صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انتقال مجسمه‌های شاخص شهر تهران به باغ موزه مجسمه

۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۳۱۳۱۹
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری با اشاره به اینکه جانمایی این باغ موزه هنوز انجام نگرفته، گفت: مجسمه‌های شاخص شهرتهران به باغ موزه مجسمه منتقل می‌شوند.

مجتبی موسوی، معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با اشاره به برگزاری دومین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی ایران، گفت: این سمپوزیم در عمارت عین الدوله در حال برگزاری است و به ساخت سردیس مفاخر فرهنگی کشور اختصاص دارد.

وی یادآور شد: دوره نخست این سمپوزیوم را یکسال و نیم قبل در باغ انجمن شاعران برگزار کردیم که در آن دوره ۱۵ هنرمند ظرف ۸ روز سردیس ۱۵ تن از شعرای معاصر را ساختند و بعد از اتمام کار، مجسمه‌ها به برنز بدل و در باغ انجمن شاعران نصب شد.

موسوی افزود: مجسمه‌ها با نصب در فضای عمومی دچار هر بلایی خواهند شد و سرقت مجسمه‌های برنزی نیز یکی از معضلات اجتماعی است.

معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار داشت: از میان صد‌ها مجسمه موجود در سطح شهر، تعداد انگشت شماری مفقود و سرقت شده است و برخی از آن‌ها نیز توسط شهروندان آسیب جدی دیده است که در این مقوله، آمار اندک نیز بسیار پررنگ و غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: در قضیه سردیس استاد مشایخی و یا سردیس حضرت سعدی در شیراز با حساسیت افکار عمومی مواجه هستیم. مردم بعد از سرقت‌ها بیشتر متوجه این مقوله می‌شوند و از طرفی به مردم یادآوری می‌شود که یکسری آثار فرهنگی و هنری در سطح شهر وجود دارد که از آن خود مردم است و باید مفاهیمی را به جامعه القا کند.

موسوی با بیان اینکه دیوارنگاری و مجسمه سازی نیز ابزاری برای گسترش رنگ در فضای شهری است گفت: حتی تابلوی مغازه‌ها اگر به درستی از رنگ بهره ببرند، در زیباسازی شهر کمک خواهند کرد.

موسوی همچنین در خصوص مصالح استفاده شده در المان‌های شهری گفت: در خصوص مجسمه و آثار حجمی دو رویکرد داریم که یکی ناظر بر استفاده از مصالح دائمی با متریال مقاوم است که شامل انواع فلزات، پلیمر و سنگ و برنز می‌باشد و رویکرد دوم بهره مندی از آثار موقت است که عموما با تخریب بیشتری رو به رو می‌شوند مانند المان‌های اعیاد یا مناسبت‌های مذهبی.

وی درباره جانمایی باغ موزه مجسمه در شهر تهران اظهار کرد: چند پارک مهم سطح شهر در نظر گرفته شده، اما مسائل دیگر نظیر بافت منطقه، دسترسی مردم و قابلیت‌های مکانی مورد نظر است.

موسوی افزود: این پروژه نیازمند باغی بسیار بزرگ است و ساختمان موزه باید طراحی شود. خاصه اینکه قرار است تعدادی از مجسمه‌های شاخص در دهه‌های قبل به این موزه منتقل شده و کپی آن را در محل قبلی قرار دهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *