لزوم استفاده از مدل های شناحته شده در آموزش
خبرگزاری میزان: باید تلاش کرد تا در حد امکان از مدل هایی شناخته شده در آموزش استفاده شود.
در اين جلسه 3 ساعته كه با دستور بررسي سرفصل و شرح درس كارگاه فيلمسازي داستاني برگزار شد، ابتدا مجيد شيخ انصاري با تمركز بر تفاوت ميان روش ذوقي و سيستماتيك در آموزش، تأكيد كرد: «ما بايد تلاش كنيم تا جايي كه ميتوانيم در نگارش شرح درس، از روشهاي ذوقي در ارائه مطلب جلوگيري كرده و از مدلهاي شناختهشده در آموزش استفاده كنيم.
سعيد پوراسماعيلي در اين رابطه گفت: «ضمن رعايت روشهاي سيستماتيك و استاندارد جهاني در آموزشهاي انجمن سينماي جوانان ايران، اما روش ذوقي مربي و هنرجو بخصوص در كارگاه فيلمسازي داستاني نبايستي كمرنگ شود و هنرجو و مربي بايد بتوانند از خلاقيت و توانايي و ابتكار عمل خود براي ساخت فيلم بهره بگيرند، ولي مبنا و پايه براي كارگاه، بر اساس روش استاندارد، در شرح درس تبيين و پيشنهاد شود.
مهرداد زاهديان با تأكيد بر تفاوت سينما بهمثابه هنر و سينما بهمثابه صنعت گفت: «ما بايد در تعريف مدل آموزشي خود در كارگاه فيلمسازي داستاني به روش متعادلي برسيم كه ضمن تقويت جهانبيني هنري سينما در هنرجويان، آنها را با مسائل توليدي فيلم و كيفيت بخشهاي مختلف آن به شكل تكنيكال آشنا سازد.
در ادامه مسعود اميني تيراني ضمن تقدير از سعيد شاهحسيني بابت ويژگيهاي نگارش شرح درس كارگاه فيلمسازي داستاني، گفت: «نكته بسيار مهمي كه بايد مطرح شود اين است كه هدف خواستهشده از هنرجو بايد به شكل كاملاً دقيق مشخص باشد تا هنرجو و مربي، بر مبناي ساخت و تكميل يك فيلم بينقص عمل كنند و يا در كارگاه به فرآيند ساخت فيلم و اجراي آن بپردازند، ولو اينكه فيلم توليدشده همراه با نقص و مشكلاتي نيز باشد.
مسعود مددي با تكميل گفته اميني تيراني اضافه كرد: «به نظرم بايد در نگارش شرح درس به زمانبندي هر قسمت توجه دقيقتري شود تا هنرجو بتواند در زمان مكفي به اجراي درست مراحل مختلف انجام پروژه خود بپردازد.
سعيد شاهحسيني ضمن تشكر از نظرات تمام اعضاء دپارتمان گفت: «من سعي كردهام با توجه به شكل متفاوت و غير آكادميك آموزش در انجمن سينماي جوانان ايران، در طراحي و نگارش سرفصل و شرح درس كارگاه فيلمسازي داستاني، به فرآيند يادگيري بخشهاي مختلف توليد فيلم كوتاه تكيه كرده و بخش مهارتي را برجستهتر نمايم.
سعيد پوراسماعيلي- معاون فرهنگي و آموزش- ضمن جمعبندي مطالب جلسه اعلام كرد: «در اولين فرصت با استفاده از نكاتي كه در جلسه مطرح شد، دستورالعملي را براي مربيان كارگاه فيلمسازي داستاني تنظيم ميكنيم و در آن مواردي كه قبل از شروع كارگاه بايد طي شود را براي مربي و سرپرست دفتر ارسال ميكنيم تا تمام حساسيتهاي مربوط به اجراي صحيح سرفصل كارگاه داستاني رعايت شود.
در انتهاي جلسه مسعود مددي نيز گزارشي كوتاه درباره آنچه در مورد نگارش سرفصل و شرح درس كارگاه فيلمسازي تجربهگرا انجامشده، ارائه داد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *