صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سقوط نسبتاً شدید دانش‌آموزان ایرانی در درست‌خواندن فارسی/ وقتی آموزش و پرورش بزرگ‌ترین مانع می‌شود/ «ستاره‌ها» نخبگان قرآنی را معرفی می‌کند

۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۳۲
کد خبر: ۵۲۹۹۹۹
سقوط نسبتاً شدید دانش‌آموزان ایرانی در درست‌خواندن فارسی، وقتی آموزش و پرورش بزرگ‌ترین مانع می‌شود، «ستاره‌ها» نخبگان قرآنی را معرفی می‌کند،۶ هزار پایگاه بسیج مجری و ... گزیده‌ای از اخبار بسته فرهنگی امروز است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، سقوط نسبتاً شدید دانش‌آموزان ایرانی در درست‌خواندن فارسی، وقتی آموزش و پرورش بزرگ‌ترین مانع می‌شود، «ستاره‌ها» نخبگان قرآنی را معرفی می‌کند،۶ هزار پایگاه بسیج مجری، طرح اوقات فراغت، اعلام اسامی روز‌های هفته عفاف و حجاب، تالار مهران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد، خیلی از کتاب‌ها وکارهایمان بیهوده‌اند و ... گزیده‌ای از اخبار بسته فرهنگی امروز است که در ادامه می‌خوانید.

 

• سقوط نسبتاً شدید دانش‌آموزان ایرانی در درست‌خواندن فارسی
به گفته مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان، نتایج آزمون پرلز نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی در مهارت خواندن زبان فارسی (چه درست‌خوانی و چه درک مطلب) نسبت به دوره‌های گذشته افت بیشتری دارند. به گزارش تسنیم، حسن ذوالفقاری در یادداشتی با عنوان «آموزش درست‌خوانی و افزایش سواد خواندن در مدارس را جدی بگیریم» که در شماره اخیر خبرنامه این گروه منتشر شده، به ضعیف شدن مهارت خواندن در میان دانش‌آموزان اشاره و آماری تأمل‌برانگیز از آزمونی جهانی در این رابطه ارائه کرده است. به گفته او؛ نتایج آزمون جهانی پرلز که در سال ۲۰۱۶ برگزار شده، حکایت از سقوط نسبتاً شدید عملکرد دانش‌آموزان ایران نسبت به دوره‌های قبل نشان می‌دهد؛ بدین معنا که نمره میانگین دانش‌آموزان ایران ۴۲۸ است؛ در حالی که میانگین استاندارد جهانی ۵۰۰ و میانگین دوره قبل ایران ۴۵۷ بوده است. بنا بر آمار منتشر شده در این یادداشت، ایران با این نتیجه پایین‌تر از برخی از کشور‌های منطقه مانند قزاقستان، امارت نشین دوبی، گرجستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، بحرین و قطر قرار می‌گیرد.

 

• وقتی آموزش و پرورش بزرگ‌ترین مانع می‌شود
یک نویسنده، مترجم و تصویرگر ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که آموزش و پرورش مانعی برای ادبیات کودک است، گفت: مدرسه‌ها فکر می‌کنند کودک فقط به کتاب درسی نیاز دارد و ضرورتی ندارد در مدرسه کتابخانه وجود داشته باشد یا بچه‌ها یک ساعت زنگ کتاب‌خوانی داشته باشند. به گزارش ایسنا، جمال الدین اکرمی درباره این‌که برخی فکر می‌کنند نوشتن در حوزه ادبیات کودک کار راحتی است و با نوشتن چند جمله کودکانه می‌توانند صاحب کتاب شوند، اظهار کرد: ساده‌انگاری درباره ادبیات کودک و خودِ بحث کودک به ریشه‌های اجتماعی آن برمی‌گردد. برای فهمیدن جایگاه کودک در جامعه شاید بهتر باشد به تیتر‌های روزنامه‌ها نگاهی بیندازیم و ببینیم چند درصد از مطالب روزنامه‌ها به کودکان برمی‌گردد. باید دید جایگاه کودک به عنوان آغازکننده مرحله تکاملی یک انسان در جامعه چیست؟ به‌نظرم کم‌کاری و سهل‌انگاری در عرصه اجتماعی نسبت به کودکان و نوجوانان به چشم می‌خورد، ما مراحل کودکی و نوجوانی را مرحله گذار می‌دانیم و می‌گوییم بزرگ شدند فکری به حال‌شان می‌کنیم.


• «ستاره‌ها» نخبگان قرآنی را معرفی می‌کند
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح برنامه‌های تابستان در این شبکه پرداخت و اعلام کرد: در برنامه‌ای به نام «ستاره‌ها» نخبگان قرآنی معرفی خواهند شد. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محسن عرفاتی با اشاره به تشکیل دو ستاد انس با قرآن کریم و انعکاس فعالیت‌های طلاب ویژه ایام تابستان و تاکید بر اهمیت موضوع انس با قرآن کریم و برنامه سازی پیرامون آن گفت: طرح‌های ملی و قرآنی صدا و سیما که با همت شبکه قرآن و معارف سیما دوازده دوره آن طی سال‌های اخیر برگزار شده است، امسال نیز با عنوان انس با قرآن کریم ۱۴۵۳ و با محوریت حفظ جز سی‌ام قرآن کریم در این شبکه و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برگزار می‌شود.


• ۶ هزار پایگاه بسیج مجری طرح اوقات فراغت
مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور گفت: طرح غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و نوجوانان، امسال در ۶ هزار پایگاه بسیج مساجد در سراسر کشور با رویکرد تربیتی، قرآنی، ورزشی، اردویی و زیارتی برگزار می‌شود. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احسان رضایی، مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور اظهار داشت: بسیج مساجد امسال همانند سال‌های گذشته در فرصت اوقات فراغت نوجوانان و دانش‌آموزان با رویکردی جدید تحت عنوان «جوانه‌های صالحین» برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت را دنبال می‌کند. وی با بیان اینکه این برنامه‌ها امسال در ۶ هزار پایگاه بسیج مساجد در سراسر کشور اجرا می‌شود، تصریح کرد: این برنامه‌ها با رویکرد تربیتی، قرآنی، ورزشی، اردویی و زیارتی ویژه سنین مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

• اعلام اسامی روز‌های هفته عفاف و حجاب
مسئول بسیج جامعه زنان کشور اسامی روز‌های هفته عفاف و حجاب امسال را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مینو اصلانی در نشست خبری هفته عفاف و حجاب گفت: این هفته از ۱۵ تیر تا ۲۱ تیر همزمان با دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر برگزار می‌شود. وی افزود: هفته عفاف و حجاب به مناسبت ۲۱ تیر روز ملی عفاف و حجاب برگزار می‌شود. اصلانی اضافه کرد: در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ هجری شمسی رژیم وابسته رضاخانی بیش از ۲ هزار متحصن در مسجد گوهرشاد را که در اعتراض به قانون کشف حجاب تجمع کرده بودند به خاک وخون کشید و آنان در گور‌های دسته جمعی به خاک سپرد.


• تالار مهران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد
به مناسبت سالروز آزادسازی شهر مهران یکی از تالار‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نام مهران رونمایی شد. به گزارش مهر، به مناسبت سالروز آزادسازی شهر مهران یکی از تالار‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور علی اصغر جعفری مدیر عامل موزه و سردار بهمن کارگر رئیس هیئت امنا موزه و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نام مهران رونمایی شد. شهر مرزی مهران در طول دفاع مقدس بار‌ها مورد هجمه رژیم بعث عراق قرار گرفت، اما با سلحشوری جوانان کشور آزاد شد. ۱۰ تیر ماه سالگرد آزادسازی مهران در عملیات کربلای ۱ با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) است.


