راه اندازی بیش از ۴۶ سامانه ثبتی / صدور سند کاداستر برای بیش از ۱۳ میلیون هکتار از اراضی/ وصول بیش از ۱۹۱ میلیارد تومان از مطالبات معوق دولتی
رضا طالبی زاده در تشریح عملکرد یکساله اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به راه اندازی بیش از ۴۶ سامانه ثبتی و ارائه بیش از ۸۵ درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۴۰۵ هزار استعلام قضائی و غیرقضائی به صورت الکترونیکی دریافت و ارسال شده است.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای ارتقاء سلامت اداری کاهش میزان ارتباط ارباب رجوع و کارکنان است که در این زمینه عملکرد موفقی داشته ایم و به طور متوسط در هر روز کاری بیش از ۱۵۰۰ مکاتبه الکترونیک توسط ادارات ثبت اسناد و املاک استان صادر میشود.
این مقام قضائی افزود: در استان کرمان در مجموع ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی وجود دارد که از ابتدای اجرای طرح کاداستر تاکنون ۱۶ میلیون هکتار در سیستم کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان جانمایی و میزان ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی نیز تثبیت مالکیت و سند کاداستری برای آنها صادر شده است که از این حیث استان کرمان با اختصاص بیش از یک سوم از عملکرد تثبیت کل کشور به خود، حائز رتبه برتر کشوری برای چهارمین سال متوالی شده است.
وی خاطر نشان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال گذشته در حوزه آرشیو الکترونیک پروندهها و اوراق ثبتی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان زمان پاسخگویی به بیش از ۹۳ درصد استعلامات صورت گرفته را کمتر از ۴۸ ساعت کاری عنوان کرد و بیان داشت: علی رغم کمبود نیروی انسانی و عدم دریافت مجوز استخدام در بسیاری از حوزهها عملکرد مطلوبی داشته ایم و موفق شده ایم رتبههای برتر کشوری را کسب نماییم.
وی یکی از مهمترین اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را جلوگیری از حاشیه نشینی و مبارزه با زمین خواری عنوان نمود و گفت: با اجرایی شدن مصوبات کارگروه پیش بینی و پیشگیری از بافتهای ناکارآمد شهری موفق شدیم در سال گذشته در دو نقطه شهر رفسنجان و چهار نقطه شهر سیرجان اقدامات موثری در جلوگیری از حاشیه نشینی انجام دهیم.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به راه اندازی دو سامانه اخذ اثر انگشت سران دفاتر اسناد رسمی در هنگام تنظیم اسناد و سامانه اخذ اثر انگشت سران دفاتر طلاق در هنگام ثبت واقعه طلاق در سال گذشته بیان کرد: سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق نیز به عنوان پیشخوان خدمات ثبتی در سطح جامعه نقش قابل توجهی در تحقق نظم اجتماعی و اقتصادی جامعه ایفا میکنند که در این بخش نیز با تحولات انجام شده و گذر از شیوههای سنتی ارائه خدمات ثبتی به شیوههای نوین گامهای مثبت و رو به جلویی در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان برداشته شده است.
وی در تشریح تحولات صورت گرفته در راستای ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: با الکترونیکی کردن خدمات دفاتر اسناد رسمی گام بزرگی در تحقق ثبت نوین و همچنین جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری برداشته شد و در سال گذشته مجموعاً ۶۳۴ هزار و ۴۵۹ فقره انواع اسناد شامل رهن، اجاره، صلح، بیع و ... توسط ۲۱۰ دفترخانه اسناد رسمی در سطح استان صادر و تحویل متقاضیان شده است.
وی به انجام مستمر بازرسیها از دفترخانهها اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱۱ بازرسی از دفترخانههای استان کرمان انجام شده که در نتیجه آن ۵۹ مورد تخلف سردفتران به دادگاه انتظامی سردفتران ارجاع شده که در مجموع ۱۹ مورد به انفصال موقت و ۱ مورد به سلب صلاحیت منجر شده است.
این مقام قضائی ادامه داد: در اداره اجرای اسناد رسمی کرمان در سال گذشته در مجموع ۸ هزار و ۷۴۷ پرونده اجرایی تشکیل شد که نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۶۲ درصدی داشته است.
وی تصریح کرد: در حوزه وصول مطالبات دولتی (بانکها) نیز در سال گذشته ۱۹۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از مطالبات معوق دولتی واصل شد که نشان دهنده نقش مهم ادارات ثبت در وصول حقوق و مطالبات دولتی و عمومی است که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن ۸۳ درصد رشد داشته است.
این مقام قضائی با اشاره به اینکه اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری نقش بسیار مهمی در رونق تولید ایفا کرده است، افزود: صدور کارت بازرگانی، پلمب دفاتر تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله وظایف اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استان کرمان است.
وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع ۱ هزار و ۲۵۹ شرکت تجاری و غیر تجاری به ثبت رسیده و ۱۷۲ شرکت تجاری و موسسه غیر تجاری در استان کرمان منحل شده است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در در ادامه از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به عنوان یکی از ادارات و سازمانهای درآمدزای این استان یاد کرد و افزود: این اداره در سال گذشته بیش از ۳۰۷ میلیارد ریال درآمدزایی برای دولت داشته است.
وی با اشاره به افتتاح ساختمان اداره ثبت منطقه شهرستانهای سیرجان و رفسنجان اظهار کرد: فرایند احداث ساختمان در شهرستانهای ارزوئیه و انار در حال اجرا است و ساختمانهای جدیدالاحداث این ادارات در پایان سال جاری افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید.
طالبی زاده ادامه داد: در حال حاضر در پنج شهرستان استان کرمان ادارات ثبت اسناد و املاک فاقد ساختمان ملکی بوده و در پنج شهرستان نیز بدلیل نبود ساختمان مناسب و امکانات لازم، موفق به راه اندازی ادارات ثبت اسناد نشده ایم.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در پایان با اشاره به مزایای ثبت املاک در ادارات ثبت و مزیتهای اسناد کاداستری نسبت به اسناد دفترچهای از عموم مردم این استان خواست، جهت اخذ سند مالکیت از طریق قانون تعیین تکلیف و تبدیل اسناد دفترچهای به اسناد کاداستری به ادارات ثبت در سراسر استان مراجعه کنند.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *