صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بهره‌برداری از فاز اول طرح جامع حمل‌و‌نقل کشور

۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۲۸۳۷۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: فاز اول از مراحل دوگانه طرح جامع حمل‌ونقل کشور به اتمام رسیده و هم اکنون نتایج آن قابل بهره‌برداری است.

به گزارش گروه اقتصاد ، شهرام آدم‌نژاد با بیان اینکه مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور در دو فاز و با زمانبندی دو ساله برنامه‌ریزی شده و فاز اول آن در ۹ ماه با مشارکت هفت دانشگاه معتبر کشور به انجام شده است، اظهار داشت: فاز اول طرح جامع حمل‌و‌نقل به ساخت مدل­‌های پیش‌بینی تقاضای سفر در شیوه‌های مختلف حمل‌و‌نقل اختصاص داشت که مطالعات آن از تابستان ۹۷ آغاز و طبق برنامه زمانبندی در انتهای سال ۹۷ به اتمام رسید.

مدل جامع برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دستاورد فاز اول مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل کشور

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در فاز اول مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل مدل‌های پیش‌بینی تقاضای سفر برای تمامی شقوق و شیوه‌های حمل‌و‌نقل و در بر دارنده همه تبادلات بار و مسافر از هر نقطه کشور به سایر نقاط طراحی شده و هم اکنون برای اولین بار در کشور یک مدل جامع برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل شامل مدل‌های تولید، جذب، توزیع، تفکیک سفر برای تحلیل سفر‌های مسافری و تبادلات باری بین ۴۱۸ شهرستان کشور ایجاد شده است، افزود: با استفاده از این مدل می‌توان هر بخش از شبکه حمل‌و‌نقل را به دقت تحلیل و پیش بینی کرد؛ زیرساخت‌های موجود در سال‌های آتی با چه میزان تقاضا مواجه خواهند شد و ظرفیت‌های موجود تا چه افقی پاسخگوی نیاز‌ها خواهند بود و برای جلوگیری از کاهش سطح سرویس برنامه‌های توسعه آن‌ها از چه مقطع زمانی باید آغاز شود.

اولویت‌بندی تخصیص منابع بر مبنای اثربخشی طرح‌ها

وی همچنین امکان ارزیابی توجیه‌پذیری احداث و میزان جذب بار و مسافر طرح‌های جدید زیرساختی را یکی دیگر از دستاورد‌های فاز اول طرح جامع حمل‌و‌نقل کشور دانست و گفت: تا کنون به دلیل نبود امکان تحلیل اثرات احداث هر طرح جدید بر بخش‌های مختلف شبکه حمل‌ونقل، مطالعات توجیه فنی و اقتصادی بر هر طرح زیرساختی به صورت جزیره‌ای و با تمرکز بر همان طرح خاص انجام می‌شد که فاقد دقت و کارایی مورد نیاز بود. در صورتی که اکنون می‌توان با استفاده از مدل جامع برنامه ریزی حمل‌و‌نقل که دستاورد فاز اول طرح جامع حمل ونقل است، اثرات احداث یک طرح جدید یا توسعه هر بخش موجود از شبکه حمل‌و‌نقل را بر سایر بخش‌ها و همچنین سایر شقوق و شیوه‌های حمل‌و‌نقلی رقیب، مدل‌سازی انجام داد و نیز بر مبنای تاثیرات هر طرح بر بهبود شاخص‌های کل شبکه در مورد توجیه‌پذیری و اولویت طرح‌ها اظهار نظر کرد.

آدم نژاد در ادامه بیان داشت: در نظر داریم با همکاری سازمان برنامه‌و‌بودجه برای اولین بار در کشور طرح‌های بودجه سال آتی را بر مبنای این مدل، ارزیابی و جهت تخصیص اعتبارات اولویت‌بندی کنیم تا طرح‌هایی که اثربخشی بیش‌تری بر بهبود شبکه حمل‌ونقل و امکان جذب بار و مسافر بالاتری را دارند در اولویت تخصیص اعتبارات و اتمام هرچه سریع‌تر برای آغاز بهره‌برداری قرار گیرند.

ویژگی‌های مدل جامع تحلیل تقاضا و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل

وی در تشریح ویژگی‌های مدل جامع تحلیل تقاضا و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل موجود در فاز اول مطالعات طرح جامع اظهار داشت: این مدل جامع دارای قابلیت انعطاف‌پذیری در پیش‌بینی‌ها با توجه به شرایط مختلف در سنوات آتی است.

به گفته آدم نژاد، این مدل پویای پیش‌بینی و تحلیل تقاضا، شامل ۱۱۱ زیرمدل اختصاصی است که به تفکیک هفت هدف سفر و ۱۰ گروه کالا پیش‌بینی تقاضا برای ۱۴ شیوه مختلف حمل‌ونقل در سراسر کشور را مهیا می‌کند. البته برای ساخت این مدل‌ها از ۱۱۸ متغیر اقتصادی، اجتماعی و فنی بخش حمل و نقل استفاده شده است تا پیش‌بینی‌ها با توجه به شرایط هر منطقه از کشور و تغییرات احتمالی در سنوات آتی دارای انعطاف و پویایی لازم باشد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین دقت پیش‌­بینی و تحلیل تقاضای حمل‌و‌نقل بار و مسافر در مدل جامع طراحی شده را در سطح شهرستان­‌های کشور برشمرد و گفت: بر اساس این مدل پیش‌بینی بار و مسافر از هر یک از ۴۱۸ شهرستان کشور به سایر شهرستان‌­ها با هر یک از ۱۴ شیوه حمل‌و‌نقل در نظر گرفته شده در این مدل امکان‌پذیر خواهد شد.

بهره‌برداری از سامانه ملی تحلیل تقاضا و برنامه‌ریزی جامع حمل‌و‌نقل (سامت)

وی همچنین بیان کرد: تمامی مدل‌های پیش‌بینی تقاضای ساخته شده در فاز اول مطالعات طرح جامع در یک سامانه نرم‌افزاری تجمیع شده و کلیه اطلاعات شبکه موجود حمل‌و‌نقل شامل شبکه راه‌ها، شبکه و ایستگاه‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور نیز در این سامانه نرم‌افزاری وارد شده است و با استفاده از قابلیت‌های پیش‌بینی شده در زیرساخت این سامانه نرم‌افزاری هم‌اکنون یک سامانه ملی برای تحلیل و برنامه‌ریزی جامع حمل‌و‌نقل در کشور در اختیار و آماده بهره‌برداری است.

آدم‌نژاد افزود: از این‌پس کلیه برنامه‌های توسعه زیرساختی در بخش حمل‌و‌نقل باید پس از ارزیابی و تحلیل برای سپری کردن مراحل بعدی شامل تخصیص بودجه، مطالعات تفصیلی و طراحی و ... در این سامانه ملی معرفی شوند که در این زمینه مذاکرات و برنامه‌ریزی‌های خوبی با سازمان برنامه و بودجه کشور داشته‌ایم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: باتوجه به اتمام مراحل ساخت مدل‌ها و تجمیع آن‌ها در سامانه «سامت» بزودی و در یک مراسم رسمی از مدل جامع تحلیل تقاضا و برنامه‌ریزی جامع حمل‌و‌نقل و سامانه سامت رونمایی شده و بهره‌برداری رسمی از آن‌ها آغاز خواهد شد.

انتشار رسمی گزارش دستاورد‌های فاز اول طرح جامع و ارسال برای دولت و سایر مراجع ذیربط
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *