صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اقتصاد آموزش و پرورش مغفول مانده است

۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵:۵۵
کد خبر: ۵۲۷۱۴۱
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
محمود نگهبان سلامی گفت: یکی از مباحث مغفول مانده، اقتصاد آموزش و پرورش است. تامین امور رفاهی، بیمه و بازنشستگی از جمله حیطه‌هایی است که باید برای ارتقای رضایت فرهنگیان به آن‌ها توجه نشان داد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محمود نگهبان سلامی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سنگ بنای توسعه هر کشور، آموزش و پرورش آن است گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، انتخاب وزیر می‌تواند بسیار مهم باشد.

وی افزود: در حوزه آموزش باید مولفه‌های اساسی را مدنظر داشته باشیم. وزیر جدید باید روی مشکلات این حوزه تمرکز و آن‌ها را حل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث مربوط به "معلم" و "دانش آموز" جزو اولویت‌های اساسی است اظهار کرد: اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان و مشکلات معیشتی و بسیاری موارد دیگر موجب کاهش انگیزه معلمان شده است.

سلامی ادامه داد: یکی از مباحث مغفول مانده، اقتصاد آموزش و پرورش است. تامین امور رفاهی، بیمه و بازنشستگی از جمله حیطه‌هایی است که باید برای ارتقای رضایت فرهنگیان به آن‌ها توجه نشان داد.

وی با اشاره به اینکه اگر وزیر فرد توانمندی باشد و حرفی برای گفتن در هیئت وزیران داشته باشد می‌تواند قدمی برای آموزش و پرورش بردارد، در واکنش به اظهارات عمادی، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اعمال فشار به وزیر برای انتخاب مدیران و معاونان و در کل استفاده از اختیاراتش در حیطه انتصابات در این برنامه تلویزیونی گفت: اینطور نیست که وزیر خود را مدیون نمایندگان مجلس برای رای اعتماد بداند. مجلس به برنامه وزیر رای می‌دهد و انتظار است که عملیاتی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزیر از این حیث تحت فشار است؟ گفت: خیر، اینطور نیست. به عنوان مثال یکسال قبل وزیر آموزش و پرورش برای مدیرکلی یک استان سه نفر را معرفی کرده بود که این سه نفر به جلسه‌ای در کمیسیون آموزش آمدند و برنامه هایشان را اعلام کردند. همکاران ما نظر مشورتی دادند، ولی وزیر خودش تصمیم گرفت.

وی در پاسخ به اینکه " چرا وزیر باید برای این کار از نمایندگان مشورت میگرفت؟ " گفت: این عمل مسبوق به سابقه نبوده و فقط آقای بطحایی نظر مشورتی نماینده‌ها را خواست بگیرد.

وی در ادامه گفت: مجلس ناظر است و مدیرکل تعیین نمی‌کند. الان هم نماینده مجلس این کار را نمی‌کند. وزیر در آن‌زمان با توجه به شرایط خاص استان افراد مطرح را معرفی کرد، البته شخصی که وزیر منصوب کرد هم مورد نظر نماینده‌ها نبود. ما هم چنین بحثی را با وزرای دیگر نداشتیم. انجام دادن یا ندادنش فرقی نمیکرد؛ شاید هم وزیر میخواسته منتی بر سر نمایندگان بابت این دریافت مشورت بگذارد.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس پیشنهادی به رئیس جمهور نمیدهد و ما گزینه‌های مختلف وزارت را در حد گمانه زنی‌های مطرح میشنویم و آنطور نیست که مجلس پیشنهاد دهنده باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکبار باید کمک و مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود گفت: باید فرد قوی و توانمندی انتخاب شود که مورد وثوق دولت باشد و گفتمان آموزش و پرورش به عنوان گفتمانی ملی مطرح باشد.

وی در واکنش به اظهارات دیگر عمادی، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم اجرای برنامه‌های مهارت آموزی و عدم توجه به آن در بودجه ریزی‌های کلان وزارت آموزش و پرورش گفت: ما که در کمیسیون بیشتر نظارت میکنیم، بخش اجرا بر عهده وزارت است. به هرحال آقای بطحایی شما را به عنوان معاون انتخاب کرده اند. نمیدانم شما چطور آمدید و معاون شدید، آیا توصیه‌ای و تحت فشار بوده یا طور دیگری، ولی حالا که آمدید باید برنامه‌های مدنظر ایشان را اجرا می‌کردید.

بر اساس این گزارش، عمادی در واکنش به این اظهارات گفت: این‌ها در حوزه نگرشی، سیاست گذاری و بودجه‌ریزی است. تنها یک رکن مهارت آموزی، مربوط به بخش اجرایی است.

همچنین زرافشان معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره توضیح داد که خود وزیر و معاونینش در چارچوب قانون بودجه حرکت می‌کنند و اگر بودجه تخصیص یابد می‌توانند فعالیت کنند و اختیارات معاونین وزیر در همین حد است. ابتدا داشتن برنامه ویژه و حمایت نهاد‌ها اصل است و بعد خود افراد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *