دلایل برتری محصولات لبنی سنتی نسبت به صنعتی/ رشد ۷۰ درصدی ماست بندیها در ۵ سال گذشته
وجود پالم در محصولات لبنی صنعتی، کیفیت و قیمت پایین محصولات لبنی سنتی از مهمترین دلایلی است که طی پنج سال گذشته واحدهای تولیدی لبنیات سنتی ۷۰ درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، لبنیات سنتی کسب کار جدید و نسبتا پردرآمد ایرانیها در حدود پنج سال گذشته است این کسب و کار به این دلیل مورد توجه ایرانیها قرار گرفته که از ماده اولیه آن که فقط شیر است چندین کالای مورد نیاز و ضروری مردم تولید میشود.
از طرف دیگر سرمایه کمی نسبت به دیگر کسب وکارها برای شروع نیاز است و فقط با اجاره یا خرید یک واحد تجاری و خرید تعداد محدودی از دستگاههای مخصوص میتوان شروع به کار کرد.
کسب وکارهای کشاورزی معمولا در خارج از شهر باید ایجاد شود، اما یکی از ویژگیهای لبنیات سنتی یا به اصطلاح ماست بندی این است که در سطح شهر و همه محلهها قابل راه اندازی است.
همان طور که اشاره شد برای شروع تولید، شیر تنها ماده اولیه است که این موضوع راه تولید را تسریع میبخشد و از آن برای تولید محصولاتی همچون ماست، دوغ، کشک، خامه، پنیر، بستنی و... استفاده میشود.
بر اساس گفتههای علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی، ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی لبنیات سنتی در پنج سال اخیر ایجاد شده اند که این موضوع به دو دلیل اصلی باز میگردد.
یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد این نوع کسب وکار در کشور رونق بگیرد، به ۴ سال قبل و ماجرای افزودن روغن پالم به محصولات صنایع لبنی باز میگردد و این موضوع منجر به ترس از مصرف لبنیات و بیماریهای قلبی و عروقی شد.
این موضوع تاحدی پیش رفته بود که در سال ۹۵ عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: حواشی مربوط به مصرف پالم در فرآوردههای لبنی منجر به کاهش مصرف شیر و لبنیات و ورشکستگی ۳۰درصد از دامداریهای کشور شده است.
با این تفاسیر بی اعتمادی مردم به محصولات لبنی صنعتی در حدود سال ۹۴ و ۹۵ به اوج خود رسیده بود و مردم به سمت لبنیات سنتی روی آوردند که در این میان افرادی موفق شدند که در آن سالها تصمیم به ایجاد این نوع کسب وکار زدند.
کیفیت بالا و قیمت پایینتر لبنیات سنتی نسبت به صنعتی از دیگر دلایلی است که باعث رونق و ماندگاری سرمایه گذاران در این بازار شد همچنین عدم استفاده از پاکت و ضروف پلاستیکی پلیمری در بسته بندی محصولات رغبت مردم را به لبنیات سنتی بیشتر کرد.
شباهت و نزدیک بودن مزه لبنیات سنتی به موارد مشابهی که در سالهای دور مورد استفاده قرار میگرفت، از دلایلی است که افراد میان سال یا کهن سال به طرف لبنیات سنتی روی آورده اند.
در مجموع اخباری که تحت عنوان وجود پالم در لبنیاتهای صنعتی در کشور مطرح شده بود، فرصتی شد برای افرادی که به کسب وکار سنتی علاقه داشتند تا با راه ندازی این واحد تولیدی و گردش سرمایههای خود، به ایجاد اشتغال در کشور نیز کمک کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *