شهردار تهران عذرخواهی کرد
وی در ادامه عنوان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی توسعه حمل و نقل عمومی کار سادهای نیست. حالا در دوره جدید شورا و شهرداری، بهره برداری از دو خط مترو و ایستگاههای جدید تلاشی برای پر کردن خلاءهای حمل و نقل است که مترو میتواند آن را پر کند، اما در برخی نقاط شهر و برخی معابر مسافرها کم هستند و نیازی به استفاده از اتوبوس نیست؛ در نتیجه مینی بوسها در این معابر مورد استفاده قرار میگیرند.
حناچی با تاکید بر توسعه محورهای پیاده و دوچرخه سواری در پایتخت گفت: مطالعات نشان میدهد که ۸۰ درصد آلودگی در تهران مربوط به خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده میکنند و ۴۰ درصد هم مربوط به خودروهای شخصی است.
شهردار تهران با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده نکردن از خودروهای شخصی گفت: باید کاری کنیم که تردد خودروی تک سرنشین به ضد ارزش در شهر تبدیل شود و این نمیشود الا با همراهی مردم. باید تلاش کنیم این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم؛ کلان شهرهای دنیا این سیاست را دنبال کرده اند و ما هم باید این کار را بکنیم. ما جایی موفق میشویم مردم را در سیاست هایمان همراه کنیم که وجدان عمومی جامعه این موضوع را بپذیرد و برای این کار لازم است از همه ظرفیت اطلاع رسانی عمومی استفاده کنیم.
وی با انتقاد از برخی تبلیغات تلویزیونی گفت: من برخی از فیلمهای تبلیغاتی تلویزیون را که میبینم تاسف میخورم که جای تبلیغ استفاده از حمل و نقل عمومی خالی است. در حالی که برخی تبلیغات متعلق به اقلامی است که استفاده کمی دارد و ممکن است خیلی مهم نباشد. اما جای امور مهمی مانند فرهنگسازی برای حل مشکلات ترافیکی در این تبلیغات خالی است. البته این نقطه ضعف ماست که باید با تلویزیون در این زمینه فعالانهتر برخورد کنیم.
وی با تاکید بر این سیاست که نباید با بزرگراه و پل سازی به افزایش تقاضای سفر در شهر دامن بزنیم گفت: توسعه مسیرهای سواره رو تمامی ندارد و هر چقدر این مسیرها زیاد شود تقاضای سفر هم بیشتر میشود. برخی زدن پل و راه انداختن اتوبان جدید را کار میبینند، اما باید در این نگاه تجدید نظر کنیم و خودمان را به مبانی علمی بیشتری متصل کنیم. میتوانیم با اقدامات دیگری کیفیت زندگی در شهر تهران را افزایش دهیم.
حناچی با بیان این که ما از مردم تهران باید به خاطر نبود حمل و نقل عمومی مناسب عذرخواهی کنیم، گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی ما متناسب با حجم درخواست مردم نیست. در این زمینه به ما اعتراض میشود و این اعتراض هم وارد است و باید تلاش کنیم این مشکل را حل کنیم. دولت هم در این زمینه با ما همراهی جدی دارد.
وی گفت: بازسازی ۵۰۰ اتوبوس شهری و استفاده از ۱۱۷ مینی بوس در شهر و نیز تعدادی اتوبوس دو کابین و عقد قرارداد برای ساخت ۵۰۰ مینی بوس اقدامات مهمی است که باید آن را توسعه دهیم.
حناچی با تقدیر از تلاش برای نصب و فعال سازی مانیتورهای اطلاع رسانی در ایستگاههای اتوبوس و استفاده از فیلتر دوده برای کاهش آلایندگی مینی بوسها گفت: باید کاری کنیم که این فیلترها در داخل ساخته شود تا مشکل استفاده از آن به صورت گسترده هم حل شود.