صفر تا صد طرح تبدیل خودروسازان
سرانجام چند روز پیش ایران خودرو هم به جمع تولید کنندگانی پیوست که طرح جایگزینی محصولات پیش فروش شده را به مشتریان ارائه کردند.
به گزارش گروه اقتصاد ، سرانجام چند روز پیش ایران خودرو هم به جمع تولید کنندگانی پیوست که طرح جایگزینی محصولات پیش فروش شده را به مشتریان ارائه کردند. زیرا ساکنین کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص هم مثل دیگر تولیدکنندگان، سایه تحریمها بر سرش سنگینی میکند و به همین دلیل امکان تامین قطعات بعضی از خودروهای پیش فروش شده را ندارد.
با این شرایط دو خودروساز بزرگ کشور همه توان خود را به کار گرفتند و هر چه داستند روی داریه ریختند تا مشتریان را راضی کنند. اگر نگاهی به طرحهای تبدیل دو خودروساز بزرگ کشور بیندازید، نکات جالب توجه ایی را خواهید یافت.
در طرح تبدیل محصولات ایران خودرو، مشتریانی که خودروی تندر پلاس (رنو) با گیربکس معمولی ثبت نام کردند، میتوانند به جای این خودرو یک دستگاه دنا به صورت ۲۰ روزه تحویل بگیرند. این در شرایطی است که مشتریان سود مشارکت و نیز جریمه تاخیر دریافت میکنند. ایران خودرو دنا جایگزین را نیز با قیمت ۶۶ میلیون تومان که قیمت سال گذشته است تحویل میدهد.
بخش عمدهای از خریدران مصرف کننده واقعی نیستند پس بهتر است برای تکمیل شدن این مطلب نگاهی به قیمت دنا در بازار نیز بیندازیم. این خودرو امروز در حاشیه بازار با قیمت تقریبی ۱۱۵ میلیون تومان به فروش میرسد. با این حساب مشتریان دنا حدود ٤٩ میلیون تومان سود میکنند.
سایپا نیز در طرحی مشابه، اما با سبدی متفاوت، همین روند را در پیش گرفته است. زیرا در طرح تبدیل سایپا برای خودرویی، چون برلیانس کراس، ۳ خودرو پیش بینی شده است که محصولاتی، چون تیبا، ساینا، کوئیک، سایپا ۱۳۱ و ۱۵۱ در آن قرار دارد.
این محصولات نیز با قیمت تیرماه سال گذشته به مشتریان تحویل میشوند. یعنی درست قیمت یک سال قبل. برای مثال تیبا در تیرماه سال گذشته با قیمت حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شده است و سایپا در قالب طرح تبدیل این خودرو را با همین قیمت به مشتریان تحویل میدهد. در حالی که امروز تیبا در حاشیه بازار برچسب قیمت حدود ۵۳ میلیون تومان را دارد.
ساینا نیز که در سال گذشت در همین مقطع با قیمت حدود ۳۱ میلیون تومان از سوی سایپا عرضه میشد، حالا در بازار قیمت حدود ۵۹ میلیونی را تجربه میکند. شرکت کنندگان در طرح تبدیل محصولات سایپا میتوانند این خودرو را نیز با قیمت تیرماه سال قبل یعنی حدود ۳۱ میلیون تومان، در سبد خرید (جایگزینی) خود قرار بدهند. این در شرایطی است که هر دو خودروساز بزرگ کشور، سود مشارکت و جریمه تاخیر در تحویل خودرو را نیز تا زمان شرکت در طرح تبدیل به مشتریان پرداخت میکنند. به این ترتیب در طرح جایگزینی سایپا در حالی که این شرکت سبد محصولی به گستردگی ایران خودرو ندارد، اما سعی کرده محصولات جایگزین را طوری در نظر بگیرد که در نهایت مشتریان سود بیشتری از طرح جایگزینی ببرند. به طور مثال در طرح بالا مشتریان سایپا از طرح تبدیل تا حدود ٧٦ میلیون تومان سود خواهند کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *