واکنش آموزش و پرورش به انتقادات مطرح شده به آزمون مهارت شنیداری
آنطور که برخی از دانش آموزان گفتند در برخی از مدارس امکانات برای انجام این آزمون مناسب نبوده و همین امر موجب شده تا نارضایتی هایی ایجاد کند.
نکته قابل تامل اینکه این بخش در امتحانات نهایی، 6 نمره دارد و به همین سبب می تواند تاثیر مهمی را بر آزمون سراسری این دانش آموزان بگذارد.
خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، در خصوص انتقاداتی که به نحوه برگزاری این آزمون شده، گفت: در مورد شیوه برگزاری امتحان مطابق بند ۳۳ دستورالعمل برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۳۹۸ که به شماره ۲۷۹۰۱/۴۶۰ مورخ ۲۵/۰۲/۱۳۹۸ برای تمامی حوزههای اجرای امتحانات ارسال شده است رؤسای حوزههای اجرا فایل صوتی مربوط به بخش شنیداری (listening) را که شامل ۶ پرسش و ۳ متن شنیداری است و هر مورد ۳ بار تکرار میشود باید از طریق سیستمهای صوتی پخشی مناسب برای دانش آموزان پخش نمایند.
وی در ادامه بیان کرد: برای مواقع اضطرار برنامه مراقبان امتحانات را به گونهای تنظیم نمایند که در روز امتحان زبان از وجود دبیران محترم زبان انگلیسی استفاده شود تا در صورت اختلال در سیستم صوتی مدرسه به دلیل قطعی برق یا نامناسب بودن سیستم صوتی و ... متن و سئوالات بخش شنیداری توسط دبیر زبان متخصص حاضر در جلسه به همان شیوهای که در فایل صوتی تنظیم شده (سه بار تکرار متن و سئوالات) این بخش را برای دانش آموزان قرائت نماید.
ساکی در ادامه افزود: با در نظر گرفتن این دو شیوه به نظر نمیرسد مشکلی در اجراء وجود داشته باشد و اگر هم در تعداد معدودی از حوزههای اجراء به غیر از این روش عمل نموده باشند قابل تعمیم به سایر حوزهها که تعداد آنها ۴۲۷۳ حوزهی اجرا میباشد نیست.
وی در ادامه گفت: براساس نتایج اوراقی که تاکنون تصحیح شده است نه تنها عملکرد دانش آموزان در این درس نسبت به سالهای قبل کاهشی را نشان نمیدهد بلکه ۱.۵ درصد رشد در درس زبان ۳ دانش آموزان نسبت به سال ۹۷ نیز مشاهده میشود.
وی در ادامه بیان کرد: اعتراض برخی از دبیران محترم براساس اختلاف نظری میباشد که به این شیوه آموزش یعنی تاکید بر مهارتهای گوش کردن و صحبت کردن از بین مهارتهای چهارگانه (گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن) دارند که البته در آغاز هر تغییری مقاومت در برابر تغییر امری طبیعی است و این مرکز در خصوص روشهای تالیف و تدریس محتوای زبان انگلیسی دخالتی ندارد و سئوالات مربوط به این بخش را باید با مؤلف کتاب و دفتر تالیف کتب درسی در میان گذاشت.