• خیلی از کتاب‌ها وکارهایمان بیهوده‌اند
رئیس ستاد اقامه نماز گفت: خیلی از کتاب‌ها و کار‌هایی که این روز‌ها چاپ و انجام می‌شوند، بیهوده هستند و بسیاری از قلم‌ها اگر نباشند اتفاقی نخواهد افتاد. کتاب باید هر کلمه و صفحه اش مفید باشد. به گزارش مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی افزود: اگر قلمتان در راه قرآن باشد از بهترین آدم‌ها هستید. در بحث نماز هم نه صحبت مقام است و نه پول و نه شورای شهر و نه … نماز محور است. اگر راجع به هر چیزی قلم زدید، ولی در مورد نماز چیزی ننوشتید چه می‌شود؟ افرادی پیش معصوم می‌آمدند و از فردی تعریف می‌کردند، اما آن معصوم پس از شنیدن تمام حرف‌ها می‌گفت نمازش چطور است. یعنی اگر نماز باشد باقی کار‌های انسان هم قبول است و اگر نباشد باقی کار‌ها قبول نیست. معصوم می‌فرماید بیشترین هم و غمت روی نماز باشد. عزیزان قلم آیا بیشتر هم و غمتان روی قلم بوده است؟ می‌گویند اگر می‌خواهی با کسی رفیق شوی ببین نماز می‌خواند یا نه. درباره کسی که نماز نمی‌خواند می‌گویند کسی که قدر خدا را نمی‌داند چطور می‌خواهد قدر شما را در مقام رفیق بداند.

• چه خبر از آثار تاریخی آسیب‌دیده از سیل؟
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: هنوز برای آغاز مرمت‌های اضطراری بنا‌های تاریخی که از باران‌های سیل‌آسا آسیب‌دیده‌اند اعتباری دریافت نکرده‌ایم، اما با وجود همه تنگناها، تا جایی که در توان‌مان است، کار‌هایی را انجام می‌دهیم. به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان اظهار کرد: هنوز از ستاد بحران اعتباری به ما ندادند، از سوی دیگر اعتبارات «بند ز» را نیز برای میراث‌فرهنگی حذف کرده‌اند و با وجود اعتراض‌های زیادی که کرده‌ایم هر چند به برخی دستگاه‌ها برگردانده شده، اما این اعتبارات به میراث فرهنگی برگردانده نشد و فقط اعلام شد که مناطق مختلف از ستاد بحرانِ استان‌ها تقاضا کنند، که به همه ستاد بحران‌ها اعلام شده و آن‌ها نیز اعتبار مورد نیاز را در ردیف‌های بودجه گذاشته‌اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به اولویت‌های مدنظر خود، مانند اموال مردم و کشاورزی و دیگر موارد، هنوز نوبت میراث‌فرهنگی نشده است.


• "مثنوی مولوی" و "نقشه فرش ایرانی" در نوبت ثبت کمیته حافظه جهانی
رئیس کمیته ملی حافظه‌ی جهانی از بررسی دو پرونده‌ی «مثنوی مولوی» و «نقشه فرش ایرانی» برای ثبت در این کمیته در آینده‌ی نزدیک خبر داد. به گزارش ایسنا، اشرف بروجردی اعلام کرد: چند پرونده در دستور کار داریم که مهمترین آن ثبت «مثنوی مولوی» است، که از مدتی قبل برای ثبت این اثر ارزشمند در کمیته حافظه جهانی اقدام شده بود، اما این پرونده باید به صورت مشترک با کشور‌هایی مانند ترکیه و افغانستان به صورت مشترک در این کمیته به ثبت برسد. او با تاکید بر این‌که یونسکو ثبت پرونده‌های مشترک با کشور‌های دیگر را در اولویت کار‌های خود دارد، اظهار کرد: در حوزه دیداری وشنیداری و آثار مکتوب نیز هر چند آثار زیادی در اختیار داریم، اما «نقشه فرش ایرانی» را در دستور کار قرار داریم و در حال تکمیل و بررسی پرونده‌ی آن هستیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *