آخرین ملاک انتخاب بازیگر در سینما کیفیت بازی است/کارگردانان سینما به تئاتر هیچ توجهی نمیکنند
رها حاجی زینل بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص حضور خود در نمایش "کرونوس" گفت: ما به مدت یکسال درگیر پیش تولید این نمایش با نامی دیگر «هرمافرودیت» بودیم، اما با نام و مضمون اثر از سوی شورای ارزشیابی تئاتر مخالفت شد و این نمایش در انتها به اثری با نام کرونوس منجر شد. طی این مدت پیش تولید ابتدا به امر قرار بود که من کارگردانی نمایش را بر عهده داشته باشم.
وی در همین راستا ادامه داد: در ابتدا قرار بود شخصیت اول مرد و زن نمایش کرونوس از میان چهرههای مطرح تئاتر انتخاب شوند، اما به دلیل دستمزدهای بسیار بالای آنها تصمیم به تغییر در چیدمان اثر گرفتیم، علی صفری به عنوان نویسنده تصمیم به کارگردانی اثر گرفت و من که بعد از آشویتس زنان روی صحنه تئاتر نبودم، بنا به تصمیم گروهی به عنوان نقش اول زن این نمایش به ایفای نقش پرداختم.
بازیگر فیلم سینمایی "خفه گی" درباره ایفای تک نقش زن در نمایشی خشن اظهار کرد: از نظر من هنر بازیگری در تئاتر دارای نقشهای بسیار سختتری از سینمای امروز ایران است، سینمای امروز کمی روایتگونه و معطوف به ملودرامهای آپارتمانی و سادهتر است، اما در تئاتر نقشها به شدت بازیگر را به چالش میکشانند که در کرونوس نقطه اوج این چالش را تجربه کردم، به نوعی باید بگویم هنوز کمی در تئاتر جسارت باقی مانده است.
وی افزود: برای من همیشه بازی در تئاتر خاص بوده و به شخصه نقشهای سخت را با آغوش باز میپذیرم، حضور صحنهای در تئاتر جذابیت زیادی دارد که یکی از آنها حفظ انرژی و کاراکتر در طی سی شب اجرا است، نقشی که میتواند هر روز نسبت به روز گذشته به بلوغ رسیده و پخته شود، در مورد کرونوس هم سختی نقش "ایلای" برایم شیرین بود و البته که جمع مردانه اثر و فشار کاراکترهای شکارچی مرد در داستان این شیرینی را با چالشی جالب مواجه میکرد.
بازیگر سریال "نهنگ آبی" مضمون نمایش کرونوس را روایتی تازه در تئاتر ایران خواند و اذعان کرد: خشونت عنصر اصلی نمایشنامه کرونوس است، خشونتی که گاه بیرونی و گاهاً از درون شخصیتها بروز پیدا میکند، شخصیتهای مرد شکارچی داستان به شدت خشن بوده و برای زندگی و بقا دست به هر کاری میزنند، شاید بهتر است بگویم من هم جزو یکی از بازیگران مرد نمایش کرونوس هستم، البته قصد لو دادن داستان را ندارم.
وی ادامه داد: حال با این نگاه یعنی وقتی من زنی را با رفتارهای مردانه بازی میکردم، همه چیز تغییر میکرد، زیرا من هم به اندازه تمامی کاراکترهای مرد این اثر باید خشن میبودم.
بازیگر نمایش "آشویتس زنان" درباره دلیل کم کاری خود در عرصه بازیگری اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی کم کاری من نداشتن فیلمنامه و نمایشنامه خوب است، طی این سالها شاهد باز اجرای بسیاری از متون تکراری خارجی هستیم و این اتفاق من را ناامید میکند، مسئله وقتی بدتر میشود که بازیگران قدیمی و چهره ما هم بدون معطلی سراغ متنهای دم دستی و راحت میروند.
وی در همین رابطه تاکید کرد: اتفاق دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در اکثریت گروههای تئاتری جا افتاده که برای فروش اثر حتما باید از سلبریتیها و چهرهها استفاده کرد و همین عاملی میشود که سراغ من و بازیگرانی همچون من نروند، امروز همه چیز در تئاتر فروش و گیشه شده و همین دلیل اصلی کم کاری بازیگران جوان و حتی پیشکسوتان خوب تئاتر است.
بازیگر نمایش "هجوم" نبود متون تازه در تئاتر را معضلی بزرگ خواند و اضافه کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که هنرمندان جوان ما هم سریعاً سراغ متون تکراری و خارجی میروند، در حوزه سینما هم فیلمنامه خوب نداریم و متاسفانه بازیگران توانمند خودمان را در آثاری با فیلمنامههای بسیار ضعیف میبینیم، این اتفاق البته درد دل نه تنها من بلکه بسیاری از بازیگران سینما و تئاتر است.
وی درباره بروز و ضهور سانتی مانتالیسم در سینما افزود: متاسفانه سینما و تئاتر در انتخاب بازیگر به شدت درگیر ظواهر شده و شاید آخرین المان انتخاب بازیگر توسط کارگردانان کیفیت بازی است، متاسفانه ظاهر تمام دلیل انتخاب بازیگران سینما شده و ماحصل این نوع انتخابها را به خوبی میتوان هر روز بر پرده سینما مشاهده کرد.
بازیگر نمایش "مربع" درباره همکاری مجدد خود با فریدون جیرانی گفت: همکاری با فریدون جیرانی همیشه برای من مثل کلاس آموزش است، همیشه سرم بالاست که فریدون جیرانی به من اعتماد کرد و به نوعی مهمترین حضور سینمایی ام کنار وی رقم خورد، وقتی جلوی دوربین وی قرار میگیرم با تمام وجود به ایفای نقش میپردازم، ارادت من به جیرانی تا حدی است که حتی یک تک پلان ساده را هم برای وی بازی میکنم، از نظر من جیرانی از جمله کارگردانان سالم سینمای ایران است که به خوبی و بر اساس کیفیت بازیگری بازیگران خود را انتخاب میکند.
وی با اشاره به بی توجهی کارگردانان سینما به تئاتر اضافه کرد: از نظر من کارگردانان سینما خودشان و یا دستیاران میتوانند با یک جستجوی ساده در تئاتر بهترین بازیگران را کشف کنند، اما نمیدانم چرا هیچ ارادهای وجود ندارد و همه بازیگران از طریقی دیگر انتخاب میشوند، البته همیشه این طریق نادرست و اشتباه نیست، اما قطعاً برآورد آن طی سالهای گذشته برآورد مثبتی نبوده است.
بازیگر نمایش "آخرین نبرد" درباره دلیل علاقه خود به بازیگری با وجود پشت سر گذاشتن تمام مشکلات آن افزود: وقتی شما به یک نقشی که صرفاً روی کاغذ نوشته شده جان میدهید هیجان انگیز است، اینکه در جایگاه افراد و انسانهای مختلف چالشها و دغدغههای تازهای را تجربه میکنید بدیع است و من شاید در ابتدا به این دلیل علاقمند به بازیگری هستم.
بازیگر سریال مرگ تدریجی یک رویا درباره فعالیتهای آتی خود در عرصه تئاتر اظهار کرد: علی صفری نمایشی را تحت عنوان فرمالیته آماده اجرا دارد که متاسفانه به دلایل مالی فعلاً روی صحنه نرفته است، این نمایش از حضور بازیگران جوان و اکثراً دانشجو تشکیل شده و به همین خاطر شاید کمی مورد بی مهری قرار گرفته است. علاوه بر این اثر، نمایش مربع را از گروه تئاتر سه گانه در برنامه داریم که به امید خدا مذاکرات آن برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر در حال وقوع است.
حاجی زینل در همین رابطه اضافه کرد: علاوه بر این در زمان اجرای نمایش کرونوس چند پیشنهاد بازی در سینما و تلویزیون داشتم که فعلاً در حد صحبتهای اولیه هست و هنوز چیزی قطعی نشده است، اما در عرصه تئاتر اجرای دو نمایش فرمالیته و مربع بعد از استراحتی کوتاه قطعی است.