پرسپولیس، استقلال، فدراسیون فوتبال و ضعف بزرگ اطلاع رسانی/ وقتی رسانه بلاتکلیف است
آنچه این روزها اصحاب رسانه را در بخشهای پرسپولیس، استقلال و تیم ملی دچار مشکل کرده عدم اطلاع رسانی درست توسط این باشگاهها و البته فدراسیون فوتبال به اصحاب رسانه است.
این در شرایطی است که بیشترین بخش از اخبار فوتبال ایران در مورد پرسپولیس، استقلال و فدراسیون فوتبال است. در این گزارش قصد داریم بخشی از این ضعفها را مورد بررسی قرار بدهیم.
فدراسیون فوتبال
فدراسیون فوتبال در شرایطی منبع بخش اعظمی از اخبار مربوط به باشگاهها و تیم ملی است که ارتباط گرفتن با مدیران فدراسیون و حتی اعضای تیم ملی و تیمهای پایه بسیار دشوار است. سیدامیر علوی مسئول روابط عمومی و البته سخنگوی فدراسیون است که انتخابی هوشمندانه برای این پستها به نظر میرسد. البته علوی به خاطر مشغله فراوانی که بابت مسئولیتهای مهم دارد کمتر در دسترس رسانهها است هرچند همیشه تلاش کرده بهترین ارتباط را داشته باشد.
به هرحال الان شرایط طوری است که عملا رسانهها (در مواردی محدود به جز رادیو و تلویزیون) دسترسی به رئیس فدراسیون، دبیرکل، روسای کمیتهها، اعضای تیم ملی فوتبال، اعضای تیمهای پایه و ... ندارند و عملا تمام اخبار و مصاحبههای حوزه فدراسیون و تیم ملی (به جز مصاحبههای پوششی و در جمع) به صورت فیلتر شده در دسترس رسانهها قرار میگیرد. ذکر این نکته ضروری است که افرادی کاربلد و با سابقه در بخش روابط عمومی فدراسیون فوتبال مشغول هستند، اما نوع اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه درست نیست.
استقلال
در باشگاه استقلال هم وضعیت خوبی وجود ندارد. درست است که چند روزی است حامد حاجیلو (پسر محسن حاجیلو مجری تلویزیون و برادرزاده اصغر حاجیلو سرپرست استقلال) به عنوان مدیر روابط عمومی این باشگاه بزرگ معرفی شده، اما همکاری خوبی بین روابط عمومی باشگاه و اصحاب رسانه وجود ندارد. البته سایت باشگاه استقلال و صفحه رسمی این باشگاه در فضای مجازی سعی کرده اخبار دست اول را فوری به اطلاع مخاطبان برساند که مسئله بدی نیست، اما در این تیم هم با وسواس زیاد نزدیک شدن به بازیکنان و حتی مدیران کار دشواری شده است. حتی شرایط طوری است که پیدا کردن امیرحسین فتحی به عنوان مدیرعامل به کاری سخت برای اصحاب رسانه تبدیل شده و دیگر مدیران باشگاه هم وقتی با خبرنگاران صحبت میکنند تاکید دارند از آنها مصاحبهای کار نشود!
پرسپولیس
در باشگاه پرسپولیس، اما اوضاع بدتر از فدراسیون فوتبال و باشگاه استقلال است. بعد از جدایی پندار خمارلو که همزمان مدیر روابط عمومی و رسانهای باشگاه بود وضعیت اطلاع رسانی در این باشگاه به بدترین شکل خود در چندسال گذشته تبدیل شده به نحوی که تقریبا تمام اخبار باشگاه توسط چند فرد خاص و البته غیر رسمی به بیرون درز پیدا میکند. باشگاه و تیم پرسپولیس هیچ شخصی را به عنوان مسئول رسانهای و روابط عمومی ندارد آنهم در شرایطی که این روزها پرسپولیس به واسطه انتخاب سرمربی جدیدش به کانون توجهات تبدیل شده است.
البته چند وقتی است که یک خبرنگار عنوان کرده به عنوان مسئول رسانهای و روابط عمومی باشگاه انتخاب شده، اما هیچ حکمی از سوی باشگاه پرسپولیس به صورت رسمی صادر نشده تا اصحاب رسانه برای دریافت اخبار درست و رسمی سرگیجه داشته باشند و ندانند که برای دریافت اخبار باید با چه کسی ارتباط داشته باشند.
سوال اینجاست که اگر این شخص که خودش را به عنوان مدیر رسانهای حتی بین خبرنگاران مطرح کرده مورد تایید باشگاه، وزارت ورزش و برخی نهادهای تصمیم گیرنده قرار دارد؟ یا چرا به صورت رسمی حکمی برای او صادر نمیشود؟ و اگر هم اینطور نیست چرا به صورت غیر رسمی مسئولیت دارد و حتی در باشگاه پرسپولیس حضور فیزیکی دارد؟
به گزارش میزان، اصلیترین وظیفه خبرنگاران و رسانهها اطلاع رسانی درست و صحیح به مخاطبان است که در این راه همکاری باشگاهها و فدارسیون فوتبال با رسانهها بسیار اثرگذار خواهد بود. در این شرایط وقتی خبرنگار نتواند از مجاری خبری مثل روابط عمومیها و مدیران رسانه خبر رسمی و دقیق بگیرد بازار شایعات داغ میشود و هوادار هم نمیداند به چه خبری اعتماد کند.