صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دولت برای واگذاری سرخابی‌ها تا شهریور فرصت دارد/ یکی از غیر شفاف‌ترین بنگاه‌های اقتصادی استقلال و پرسپولیس بودند/ همه چیز سرخابی‌ها روی یک برگه کاغذ بود

۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴:۲۵
کد خبر: ۵۳۳۷۱۲
دسته بندی‌: ورزشی ، فوتبال
حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تا پایان سال ۹۸ دولت نتواند خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را به نتیجه برساند، پرونده تخلف از اجرای قانون را به صحن علنی می‌بریم و بعد رای گیری در اختیار قوه قضائیه قرار می‌دهیم.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی پیرامون خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی به‌ویژه استقلال و پرسپولیس توضیحات جامع و کاملی ارائه کرد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به طولانی شدن واگذاری سرخابی‌ها اظهار داشت: متاسفانه مردم مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را از چشم دولت می‌بینند. تا زمانی که آنها به بخش خصوصی واگذار نشوند، مشکلات آنها پابرجاست.

فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی به نکات جالبی اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنیم متن کامل آن را بخوانید:

*خصوصی‌سازی باشگاه‌ها با تصویب قانون اصل ۴۴ شروع شد

فولادگر پیرامون خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: سابقه خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی برمی‌گردد به ابتدای قانون اصل ۴۴(در واقع همان تفسیریه جدید بر اصل ۴۴ قانون اساسی). مطابق این قانون تعدادی از باشگاه‌هایی که دولتی بودند، در فهرست واگذاری قرار گرفتند تا از زیرمجموعه دولت خارج شوند. در همان مقطع کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) باشگاه‌ها را ملزم به خصوصی شدن کرد تا تحت مالکیت دولت نباشند. سابقه خصوصی‌سازی از اینجا شروع شد. در اجرای قانون اصل ۴۴، گروهی از باشگاه‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند و زیر مجموعه شرکت‌هایی قرار گرفتند که بیش از ۵۰ درصد سهام‌شان غیردولتی شده بود. آخرین نمونه این باشگاه‌ها، ذوب‌آهن بود که چند سال پیش سهامش را یکی از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی خرید تا از حالت دولتی خارج شود.

*واگذاری سرخابی‌ها به دلیل ابهام در صورت‌های مالی به نتیجه نرسید

وی در مورد موضوع واگذاری سرخابی‌ها افزود: بعد از خصوصی شدن تعداد زیادی از باشگاه‌ها که در آن ایام همگی لیگ‌برتری بودند، فقط ۴ باشگاه راه‌آهن، نفت تهران، پرسپولیس و استقلال باید تغییر وضعیت می‌دادند. راه آهن که مسیر خودش را رفت واگذار شد. اگر خاطرتان باشد، نقت تهران هم به بخش خصوصی واگذار شد. در این بحث به حواشی و اتفاقاتی که بعد از واگذاری نفت رخ داد، کاری نداریم، چون موضوع صحبت ما استقلال و پرسپولیس است. چند سال اول راه‌هایی امتحان شد که به نتیجه نرسید. هر بار نام آنها در لیست واگذاری قرار می‌گرفت، عملا این اتفاق رخ نمی‌داد، چون اساسنامه و ساختار مالی روشنی نداشتند، صورت‌های مالی آنها شفاف نبود، بدهی انباشته زیادی داشتند.

یک نکته را هم بگویم که اساسنامه این باشگاه‌ها باید تغییر کند و به سهامی عام تبدیل شوند. این موارد باعث شد سازمان خصوصی‌سازی موفق به واگذاری این باشگاه‌ها نشود. سرانجام تصمیم دیگری برای آنها اتخاذ شد. دو سال پشت سرهم در قانون بودجه تاکید شد که این دوباشگاه «باید» فروخته شوند. اگر یادتان باشد سال ۹۲ و ۹۳ بود. پس تا اینجا قانون اصل ۴۴ بر خصوصی‌سازی تاکید داشت و از سوی دیگر باید به حکم بودجه‌ای هم عمل می‌شد. یکی دیگر از اقدامات ما این بود که در برنامه پنجم توسعه صراحتا به موضوع واگذاری اشاره کردیم. در برنامه ششم هم آن را تنفیذ کردیم که دیگر دولت حق ندارد در ورزش حرفه‌ای هزینه کند؛ بنابراین هم قانون اصل ۴۴، هم قانون برنامه پنجم و ششم و هم حکم بودجه‌ای همگی تاکید داشتند که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باید واگذار شوند.

*یکی از خریداران الان پرونده فساد اقتصادی دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایده‌هایی که برای فروش پرسپولیس و استقلال به نتیجه نرسید خاطرنشان کرد: سال ۹۳ سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفت یک اقدام اجرایی و جدی انجام دهد که داستان مزایده‌ها پیش آمد. در مجموع ۴ مزایده برای فروش استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در مزایده اول و دوم که اصلا خریداری نیامد، چون برای واگذاری شرطی گذاشته بودند با این مضمون که هواداران و پیشکسوتان باید صاحب بخشی از سهام باشد. این شرط باب میل خریداران نبود. وقتی در دو مزایده اول کسی حاضر نشد، این شرط را برداشتند. با برطرف شدن این مانع، در مزایده سوم برای یکی از تیم‌ها مشتری پیدا شد و در مزایده چهارم برای هر دو تیم مشتری آمد.

تقریبا کار واگذاری به انتها نزدیک شده بود که دولت مصوبه‌ای گذراند و با استناد به اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فرهنگی هستند، آنها را از لیست واگذاری خارج کرد. استناد دولت به یک ماده از قانون اصل ۴۴ بود که می‌گفت قانون اصل ۴۴ شامل امور فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نمی‌شود. دولت مصوبه‌ای به مجلس آورد که این دو باشگاه فرهنگی هستند و شامل واگذاری‌های اصل ۴۴ نمی‌شوند. همان موقع ما (نمایندگان مجلس)، اعتراض کردیم که این کار خلاف قانون اصل ۴۴ است، چون آنها باشگاه ورزشی هستند و در فوتبال حرفه‌ای حضور دارند. اگر چه عنوان فرهنگی کنار نام‌شان قرار گرفته، اما مطابق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، لیگ‌برتر ایران حرفه‌ای است و تیم‌هایی که در لیگ ایران حضور دارند حرفه‌ای محسوب می‌شوند و باید خصوصی اداره شوند نه دولتی.

بعدا متوجه شدیم که وزارت ورزش به دلیل نداشتن اهلیت و شرایط خریداران جلوی واگذاری دو باشگاه را گرفته بود. خریدار یکی از تیم‌ها، الان پرونده فاسد اقتصادی دارد. در هر صورت آن زمان کار واگذاری از دستور خارج شد. دو سال طول کشید تا مجددا بحث واگذاری این دو باشگاه آغاز شد. دلیل مسکوت ماندن واگذاری، بازهم روشن نبودن صورت‌های مالی بود.

*دولت پذیرفت که استقلال و پرسپولیس مجموعه فرهنگی نیستند

رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه داد: سال ۹۷، چیزی که در گذشته مورد اعتراض ما بود را دولت پذیرفت؛ اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صرفا به دلیل واژه فرهنگی کنار نام‌شان مجموعه‌های فرهنگی نیستند. دولت قانون را اصلاح کرد تا مجددا آنها به لیست واگذاری برگردند. دولت اعلام کرد که مجددا ساختار مالی آنها بررسی و اصلاح شود. سال ۹۶ و ۹۷ معاون ورزش قهرمانی آقای داورزنی و همکاران‌شان اقدامات خوبی برای اصلاح صورت‌های مالی این دو باشگاه انجام دادند و تلاش شد تا وضعیت مالی آنها شفاف‌تر شود. با این اقدام، تا حدود زیادی طلبکاران و بدهکاران مشخص شدند.

*همه چیز استقلال و پرسپولیس روی یک برگ کاغذ بود!

عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: یکی از غیر شفاف‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند. عدم شفافیت در این دو مجموعه موج می‌زد. نه قرارداد‌ها و نه هزینه‌ها شکل روشنی داشت، نه پرداخت به بازیکنان و مربیان روشن بود. حتی شیوه‌های پرداخت هم مشخص نبود. همه چیز این دو باشگاه بزرگ روی یک برگه کاغذ قرار داشت. البته بی‌انصافی نکنیم، چون وزارت ورزش و آقای داورزنی طی دو سال اخیر تلاش کرد تا صورت‌های مالی تا حدود زیادی اصلاح شود. از طرفی راهکار‌هایی هم برای درآمدزایی این دو باشگاه پیدا کردند و با اپراتور‌های تلفن همراه قرارداد اسپانسری بستند و شرایط مالی آنها به سمت شفافیت رفت. در نهایت سال ۹۷ هم این دو تیم در فهرست واگذاری قرار گرفتند، اما سال گذشته هم واگذاری انجام نشد. این‌بار هم صورت‌های مالی غیرشفاف بود که مورد تأیید سازمان حسابرسی قرار نمی‌گرفت.

*برند تجاری تنها دارایی استقلال و پرسپولیس است

فولادگر در ادامه افزود: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دارایی آنچنانی ندارند و تنها برند آنها ارزشمند است. ساختمان و ورزشگاه که ندارند. اسناد مجموعه‌هایی که در اختیار آنهاست، ایراد دارد. حتی برخی از املاک که در ظاهر متعلق به این دو باشگاه است، سند و مدرک درستی ندارند. از طرفی بدهی انباشته سنگینی دارند. تنها دارایی ارزشمند آنها همین نام تجاری یا برند دو باشگاه است.

*تا پایان شهریور استقلال و پرسپولیس باید به فرابورس بروند

وی درخصوص اینکه اکنون خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس در چه وضعیتی قرار دارد گفت: پارسال متوجه شدیم با شیوه‌ای که سازمان خصوصی دنبال می‌کند، امسال هم واگذاری ممکن نیست، امسال صبر نکردیم که روال همیشگی طی شود و آخر ببینیم واگذاری باز هم به نتیجه نرسد. قرار شد از ابتدای سال جلسه بگذاریم تا واگذاری سرانجام به نتیجه برسد. دو سه جلسه در کمیسیون اصل ۴۴ گذاشتیم. همچنین کارگروهی در مجلس با حضور نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، وزارت ورزش، سازمان حسابرسی، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده‌های بخش‌هایی که واگذاری به آنها ارتباط دارد شکل گرفت.

این نکته را بگویم که اواخر سال ۹۷ که بودجه در حال نهایی شدن بود، از بودجه سال ۹۸ هم استفاده کردیم و موضوع واگذاری دو تیم را در آن گنجاندیم. نتیجه جلسات، رسیدن به ۵ روش برای واگذاری بود که بر اساس آن، حکم بودجه‌ای برایش گرفتیم. قرار بر این شد که برند این دو باشگاه ارزش گذاری شود، ۵۱ درصد سهام به صورت یک بلوک مدیریتی و کنترلی واگذار گردد، ۴۴ درصد سهم مردم شود و ۵ درصد هم برای کشف قیمت برند باشگاه باشد. قرار شد واگذاری از طریق فرابورس انجام شود. استدلال هم این بود که یک بلوک مدیریتی بیاید و با خرید تیم، مدیریت آنها را هم برعهده بگیرد. چون هیچ‌کس حاضر نیست بیش از ۵۰ درصد سهام یک باشگاه را بخرد، اما درمدیریت آنها نقشی نداشته باشد.

امسال تا آخر شهریور باید مقدمات ورود این باشگاه‌ها به فرابورس فراهم شود. در این مدت جلساتی هم داشتیم. در یکی از جلسات هم وزیر اقتصاد حضور داشت و هم وزیر ورزش. در جلسه دیگر وزیر ورزش حضور داشت. در تمام جلسات نماینده سازمان خصوصی‌سازی (رئیس یا معاونانش)، رئیس سازمان بورس یا رئیس شرکت فرابورس، نماینده دیوان محاسبات مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند. در کنار این‌ها از سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و مدیران عامل دو باشگاه دعوت شد تا نظرات کارشناسی خود را ارئه کنند.

*لایحه اصلاح بودجه برای واگذاری سرخابی را باید خود دولت بیاورد

عضو کمیسیون هیئت عالی نظارت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات متوجه نظرات مختلف شدیم. سازمان خصوصی‌سازی معتقد است که به دلیل مشخص نبودن تقدم و تاخر مسائل واگذاری، حکم بودجه‌ای اجرایی نیست. وزارت ورزش هم از یک زاویه دیگر این حکم را اجرایی نمی‌دانست. البته ما اعتقاد داریم روی این حکم کار کارشناسی انجام شده و قابلیت اجرا دارد. آنها (وزارت ورزش) دو دلیل برای غیر اجرایی بودن این حکم می‌آورند. اول اینکه می‌گویند صورت‌های مالی، بدهی‌ها، تعهدات و ارزش برند مشخص نیست. ما می‌گوییم با هر شیوه‌ای که قصد واگذاری دارید (مزایده یا فروش سهام)، باید ارزش‌گذاری برند و شفاف‌سازی صورت‌های مالی انجام شود. اصلا این پیش شرط هر نوع واگذاری است. اگر قبلا هم نتوانستند این دو باشگاه را واگذار کنند، دلیلش نامشخص بودن همین موارد است. حتی با شیوه خودشان هم که برگزاری مزایده بود، باید این مقدمات فراهم می‌شد. این از بحث اول.

