صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رشته‌های دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای بروزرسانی می شود

۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۹۰۴۳
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیرکل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دفتر برنامه ریزی وزارت آموزش عالی موضوع بروزرسانی رشته‌های دانشگاهی را دنبال می‌کند و این کار در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آغاز شده است.

سپیده بارانی، مدیرکل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با بیان اینکه دانشگاه محور توسعه پایدار هر اجتماع در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است گفت: آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی سه رسالت و کارکرد اصلی آموزش عالی به شمار می‌روند که سطح هر یک از این کارکرد‌ها در در هر دانشگاهی متفاوت است.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه‌ای دانشگاه فنی و حرفه ای، برنامه‌های درسی را مجرا و ابزار انتقال رسالت‌های دانشگاهی دانست و تأکید کرد: به روز رسانی برنامه‌های درسی ضروری است، اما توجه به متغیر انعطاف پذیری این دروس با توجه به تغییرات علم و فناوری و تکنولوژی چشمگیر‌تر و ضروری‌تر است.

وی افزود: دفتر برنامه ریزی وزارت آموزش عالی طی سال‌های اخیر به شدت موضوع بروزرسانی رشته‌های دانشگاهی را دنبال می‌کند و بر حسن انجام آن نظارت دارد.

بارانی با اشاره به اینکه برزورسانی رشته‌ها در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آغاز شده است. گفت: علم برخی اساتید در دانشگاه‌ها به روز نیست و وقتی از ما درباره بهترین استاد سوال می‌کنند منش و شخصیت استاد برای ما متصور می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد رشته‌های میان رشته ای‌ها پاسخگویی به بازار کار و اشتغال بود، گفت: یک حلقه مفقوده بین بازار کار و دانشگاه همواره وجود دارد. قبل از ورود دانشجو به بازار باید زمینه آن مهیا شده باشد؛ بنابراین دانشگاه‌ها برای برنامه ریزی رشته‌های میان رشته‌ای باید به اشتغال آن هم فکر کنند.

بارانی یادآور شد: ما چهار نسل دانشگاهی (نسل آموزش، پژوهش، کارآفرین و نسل مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها) را پشت سر گذاشته ایم، اما آیا همه دانشگاه‌های ما باید نسل چهارمی باشند؟ علوم انسانی با مجموعه‌ای از مبادی سروکار دارد و تغییر دادن مبادی به راحتی ممکن نیست.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه‌ای دانشگاه فنی و حرفه ای، بحران آموزش عالی را نشأت گرفته از چالش فرهنگ دانست و گفت: برای درمان موقت مشکلات راهکار‌های پیش پا افتاده و عجولانه و زودبازده را پیدا می‌کنیم.

دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی فرهنگی بلند مدت و توجه به ارتقای منش اساتید گفت: باید بررسی کرد که این مقالات زیاد دانشگاهی چه میزان از مشکلات جامعه ما را حل کرده اند. به نظر می‌رسد باید اقدامات فرهنگی انجام داد.

بارانی با بیان اینکه رسالت دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت اند گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ماموریت جداگانه دارد که بر اساس آن در حال بازنگری‌ها و تغییر رشته‌ها است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *