نحوه تبدیل برنامه ارسالی معاونتها به برنامه دورههای تحصیلی
به گزارش گروه جامعه ، رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول با تشریح برنامههای سال تحصیلی جاری در تشریح برنامههای آموزشی و پرورشی سند تحول در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: تمام برنامههای مدارس در سال ۹۸ بر اساس سند تحول است بنابراین همه برنامهها دارای سه ویژگی، فهرست، شناسنامه و برش منطقهای نیز هست مانند تعیین سهمیه راهیان نور است.
وی افزود: ادارات کل بر اساس سند تحول برنامههای خود را تنظیم و به مناطق ارسال میکنند و مناطق نیز بر اساس آن برنامهریزی میکنند.
مددی تصریح کرد: شعار امسال آموزش و پرورش؛ تبدیل برنامه معاونتی به برنامه دورههای تحصیلی است، بنابراین در گام نخست، در هر منطقه چهار میز برنامهریزی با عناوین؛ میز برنامهریزی دوره سهساله اول ابتدایی، دوره سهساله دوم ابتدایی، میز دوره اول متوسطه و میز دوره دوم متوسطه باید مستقر باشد.
وی ادامه داد: در گام دوم رئیس منطقه باید برای هریک از برنامه دورههای سهساله یک دبیر تعیین کند و بهتر است افراد متخصص بهعنوان دبیر هر دوره انتخاب شوند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول خاطرنشان کرد: واحدهای موجود در ادارات دودستهاند یا مربوط به یک دوره تحصیلی هستند مانند آموزش ابتدایی که به متوسطه ارتباطی ندارد یا به همه دورهها مرتبط هستند، مانند پرورشی، بهداشت، گروههای آموزشی، انجمن اولیا، بسیج، سازمان دانشآموزی، انجمن اسلامی دانش آموزان، تربیتبدنی و… بنابراین برخی از واحدها با دورههای چهارگانه تحصیلی سروکار دارند در این صورت واحدهای مذکور باید نمایندهای به هریک از میزهای برنامه معرفی کنند.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات در سطح کشور ۷۵۰۰ مدرسه ابتدایی وجود دارد که دوره اول و دومش تفکیکشده است لذا در مناطقی که مقطع ابتدایی آن تفکیک نیست یک میز برنامه دوره ابتدایی استقرار مییابد.
مددی افزود: از مزایای طرح این است که در گام اول، واحدهای مختلف با حضور همزمان دریکی از میزهای برنامه دوره مربوطه از محتوای برنامه سایر قسمتها مطلع و با یکدیگر هماهنگ میشوند و در گام دوم در برخی موارد در اجرای برنامهها با یکدیگر همکاری میکنند و در گام سوم واحدهای مختلف برنامههای خود را تلفیق و در قالب یک بسته به مدرسه ارسال میشود. این برنامه مشترک تلفیقی همان انتظارات از مدرسه است و نهایتاً مدرسه محوری محقق میشود.
وی اداره منطقه را اصلیترین جایی دانست که مدارس با آن سروکار دارند و افزود: اداره آموزشوپرورش هر منطقه باید سیاستها را از اداره کل استان، در قالب برنامه دریافت کند و پس از اطلاع از سیاستهای ابلاغی و شناسایی نیازهای مدرسه، نسبت به تعیین اولویتها متناسب با شرایط هر منطقه اقدام کند.
مددی خاطرنشان کرد: زمانی که در منطقه برنامه تنظیم و تدوین میشود باید بر اساس برآیند سه اصل پاسخگویی به سیاستهای ابلاغی بالادستی، پاسخگویی به نیازهای عمومی مدارس در دورههای تحصیلی و اقتضائات خود منطقه باشد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش در سند تحول بنیادین بابیان اینکه مسائل مناطق متفاوت از هم است، گفت: هر منطقه مسئله خاص خودش را دارد و تیم برنامهای باید مسائل فرهنگی و اجتماعی منطقه را در نظر بگیرد و با تلفیق سه اصلی که گفته شد خروجی برنامهای داشته و برنامه جداگانه و ویژهای برای چهار دوره تحصیلی ابتدایی اول و دوم و متوسطه اول و دوم در نظر بگیرد و برای این کار باید واحدهای مختلف اداره مناطق که ازنظر تشکیلاتی از هم جدا هستند در کنار هم قرار بگیرند.
وی در ادامه اضافه کرد: شعار امسال تغییر نظام برنامهریزی از معاونتی و تفکیکی بر اساس دورههای تحصیلی است که با رویکرد مدرسه محوری سازگاری دارد و یکپارچه کردن در قالب دورههای تحصیلی و هماهنگی زمانی و تجهیزات صورت بگیرد.
مددی با اشاره به اینکه در نظام آموزشی ۴ دوره تحصیلی داریم، اظهار کرد: نظام برنامهریزی باید بر چهار دوره تحصیلی متمرکز گردد تا برنامهریزی جنبه تخصصی پیدا کند. این کار منافع زیادی دارد و به آموزش و پرورش کمک میکند که بخشهای مختلف از امکانات برنامهای هم باخبر شوند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین بابیان اینکه حتماً کارگروههای برنامهریزی در چهار گروه تشکیل شود، گفت: در هر دوره حداقل ۴ نفر از مدیران حضور داشته باشند؛ بنابراین مدیران نماینده با کارشناسان منطقه گرد هم برنامه دوره را بنویسند و برنامه منطقه بهطوری تنظیم شود که ذینفع اصلی مدرسه باشد.
وی تصریح کرد: برنامهای که منطقه تنظیم میکند در حقیقت انتظارات از مدرسه در دو بخش الزامی و اقتضایی است. در بخش الزامی انتظاری است که حتماً مدیر مدرسه باید به انجام آن بپردازد از این انتظارات میتوان به تشکیل شورای دانشآموزان، انجمن اولیا و مربیان تشکلهای دانشآموزی و … اشاره رد.
مددی در ادامه گفت: در بخش اقتضایی مناسبتها مدنظر است چراکه در طول سال مناسبتهای زیادی داریم و مدیری ممکن است نتواند همه آنها را در طول سال تحصیلی اجرا کند و این بخش از برنامهریزی به مدیر اجازه میدهد هرکدام را که میتواند انجام بدهد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه یکی از آسیبهایی که در برنامهریزی وجود دارد نگرش بخشی است، اذعان کرد: همه هدف ما باید مدرسه و در مدرسه دانشآموز باشد بنابراین برای مدرسه که مقصد و دانشآموز که موضوع است باهم توافق کنیم و برنامهریزی داشته باشیم.