بحث دوم، سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید تقدم و تاخر برای ورود به فرابورس معلوم نشده. مثلا می‌گفتند اول بلوک مدیریتی مشخص شود تا ببینیم کسی برای ۵۱ درصد سهام جلو می‌آید و چه شرایطی دارد. یا اگر سهام را خرد کنیم، چگونه به فروش می‌رسد؟ ما مشکلی با این موضع نداریم و در تقدم و تاخر، هرطور خودشان صلاح می‌دانند عمل کنند.

اما بحث سوم این بود که وزارت ورزش می‌گفت حکم بودجه باید اصلاح شود. خب اگر دولت معتقد به اصلاح حکم است، خودشان باید لایحه آن را به مجلس بیاورند. چیزی که به عنوان حکم در بودجه قرار گرفته نظر ما است. اگر موافق آن نیستند، خودشان باید لایحه اصلاح بودجه را بیاورند. البته شورای نگهبان اصلاح بودجه را به سختی قبول می‌کند یا اصلا قبول نمی‌کند. نظر اخیر شورای نگهبان این است که طرح اصلاحیه بودجه را باید خود دولت به مجلس بیاورد. در مجموع با هر سبک و مدلی که قصد واگذاری دارند، خودشان(دولت) باید اقدام کنند.

*حاضریم ۶ ماه دیگر هم برای واگذاری فرصت بدهیم

فولادگر تاکید کرد: مباحثی که گفتم آخرین صحبت‌هایی است که تا امروز در جلسات با هم داشتیم. ما معتقدیم که اولا تا قبل از اتمام شهریور دولت همچنان می‌تواند براساس همان مصوبات قبلی که دو باشگاه در لیست واگذاری بودند، عمل کند. جدای حکم بودجه‌ای، دولت با همان شیوه قبلی که صورت‌های مالی، بدهی‌ها و سایر موارد باید اصلاح می‌شد، تا پایان شهریور فرصت دارد که کار واگذاری این دو باشگاه را به نتیجه برساند. اگر هم با واگذاری مطابق حکم بودجه موافقند، تا پایان شهریور باید مقدمه ورود به فرابورس را فراهم کنند. این کار هم اصلاح و تایید صورت‌های مالی را می‌خواهد. حتی اگر در این بازه زمانی انجام اصلاحات شدنی نیست، بگویند ۳ ماه یا ۶ ماه بیشتر فرصت می‌خواهند. می‌توانند موضوع را ببرند در دولت یا شورای سه قوه و نامه بنویسند به دیوان‌ محاسبات که چند ماه زمان می‌خواهند تا صورت‌های مالی برای ورود به فرابورس را اصلاح کنند. همه این‌ها سیر اداری دارد و زمانبر است.  از ابتدای سال، ۴ ماه آن گذشته، ولی باز هم می‌شود به جای شهریور ماه، به آنها ۳ یا ۶ ماه دیگر زمان داد به شرطی که کار جلو برود.

*مردم مشکلات استقلال و پرسپولیس را از چشم دولت می‌بینند

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما هر راهی که می‌خواستند را برای‌شان باز گذاشتیم. اگر لایحه بیاورند، با فوریت به آن رسیدگی می‌کنیم یا می‌بریم در شورای سه قوه که قدرت انجام این کار را دارد. حتی اگر بخواهند، ما به عنوان کمسیون تخصصی گزارش می‌دهیم به دیوان محاسبات که به دلایل مختلف موضوع ورود به فرابورس با چند ماه تاخیر انجام می‌شود. حرف ما این است که سرانجام باید واگذاری انجام شود و هرچه دیرتر این اتفاق رخ دهد، ضرر می‌کنیم. الان تمام مشکلات این دو باشگاه را مردم از چشم دولت می‌بینند. حتی بالاتر از دولت. به فضای ورزشگاه‌ها نگاه کنید که چه اتفاقاتی در ماه‌های اخیر رخ داده؟ در رشت، تبریز، اهواز، اصفهان، مشهد، همین تهران و ورزشگاه آزادی چه شعار‌هایی داده می‌شود؟ این تازه فضای حقیقی است، در فضای مجازی اوضاع صد مرتبه بدتر است. مردم مسائل این دو باشگاه را نسبت می‌دهند به دولت، اما چرا؟ چرا باید مسائل فوتبال به دولت وسایر بخش‌ها آسیب بزند، وقتی آنها نقشی در فوتبال ندارند؟ وقتی خود آقای وزیر می‌گوید اگر یک‌ساعت زودتر این دو تیم را واگذار کنیم به سود ما است، چرا دست، دست می‌کنیم؟ اگر واگذاری انجام شود، هم بار مالی و هم سیاسی آن برداشته می‌شود.

*استقلال و پرسپولیس را تشبیه می‌کنم به سایپا و ایرانخودرو

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد دولت‌ علاقمند به واگذاری این دو باشگاه نیست، تاکید کرد: من نمی‌خواهم بدبین باشم، ولی از جایی به من گفتند که دولت‌ها (فرقی نمی‌کند کدام دولت از کدام جناح)، نمی‌خواهند دست از سر این دو باشگاه بردارند. من این دو باشگاه را تشبیه کردم به دو شرکت بزرگ خودروسازی که ظاهرا دولت نمی‌خواهد دست از سر آنها هم بردارد. خدا می‌داند من سوءظنی ندارم. هم وزیر صنعت می‌گوید این دو مجموعه واگذار شوند، هم وزیر ورزش می‌خواهد استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند، اما در عمل مدام بهانه، بهانه و تا امروز این کار به سرانجام نرسیده است. ولی باید هرچه سریع‌تر بار مالی، سیاسی و فرهنگی این موضوع را از دوش دولت برداریم.

*گزارش تخلف از اجرای قانون را به صحن مجلس می‌بریم

فولادگر در پاسخ به این سوال که اگر تا پایان امسال هم این دو باشگاه‌ واگذار نشوند مجلس چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: وقتی همه راهکار‌ها پیشنهاد شده، اگر امسال واگذاری به نتیجه نرسد، از ماده ۲۳۴ آیین‌نامه استفاده می‌کنیم. طبق این ماده به مجلس گزارش می‌دهیم که ما تمام راه‌ها را پیشنهاد کردیم، ولی دولت انجام نداد. آن وقت مجلس رای می‌دهد به تخلف از اجرای قانون و پرونده به قوه قضائیه می‌رود و خارج از نوبت به آن رسیدگی می‌شود.

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا باشگاه‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و مثل یک شرکت درآمدزایی می‌کنند. حتی با مالیاتی که می‌پردازند، برای دولت درآمدزایی می‌کنند. البته این را بگویم در جلسات کارگروه به نتیجه خوبی درمورد باشگاه‌ها رسیدیم. گروهی از دوستان در مرکز پژوهش‌های مجلس برای آشنایی بیشتر با وضعیت باشگاه‌های خارجی مطالعات تطبیقی انجام دادند که نتایج خوبی برای ما به همراه داشت. نخست اینکه روش‌های درآمدزایی را در ۶ محور تعریف کردند. به هرحال باشگاه‌های ما باید درآمدزا باشند. اگر مسئولان فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، سایپا، ایرانخودرو به یکباره تصمیم بگیرند که به دلیل مشکلات اقتصادی تیمداری نکنند، چه بلایی سر باشگاه‌های دولتی می‌آید؟

*باشگاه‌ها باید راه درآمدزایی را پیدا کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ذوب‌آهن از کویت بیشترین حق پخش را گرفته و از مسابقات آسیایی درآمدزایی کرده. به جز حق پخش، تبلیغات دور زمین، اسپانسر پوشاک و... الی آخر. راه درآمدزایی فقط حق پخش که نیست. در دنیا تور می‌گذارند و هواداران ۴۰-۵۰ یورو پول می‌دهند تا از باشگاه بارسلونا و رئال دیدن کنند. یا پول می‌دهند و لباس و لوازم با آرم و لوگوی باشگاه خریداری می‌کنند. راه درآمدزایی را باید گشت و پیدا کرد. شاید الان وزارت ورزش بگوید که ما حق پرداخت پول به این دو باشگاه را نداریم، اما غیر مستقیم به آنها کمک‌هایی می‌شود. اگر وزارت ورزش همین پول‌ها را صرف ورزش قهرمانی کند اتفاقات بزرگ و مثبتی برای ورزش ما رخ می‌دهد. ما رشته‌هایی در ورزش داریم که بودجه برای حضور در مسابقات بین المللی ندارند.

الان که وزیر و آقای داوزنی می‌گویند عزم ما جزم شده برای واگذاری، باید امسال این کار به نتیجه برسد. حالا که مجلس و دولت و افکار عمومی حامی این کار هستند، باید از فرصت استفاده کرد. اگر هم دیدیم تا آخر سال واگذاری به نتیجه نمی‌رسد، گزارش‌مان را به مجلس می‌دهیم.

*اگر تا پایان سال سرخابی‌ها خصوصی نشوند، به فوریت در مجلس به آن رسیدگی می‌کنیم

رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در پاسخ به این مسئله که روز‌های پایانی سال ۹۸ مصادف با انتخابات مجلس می‌شود و احتمال دارد که واگذاری سرخابی‌ها به مجلس بعدی موکول شود، گفت: ما تا آخر ۹۸ هستیم و اگر ببینیم که تعلل می‌شود، آخر سال گزارش‌مان را با فوریت به صحن می‌بریم و رای‌گیری می‌کنیم. از آنجا که این گزارش نظارتی است، هیئت رئیسه مجلس هم کمک می‌کند که فوری در صحن رای‌گیری شود. البته این امکان هم هست که موضوع به مجلس بعدی موکول شود.

*بهره‌برداری سیاسی از استقلال و پرسپولیس را انکار نمی‌کنم

نماینده مردم اصفهان درخصوص استفاده سیاسی و تبلیغاتی از موضوعاتی نظیر خصوصی‌سازی سرخابی‌ها یا پرونده فساد در فوتبال که معمولا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مطرح می‌شود، اظهار داشت: من منکر استفاده‌های سیاسی و جناحی از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیستم، اما هر موضوع را باید مسئول خودش جواب دهد. درمورد پرونده فساد در فوتبال اعضای کمسیون اصل ۹۰ یا نمایندگان مرتبط باید اظهار نظر کنند که به کجا رسید. در مورد واگذاری سرخابی‌ها، شخص خودم را می‌گویم که اصلا نگاه رای آوری در حوزه انتخابیه نداشتم. ما به چشم یک کار تخصصی در کمسیون ویژه به موضوع واگذاری نگاه کردیم و تا آخر پیگر خصوصی‌سازی این دو باشگاه هستیم. شاید عده‌ای درپی استفاده سیاسی از بحث خصوصی باشند، اما پیش خود و خدای خودم می‌دانم که در این موضوع تنها با هدف انجام وظیفه و برای اجرای درست مسئولیتی که در کمسیون دارم، پیگیر این مسئله هستیم.

*چرا جوانان‌مان را در معرض ناامنی قرار می‌دهیم؟

فولادگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اتفاقات حاشیه‌ای فینال جام حذفی فوتبال اشاره کرد. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار درباره دلیل منتفی شد استیضاح وزیر ورزش گفت: من موافق استیضاح نبودم. من و تعدادی از نمایندگان مسیر دیگری را انتخاب کردیم و حوادث ورزشگاه‌ها طی چند ماه گذشته را به عنوان یک سوال از وزیر ورزش مطرح کردیم. اما سوال ما در نوبت است و یکسری سوال دیگر هم وجود دارد که متاسفانه نویت رسیدگی به آن طولانی شده، اما طی یکی، دو هفته آینده انجام می‌شود. ابتدا کمسیون فرهنگی از وزیر ورزش و بعد کمسیون امنیت ملی از وزیر کشور درمورد حوادثی که پشت سر هم در ورزشگاه‌ها اتفاق افتاد، طرح سئوال می‌کنیم. برای چنین مسابقه حساسی باید تدابیر لازم دیده می‌شد، هم توسط سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و هم توسط خود هیئت‌های فوتبال در استان.

*درباره حوادث ورزشگاه‌ها از وزیر ورزش و کشور سئوال می‌کنیم

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اتفاقات ورزشگاه‌های فوتبال در تمام شهر‌ها ادامه داد: در کشور‌هایی که مهد دموکراسی هستند از چنین اتقاقاتی ساده نمی‌گذرند و حتی سختگیرترند. ما اینجا خیلی راحت جوانان‌مان را در معرض فحاشی و ناامنی قرار می‌دهیم. فضای جامعه چه حقیقی و چه مجازی تحت الشعاع این بد اخلاقی‌ها قرار می‌گیرد و بی حرمتی‌هایی می‌بینیم که مناسب جامعه ما نیست. این مسائل را از طریق سوال از وزیر ورزش و وزیر کشور دنبال می‌کنیم. البته رسانه‌ها، دولت، مردم و همه باید کمک کنند این اتفاقات تکرار نشود.

گفت‌وگو از سعید زاهدیان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *