صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاونت‌های شهرسازی قلک و منبع درآمد شهرداری‌ها نیستند

۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۳۰۲۱۵
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی کلان شهر‌های ما تقلیل دادن موضوع شهرسازی به معماری در توسعه شهری به بارگذاری است. این در حالی است که نگاه به معاونت‌های شهرسازی به عنوان قلک و منبع درآمد باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در نشست مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها که با حضور مرتضی الویری رییس شورای عالی استان‌ها و جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور برگزار می‌شود گفت: این نشست نخستین نشست مشورتی روسای کمیسیون‌های شهر سازی شورا‌های مراکز استان‌ها در دوره پنجم می‌باشد و همانطور که می‌دانید عمده چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه شهرسازی و معماری در کلانشهر‌ها عبارتند از ضعف برنامه‌های توسعه شهری و نظارت بر آنها، فرسودگی شهری، تلاطم بازار مسکن و شکل گیری اسکان غیر رسمی، کیفیت نازل ساخت و ساز‌ها و ضعف در اجرای ضوابط و مقررات، پراکنده رویی شهری و دست اندازی به حریم شهر‌ها، سیما و منظر شهری نامناسب را می‌توان برشمرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی کلان شهر‌های ما به خصوص تهران و برخی از مراکز استان‌ها تقلیل دادن موضوع شهرسازی به معماری و باز هم تقلیل دادن حوزه معماری در توسعه شهری به بارگذاری است، یعنی ما در توسعه شهر ها، طرح جامع را عمدتا به طرح تفصیلی تنزل دادیم و سپس طرح تفصیلی را هم به روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری تبدیل کرده ایم که نتیجه آن همین وضعیت بغرنجی است که مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این موضوع سبب شده تا معاونت‌های شهرسازی به سان قلک در شهرداری‌ها دیده شوند و منبع درآمد شهرداری‌ها باشند که این نگاه باید اصلاح شود.

هاشمی در ادامه سخنان خود گفت: شهرسازی و توسعه شهر باید به عنوان یک موضوع و مساله جامع در نظر گرفته شود و باید معیار‌هایی در آن نقش ایفا کند که بیشترین اثر را در زیست شهری شهروندان دارد.

وی اضافه کرد: به طور نمونه حمل و نقل عمومی یکی از موثر‌ترین عوامل در طراحی شهری و توسعه شهری است به نحوی که تی او دی یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی امروز یکی از پرادایم‌های اصلی توسعه شهری محسوب می‌شود و دیگر سخن گفتن از توسعه و بهسازی و بهبود شهری بدون توجه به حمل و نقل عمومی معنایی ندارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت:، اما ما در عمل و طی دهه‌های گذشته کمتر به این موضوع توجه کرده ایم و مشاهده می‌کنیم که طرح‌های جامعی که برای کلان شهر‌ها تهیه شده، عموما فاقد پیوست ترافیکی و مدل حمل و نقل علمی است و وضعیت در اسناد پایین دستی حتی تنزل هم می‌یابد و مشاهده می‌کنیم که طرح‌های تفصیلی، به نقشه راه ایجاد درآمد برای مدیریت شهری تبدیل می‌شوند و با تراکم فروشی در نقاطی که اکثرا اشباع هستند، بدون توجه به موضوع حمل و نقل و ترافیک و سایر وجوهی که باید در توسعه شهر در نظر گرفته شود تنها از زاویه درآمد زایی به موضوع نگاه می‌کنند.

محسن هاشمی در ادامه با ذکر خاطره خطبه‌های آیت الله هاشمی در خصوص مترو گفت: آیت الله هاشمی در خطبه معروف مترو یاد آورشدند نه تنها تهران احتیاج به مترو دارد بلکه همه کلان شهر‌ها باید به فکر ایجاد حمل و نقل ریلی انبوه بر باشند.

هاشمی افزود: امروزه شهر‌های ما سعی می‌کنند پسماند را از شهر خارج کنند و می‌بینیم در شهر تهران نیز این امر صورت می‌گیرد این در حالی است که در شهری مانند وین هر منطقه پسماند خود را در همان منطقه جمع آوری، جدا سازی و تبدیل به انرژی‌های پاک می‌کند. طوری که حمل زباله در این شهر بسیار کم صورت می‌گیرد؛ لذا مشاهده می‌شود ما در طرح‌های جامع نیاز به پیوست پسماند هم داریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه توسعه شهر‌ها را باید مبتنی بر طرح‌های انسان محور طراحی کنیم گفت: باید به پیوست‌های مختلف توجه شود و شهر سازی این نباشد که فقط برای پلاک‌ها و نحوه بارگزاری تصمیم گیری شود.

هاشمی بار دیگر تاکید کرد: در شهر‌ها طبیعتا تقاضا برای خرید تراکم و توسعه شهر در مناطق مرغوبتر، تازه ساز و گرانقیمت شهر بیش از مناطق فرسوده و نیازمند به بازآفرینی شهری است و به همین علت ما شاهد اشباع و فقط اشباع شدن برخی مناطق از سرمایه صنعت ساختمان و بی رونقی و رکود نوسازی در بخشی از مناطق شهری که اتفاقا به نوسازی نیاز دارند هستیم. هر زمانی هم که اقتضا کند همین طرح‌های تفصیلی برای درامد زایی دور زده شده و تغییر می‌کند تا عملا شاهد گسترش افقی و عمودی بدون ضابطه شهر‌ها باشیم.

هاشمی افزود: باید توان انجام نیمی از سفر‌های درون شهری از طریق سیستم حمل و نقل عمومی را فراهم آوریم و بر این اساس مناطقی که در اولویت توسعه قرار دارند در راستای شبکه حمل و نقل عمومی انبوه بر ایجاد شود و سپس در نقاطی که کریدور‌های اصلی حمل و نقل عمومی، ظرفیت تامین نیاز دارند، سفر ایجاد کنیم که تجربه احداث مجتمع‌های ایستگاهی که به نوعی هم براورنده نیاز به احداث مال‌ها و مجتمع‌های تجاری ف تفریحی و خدماتی را پاسخ می‌دهد و هم با فروش تراکم مثبت هزینه توسعه حمل و نقل را تامین می‌کندف تجربه موفقی در تهران بوده که قابل استفاده برای کلانشهر هاست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: اگر ما نگاه درستی و نه صرفا متکی بر درآمد زایی به شهرسازی داشته باشیم می‌توانیم با ایجاد مزایا و جذابیت در بافت‌های فرسوده از طریق تامین زیر ساخت‌های مناسب شهری و امتیازات شهرسازی در بافت‌های فرسوده، سرمایه‌های صنعت ساخت و ساز را به جای تمر کز در بافت‌های گران و مرغوب شهری به این مناطق سوق دهیم.

وی در پایان یادآور شد: کارکرد این نشست‌های تخصصی در به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش‌های ضمنی و هم اندیشی در جهت تدوین راهکار‌های بهبود در عملکرد مدیریت شهری و شهرسازی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *