یک تلویزیون و ۳۰ دستگاه مسئول
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ حمیدخواجه نژاد، مدیر روابط عمومی معاونت سیمای رسانه ملی از یک تلویزیون و ٣٠ دستگاه مسوول یادداشتی نوشت.
تلویزیون، پس از همراهی با مخاطبان در نوروز و ماه مبارک رمضان، حالا فصلی داغ را پیش رو دارد.
با برگزاری امتحانات پایان ترم و اتمام سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی بیش از سه ماه تعطیلات در پیش دارند. این مقطع زمانی طولانی، به اضافه جمعیت انبوهی از نسل جدید کشور که مشمول این تعطیلات هستند، اوقات فراغت را به یک مبحث و سرفصل مهم در سیاستگذاری اجتماعی ایران تبدیل کرده است.
تشکیل ستاد طرح تابستانی سیما در حالیکه هنوز خبری جدی از سایر دستگاههای مسئول شنیده نشده است این نوید را میدهد که تلویزیون با درک درست این مناسبت و مخاطبان به خصوص جمعیت چند ده میلیونی جوان سبد رسانهای متنوعی را در نظر گرفته است. معاون، مدیران و تصمیم گیران سیما برای تحقق این مهم، پیشتر با نیازسنجی و در نظر گرفتن مناسبتهای فراوان این فصل، تصمیم به تدوین طرح جامع تابستانی سیما گرفتند.
شبکههای اصلی، علاوه بر اهداف همیشگی با توجه به شعار، کارکرد و ماموریت اصلی خود نقش محوری در اجرای موضوعات مهمی را عهده دار شدند. موضوعاتی مانند صله رحم، مسجد محوری، محیط زیست، بیانیه گام دوم، ورزش، حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی، مهارت آموزی و استفاده ازظرفیت اعیاد و مناسبتهای مذهبی ...
در عملیاتی شدن این طرح تابستانی شبکههای دیگر نیز به عنوان همکار مشارکت دارند. این تقسیم کار موجب هم افزایی، جلوگیری از موازی کاری، تخصص گرایی وهمچنین پاسخگویی به تنوع سلایق میلیونها مخاطب میشود.
ایجاد نشاط و سرگرمی از نقشهای همیشگی تلویزیون بوده که البته در سالهای اخیر با چاشنی پیام و مفاهیم غنی نیز همراه شده است. تغییر جدول پخش برنامههای برخی شبکههای سیما از روزهای گذشته آغاز شده و در حال جانمایی برنامههای ویژهای برای این ایام است.
ناگفته نماند، معاونت سیما با دارا بودن ۱۷ شبکه و کانال ملی و تخصصی با پیش بینی ساختارهای مختلفی نظیر مسابقه، اوقات فراغت را تنها محدود به این فصل ندانسته و با طراحی برنامههایی همچون عصر جدید و ستاره ساز و... زمینه ساز شکوفایی نبوغ و استعدادهای جوانان بوده است.
از سوی دیگر؛ حال که فرزندان، کمتر اوقات فراغت را در کنار خانوادهها سپری میکنند و به سمت تفریحات انفرادی سوق پیدا کردند نقش تلویزیون در دور هم نشینی و سرگرمیهای دسته جمعی و خانوادگی برجسته و ممتاز است.
البته در کنار صداوسیما، هستند حدود ۳۰ سازمان و ارگان دیگر که برای آنها نیز وظایفی در غنی سازی اوقات فراغت در نظر گرفته شده است. از آنجایی که پوشش، میانجی گری و مطالبه گری از فعالیتهای سازمانها و ارگانهای دست اندرکار در پربارسازی اوقات فراغت از دیگر موضوعات مهم طرح جامع تابستانی سیما است حال باید دید با پیش قدم شدن تلویزیون، این دستگاههای متعدد چگونه در این مسیر سرنوشت ساز گام خواهند نهاد؟