صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برنامه‌های توسعه ساخت داخل اعلام شد

۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲:۰۲
کد خبر: ۵۳۳۸۵۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون امور صنایع وزارت صمت برنامه‌های توسعه ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت را در ۵ محور تشریح کرد.

به گزارش گروه اقتصاد فرشاد مقیمی با اشاره به برنامه توسعه ساخت داخل در سال ۹۸ گفت: برنامه ریزی و اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای قانون جدید حداکثر استفاده توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی محور نخست توسعه ساخت داخل است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: داخلی سازی کالا‌های خارجی پر مصرف و با ارزش افزوده بالا، مدیریت واردات کالا‌های خارجی، پیگیری بهبود کیفیت کالا‌های داخلی، ترویج مصرف کالا‌ها و خدمات داخلی، از دیگر محور‌های توسعه و تعمیق ساخت داخل است.

وی با اشاره به اجرای محور برنامه ریزی و اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای قانون جدید حداکثر استفاده توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی گفت: بنا به تکلیف قانون مبنی بر ملزم شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طراحی سامانه‌ای به منظور ثبت فهرست توانمندی‌های تولیدی و خدماتی کشور و نیازمندی‌های خارجی دستگاه‌ها سامانه www.tavaniran.ir به زودی رونمایی می‌شود.

درج اطلاعات تولیدات داخلی در سامانه

وی ادامه داد: هماهنگی و برقراری سازوکار بررسی اعتراض تشکل‌های تخصصی به تعیین استاندارد‌های غیرمتعارف توسط دستگاه‌های اجرایی از طریق سازمان ملی استاندارد و تشکیل دبیرخانه هیئت نظارت بر اجرای قانون ازجمله برنامه‌های زیرساختی این قانون است.

معاون امور صنایع درباره برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد داخلی سازی کالا‌های خارجی پرمصرف و با ارزبری بالا گفت: در این زمینه براساس قانون حداکثری تعیین کالا‌های مشمول، بررسی امکان پذیری تولید و هماهنگی جهت تولید انجام شده است.

وی همچین گفت: تلاش ویژه در جهت توسعه شرکت‌های خدمات مهندسی و شرکت‌های طراحی و ساخت به منظور توسعه فناوری و انتقال دانش فنی و ساماندهی فهرست تامین کنندگان (Vendor List) دستگاه‌ها جهت مشارکت حداکثری در تولید داخلی از دیگر اقدامات است.

اجرای طرح جایگزینی کالا‌های مصرفی با دوام فرسوده

مقیمی همچنین از افزایش تولید داخلی در پروژه‌های خاص مانند تعمیق خودرو‌های پر تیراژ، واگن‌های مسافری، شناور‌های متوسط به بالا و همچنین تکمیل پروژه‌های تولیدی که محصول مشابه آن‌ها در حال حاضر به کشور وارد می‌شوند را از جمله برنامه‌های داخلی سازی معرفی کرد.

معاون وزیر صنعت همچنین گفت: پیگیری اجرای طرح جایگزین کردن کالا‌های مصرفی با دوام فرسوده با محصولات جدید با اعمال روش‌های تشویقی و انگیزاننده از دیگر برنامه‌های داخلی سازی کالا‌های خارجی پرمصرف است.

مدیریت واردات کالا‌ها

مقیمی مدیریت واردات را از دیگر محور‌های برنامه ساخت داخل عنوان کرد و گفت: در این راستا قانون حداکثر از سوی دستگاه‌های مشمول قانون، اجرای قانون حداکثر در خرید‌های دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستادیران) و همچنین اجرای ساخت داخل کالا‌ها و خدمات در پروژه‌های دولتی و پیگیری اعمال آن در دستور کار قرار دارد.

بازنگری تفصیلی مقررات صادرات و واردات

وی به اعمال ممنوعیت (واردات کالا‌هایی که به میزان کافی و با کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود اشاره کرد و گفت: بازنگری تفصیلی مقررات صادرات و واردات و تعرفه گمرکی کالا‌ها در جهت حمایت از تولیدات داخلی از دیگر برنامه‌های ساخت داخل در مدیریت واردات است.

معاون امور صنایع در خصوص محور بهبود کیفیت کالا‌های داخلی گفت: در این خصوص نظارت دقیقی بر انجام آیین نامه‌های رعایت حقوق مصرف کنندکان (عمومی و خودرو)، و همچنین تعریف سازوکار صلاحیت سنجی فناوری تولید کالا و خدمات (از جمله دانش فنی) و اعمال آن، هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌خواهیم انواع بنگاه‌های اقتصادی را رتبه بنید کینم و به دین منظور شیوه نامه آن را در حال تدوین با رعایت اولویت‌ها هستیم.

مقیمی همچین از تصویب و ارائه مشوق‌های لازم جهت ایجاد و توسعه مراکز R&D در واحد‌های صنعتی خبرداد.

اجرای برنامه‌های آموزشی ترویج مصرف کالا

معاون وزیر صنعت، ترویج مصرف کالا‌ها و خدمات داخلی را از محوری‌ترین برنامه‌های ساخت داخل قلمداد کرد و گفت: در این زمینه تهیه و اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی، ترویج مصرف کالا‌های ایرانی از طریق عرضه کنندگان، توسعه هدفمند تخفیف‌های موثر برای تبلیغ کالا‌های داخلی در رسانه ها، در دستور کار قرار دارد.

وی فعال سازی کمیسیون ساماندهی تبلیغات کالا‌های داخلی، تهیه و اجرای برنامه‌های آموزشی ترویج مصرف کالا و خدمات ایرانی در مدارس، دانشگاه ها، مساجد را از دیگر برنامه‌ها این محور عنوان کرد.

مقیمی گفت: توجیه شرکت‌های پیمانکاری عمومی (EPC) و شرکت‌های مشاور جهت حمایت از تولیدات داخلی از برنامه‌های ترویجی و تبلیغی ساخت است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *