صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تبلیغات بخش مهمی در عرصه چاپ ایفا می‌کند/باید با پخش کتاب‌های قاچاق برخورد شود

۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰:۰۲
کد خبر: ۵۲۶۷۹۴
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
نویسنده «کتاب من آن توام» گفت: سخت گیری ممیزان در انتخاب و گزینش‌ها مشکلاتی را فراهم کرده که به قاچاق کتاب دامن زده است از سوی دیگر ما شاهد حضور برخی از کتاب‌های ممنوعه در بین کتاب‌های قاچاق هستیم. کتاب‌هایی که بخاطر ایرادات کوچک و ناچیز نتوانسته اند مجوز انتشار را دریافت کنند و بدین ترتیب سر از بازار‌های کتاب ها‌ی ممنوعه درآورده اند.

عبد الحمید ضیایی پژوهشگر عرفان تطبیقی و فلسفه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، ضمن اشاره به وجود کتاب قاچاق در بازار گفت: رواج و گسترش بازار فروش کتاب‌های قاچاق زمینه‏ دسترسی مخاطبان به کتاب‌ها ممنوعه را نیز فراهم کرده است، اما به هر حال کتاب‌های قاچاق به علت زیر پا گذاشتن حقوق مولفان و ناشران مورد نکوهش است و باید تدابیر لازم برای برخورد با آنان در نظر گرفته شود. از نظر من وزارت ارشاد نیز باید ساز و کار‌های مناسبی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهار کرد: آسیب شناسی در زمینه گسترش و توسعه فروش کتاب‌های قاچاق ریشه در عوامل گوناگونی دارد، عواملی که نیازمند بررسی و چاره اندیشی دارد.

ضیایی ادامه داد: عدم رعایت کپی رایت نقض حقوق واقعی مولفان، ناشران و مترجمان را در بر دارد و قطعاً این کار مورد تایید نیست، اما نباید فراموش کرد که این رویداد باید به درستی از سوی وزارت ارشاد بررسی شود و باید بدانیم چرا برخی مواقع آثار به راحتی به بازار قاچاق کشیده می شوند.

وی ادامه داد: دسترسی مخاطبان بصورت کتاب‌های الکترونیک و فروش کتاب با قیمت مناسب و ارزان‌تر می‌تواند راهکاری برای خروج از این چالش محسوب شود، از سوی دیگر وجدان بیدار مخاطبان می‌تواند به کاهش و از بین رفتن این رویداد نامیمون کمک کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته تعدادی از سودجویان اقدام به ایجاد مافیای کتاب کرده اند که به وضوح مشخص است، آنها از فروش این کتاب‌ها سود می‌برند و بصورت هماهنگ شده با یکدیگر کار می‌کنند.

وی با اشاره به نیازکتاب‌های ارزشی به تبلیغات گفت: تبلیغات لازمه زندگی است ما در جهان بیلبورد‌ها زندگی می‌کنیم، برخی مواقع در اثر عدم و یا کمبود تبلیغات آثار مهم و توانمند نادیده گرفته می‌شود که این امر هم غفلت و اهمال اتفاق می‌افتد، البته اثر خوب مانند بوی گل راه خودش را باز می‌کند، اما تبلیغات را نمی‌توان در این میان نادیده گرفت.


برچسب ها: استاد دانشگاه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *