صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برنامه‌های درسی آموزش عالی کهنه و به دور از نوآوری است/برنامه‌های درسی در ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد

۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰:۲۱
کد خبر: ۵۳۴۳۱۶
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
ابراهیم صالحی عمران گفت: برنامه‌های درسی آموزش عالی کهنه، به دور از نوآوری‌های علمی و فناوری‌های جدید است در حالی که یکی از ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است.

ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره تدوین ۲۱ برنامه درسی جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد شغلی و تقویت برنامه‌های مهارتی دانشجویان اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین و اساسی‌ترین کار در سیستم آموزشی برنامه‌های درسی است. این امر بسیار اساسی و مهم است، چون هم روی مربی و هم روی دانشجو اثر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: این تغییر سر فصل پیامد‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی زیادی با خود به همراه دارد.

صالحی عمران گفت: تمام سیستم‌های آموزشی باید روی تغییر سرفصل‌ها و کاربردی کردن آن‌ها وقت بگذارند.

ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است

وی در ادامه تاکید کرد: نقطه ضعف آموزش عالی کشور برنامه‌های درسی است. برنامه‌های درسی آموزش عالی کهنه، به دور از نوآوری‌های علمی و فناوری‌های جدید است در حالی که یکی از ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: اگر دغدغه اشتغال و کار دارم باید تغییر و به روز رسانی برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها اجرا شود و این اختیار تغییر سر فصل‌ها به دانشگاه‌ها تفویض اختیار شود.

وی در ادامه از واگذار کردن تفویض اختیار به دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر سر فصل‌ها و برنامه‌های درسی خبر داد و گفت: تشکیل شورای مستقل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بعد از ۹ ماه تلاش مورد موافقت و تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و ۲۱ برنامه درسی جدید مصوب شده است واگر این برنامه‌ها به اجرا گذاشته شود آثار خوبی روی برنامه‌های مهارتی دانش آموزان به جای خواهد گذشت.

صالحی متذکر شد: فیکس کردن برنامه‌های درسی کار اشتباهی است چرا که مرز‌های علم هر روز در حال تغییر و تحول است و نیاز‌ها ثابت نیست به همین دلیل باید برنامه‌های درسی هم متغییر باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: رویکر ما این است که تحولات علم و فناوری در برنامه درسی قرار بگیرد. مشاغل و حرفه‌ها در سر فصل‌ها گنجانده شود.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت گرا و هدفمند است/ درس‌ها رویکرد شغلی داشته باشند

صالحی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت گرا و هدفمند است و باید دانشجویان برای ورود به بازار کار آماده شوند و نمی‌توانیم برای ورود دانشجویان به بازار کار اسیر برنامه‌های نظری باشیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌ها باید عملی باشد و درس‌ها رویکرد شغلی داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: سیاستگذاری منسجم در برنامه ریزی درسی برای توسعه هدفمند آموزش‌های عالی فنی و حرفه ای، به منظور رفع نیاز‌های اولویت دار مهارتی کشور بر مبنای مطالعات آمایشی، نیاز‌های بازار کار، تحولات جهانی علوم و فناوری و اجرای توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدف محوریِ تشکیل این شورا بوده است.

صالحی افزود: تا کنون در جلساتی که از آذر ماه سال گذشته برگزار شده اکثر برنامه درسی تدوین و در کارگروه‌های تشکیل تخصصی جهت بروز رسانی دروس و کتاب‌ها با بهره گیری از استادان و مولفان برتر دانشگاهی و ظرفیت‌های برون دانشگاهی بخصوص از بخش صنعت سعی گردیده به نحو شایسته‌ای استفاده گردد.

برخی دروس دانشگاه با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه منابع درسی این دانشگاه باید بومی نظام آموزشی و در ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد، افزود: یکی از برنامه‌های دانشگاه که به واحد‌های زیرمجموعه ابلاغ شده نیز تدوین منابع درسی بومی در کنار بازنگری سرفصل‌های تمام رشته هاست. متاسفانه برخی از منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظری است و با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای منابع دانشگاه‌های دیگر کشور را مطالعه می‌کنند و دروس فعلی با رسالت‌های خاص این دانشگاه منافات دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *