است که آشنای خودش را سر کار ببرد، برایشان مهم نیست که کیفیت اثر به چه صورت باشد، بیشتر میخواهند که دور هم جمع شده و یک کار را با هر کیفیتی تولید کنند.
بازیگر سریال "شهرزاد" درباره جوانگرایی در عرصه بازیگری افزود: من مخالف استفاده از جوانان نیستم، اما استاندارد این است که در هر محصول تصویری اگر هم میخواهند از نسل جوان استفاده کنند در کنار آنها بازیگران بزرگ را قرار دهند تا علاوه بر یادگیری کیفیت اثر هم بالا برود، امروزه در سینمای ایران تنها یک یا دو چهره معروف را در اثر گذاشته و برای سایر نقشها نابازیگر میگذارند.
وی در همین رابطه تاکید کرد: متاسفانه جوان گرایی باب شده در عرصه بازیگری درست نیست، زیرا به قیمت کنار رفتن همه بازیگران پیشکسوت تمام میشود، این کار از نظر من کاملا اشتباه است، جوانان باید چیز تازهای یاد بگیرند و وقتی هیچ تجربهای در کار نباشد، راهشان را بدون آموزش و شاید غلط ادامه دهند، نمونههای زیادی داریم که شخص ۱۰ سال بازی میکند، اما هنوز هیچ رشدی نداشته است.
بازیگر سریال "شب دهم" معروفیت یک شبه را سمی مهلک در بازیگری دانست و افزود: متاسفانه این نوع از جوانگرایی باعث شده تا بازیگران جوان بدون هیچ زحمتی شناخته شده و مدعی میشوند، اینها بعد از این معروفیت دیگر هیچ تلاشی نمیکنند، کتاب نمیخوانند، تمرین نمیکنند و خیال میکنند که در بازیگری به همه چیز رسیده اند و به همین خاطر دیگر از هیچ کسی کمک نمیخواهند.
وی ادامه داد: معروفیت کاذب برای بازیگران جوان به این میانجامد که آنها خیال میکنند دیگر نیازی به آموزش ندارند، در صورتی که شاید بسیاری از آنها در الفبای بازیگری هم مانده اند، اما معروفیت آنها را بیراهه میکشاند.
بازیگر سریال "کهنه سوار" با تاکید بر بیراهه رفتن برخی بازیگران اذعان کرد: وقتی یک بازیگر در همان ابتدای راه با حاشیه و فضای مجازی و ... معروف شده و چهار نفر از وی امضاء میگیرند، این توهم را برای وی ایجاد میکند که من به مقصد بازیگری رسیده ام، متاسفانه این تفکر غلط سالهاست که شکل گرفته و با فکر من بازیگر هم حل نمیشود.
وی در همین راستا اضافه کرد: به عنوان مثال در یک سریال با خانمی همبازی بودم، اینکه چطور وارد بازیگری شد و یا اینکه چگونه معرفی شد را کاری ندارم، اما سر همان سریال هم مشکلات بسیاری برای من درست شد که پرویز فلاحی پور برای نقش اعتراض کرده، در صورتی که اعتراض من این بود که آن خانم بازیگر کدام کلاس بازیگری رفته و یا زیر نظر چه کسی بازیگری را یاد گرفته که حالا نقشی به این مهمی به وی داده میشود؟.
فلاحی پور روند حضور بازیگران در سینما را نادرست خواند و ادامه داد: مگر میشود بازیگر را کیلویی از سر کوچه بیاوریم، به عنوان مثال همان بازیگر خانم که با وی همبازی بودم یک پلان عادی که بازیگر حرفهای در یک برداشت انجام میدهد را در ۲۸ برداشت انجام داد، حتی نمی توانست یک دیالوگ ساده را بگوید، ۲۸ برداشت یعنی هزینههای بالای تولید، برای چه باید این هزینه از بیت المال صرف یادگیری و آموزش به یک نابازیگر شود، وی ستاره سهیل نبوده که این حد برایش هزینه شود، آن هم در حالی که طی این سالها دیده ایم که این بازیگر هیچ تغییری نکرده است.
وی با اشاره به کارگردان شدن برخی نابازیگران افزود: مشخص نیست پشت پرده سینما چه خبر است که یک نابازیگر امروز می خواهد فیلم بسازد، مگر نه اینکه یک فیلمساز باید کلی فیلم کوتاه بسازد، متاسفانه وضعیت فعلی ما را به قهقهرا میکشاند، متاسفانه یک منتقد هم که در تلویزیون این آدمها یا کارهای بد را نقد می کند مورد هجمه قرار می گیرد، در صورتی که باید منتقدان ما را بکوبند تا بفهمیم که کار اشتباهی انجام داده ایم.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون مطالعه را شرط مهم بازیگری خواند و ادامه داد: من با این سابقه کار هنوز هم کتاب تکنیک بازیگری مایزنر می خوانم، اینها اصلاً نیاز نمی بینند که مطالعه کنند، کتاب دست بگیرند، اینها صرفا به امضاء و معروفیت برایشان مهم است، دلیل این اتفاق هم این است که آنها صرفاً از سمت سرمایه گذاران حمایت می شوند.
وی با اشاره به کم کار شدن خود بعد از سریال شهرزاد تصریح کرد: من در شهرزاد سعی کردم مو به مو بازی کرده و برای نقش مدت ها تحقیق کردم، سعی کردم بهترین نقش ممکن را ارائه دهم و خوشبختانه مردم هم راضی بودند اما حالا شش ماه است که بیکارم، بعد به سینما نگاه می کنم و می گویم که اینها چه کسانی هستند که وارد سینما شده اند، متاسفانه بازی این بازیگران تا حدی ضعیف است که اصلاً قابل تماشا نیست.
بازیگر سریال "مرد هزار چهره" با تاکید بر لزوم فعالیت پررنگ منتقدان در سینما اذعان کرد: امروزه منتقدان اصلا راه داده نمی شوند و یا اگر هم به منتقدی بها می دهند صرفاً برای تعریف کردن و مجیزگویی است، البته همه در میان متوجه دروغ می شوند اما واقعاً همه چیز بی سروسامان شده است.
فلاحی پور راهکار خروج از بحران فعلی سینما را سرمایه گذاری فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: کار فرهنگی خوب هزینه بردار است، اگر میخواهیم کار بزرگ فرهنگی انجام دهیم بدون هزینه کردن امکان پذیر نیست و به هیچ وجه تاثیر گذار نخواهد بود.