تاکنون برای سوادآموزی به افراد بالای 50 سال برنامهریزی نکردهایم/ آموزش بیش از یک میلیون بیسواد در سال تحصیلی آینده
وی با انتقاد از روش آمار خود اظهاری در ادامه تصریح کرد: این آمار در سرشماری مبنا بر اساس خود اظهاری جمع آوری شده است، به این معنا که معیار با سواد یا بی سواد اعلام کردن اظهارات افرادی است که در سرشماری شرکت میکنند.
تفاوت آمارهای خود اظهاری و ثبتی
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی كشور با بیان این مطلب که این نوع آمار تفاوت جزئی با آمارهای ثبتی نیز دارد، تاکید کرد: تنها آمارهای ثبتی که بر اساس اسناد و مدارک است، ملاک ما قرار دارد و براین اساس با بررسیهای صورت گرفته با مرکز آمار ایران و توافق با این مرکز همچنین طبق مصوبه اسفندماه سال گذشته از سوی دولت سعی داریم که روش آمارگیری را تغییر دهیم.
باقرزاده با اشاره به اینکه آمار بی سوادان در سالهای 75، 80، 85 و 90 طبق سرشماریهای خوداظهاری صورت گرفته است، مطرح کرد: با توجه به اینکه در چند سال گذشته آمارها ثابت بوده است به طور حتم اشکالی در شیوه شمارش داریم که با تغییر الگوی شمارش از خود اظهاری و سرشماری به سمت آمارهای ثبتی میتوانیم به صورت واضح تر و دقیق تر درباره وضعیت سواد شهروندان آمارگیری کرده و اطلاعات لازم را جمع آوری کنیم.
بیسوادان زیر
50 سال در اولویت سوادآموزی
وی با تاکید بر اینکه واقع بیسوادان زیر 50 سال را در اولویت آموزش و سوادآموزی قرار دارند، عنوان کرد : در 10 سال گذشته تمرکز بر گروههای سنی زیر 50 سال بوده و تاکنون آموزش نظام یافتهای برای بیسوادان بالای 50 سال طراحی نشده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی كشور با اشارهبه آمار مرگ و میر در کشور برای گروه سنی زیر 50 سال، خاطرنشان کرد: اگر مشاهده میشود از تعداد بیسوادان به غیر از افرادی که تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفته و با سواد شدهاند کاسته شده است، میتوان اینگونه برداشت کرد که این کاهش به دلیل فوت افرادی بوده که در این گروه جای میگرفتهاند، زیرا از سال 90 اولویت برنامهریزیهای ما روی 3 میلیون 456 نفر متمرکز بوده که زیر 50 سال سن داشتند.
تفکیک آماری براساس شهرستان، روستا،
بخش و دهستان
باقرزاده در ادامه افزود: در برنامهریزیهای خود بر اساس سوابق ثبتی به سراغ بخش قابل توجهی از این افراد با مشخصات کامل و آدرس هایی که در پایگاه اطلاعاتی داشتند، رفتیم و اطلاعات آنها را به تفکیک شهرستان، روستا، بخش و دهستان در اختیار شهرستان و مراکز گذاشتیم تا این افراد را تشویق به سوادآموزی کنند.
وی در ارتباط با اولیاء بیسواد آموزان در کشور نیز عنوان کرد که دانشآموزان است که براساس اطلاعات کسب شده یک میلیون و 600 هزار نفر بی سواد بودند. علاوه براین با بررسی های انجام شده مشخص شد که در سال90 به عبارتی طی چهار سال گذشته 4.1 درصد از این افراد آموزش دیدهاند و 4.1درصد نیز به دلیل عدم دسترسی و مهاجرت های بدون مقصد در مدرسه آموزش ناپذیر معرفی شدند.
موزش
350 هزار نفر بی سواد در سال تحصیلی 94-93
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی كشوراز آموزش 350 هزار نفر بی سواد در سال تحصیلی 94-93 خبر داد و تاکید کرد: تاکنون نیز حدود 150 هزار نفر برای سوادآموزی ثبت نام کردهاند که در حال آموزش هستند و مابقی این افراد در سال تحصیلی آینده آموزش خواهند دید.
باقرزاده با اشاره به اینکه برخی از این افراد هم طبق آمار ثبتی مشخص شد کم سواد هستند، ولی متاسفانه آمارهای سرشماری با اشکال مواجه بوده و دقیق نیست، اذعان کرد: بخشی از آمار بیسوادان توسط بهزیستی مشخص شد که این افراد آموزش ناپذیر هستند.
وی در خاتمه با بیان این مطلب که از سال 90 اولویت ما سواد اموزی به سه میلیون 456 نفر بوده که زیر 50 سال سن دارند، اظهار کرد: با برنامهریزیهای انجام شده سعی داریم برای باسواد شدن یک میلیون 600 نفر در سال تحصیلی95-94 هدف گذاری و برنامه ریزی کنیم.