صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور ارتقا می یابد

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹:۰۱
کد خبر: ۵۲۵۳۷۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به قدمت ۲۰ ساله سامانه‌های مرکز کنترل فضای کشور از برنامه ریزی و پیش بینی بودجه برای به روز رسانی تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور خبر داد

به گزارش گروه اقتصاد ، محمد امیرانی در خصوص اولویت های اصلی معاونت عملیات هوانوردی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های دوره جدید معاونت عملیات هوانوردی، تامین تجهیزات CNS فرودگاه‌ها و مرکز کنترل فضای کشور است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال از عمر سامانه‌های اتوماسیون و سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور می‌گذرد و با وجود تلاش‌های قابل تحسین متخصصان هوانوردی در نگهداری و تعمیر صحیح و به حداقل رساندن محدودیت‌های موجود، ناشی از قدمت فناوری و همچنین مشکلات دوران تحریم‌های ظالمانه، در ارایه سرویس هوانوردی ایمن، تجهیزات مذکور قادر به پاسخگویی نیاز‌های آتی بویژه در اجرایی کردن الزامات سازمان هواپیمایی جهانی و دفتر منطقه‌ای ICAO در قالب سند راهبردی ASBU نخواهند بود.

امیرانی افزود: اکنون مشخصات فنی سیستم (SOW) با رویکرد استفاده بهینه در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده با امکان افزایش ترافیک و تبادل اطلاعات با کشور‌های همجوار را آماده کرده ایم و در انتظار دریافت مجوز خرید از وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های مرتبط هستیم.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح پیش بینی شده و می‌خواهیم سیستمی خریداری کنیم که TMA پنج فرودگاه دارای تقرب پرواز را نیز پشتیبانی کند.

وی توضیح داد: سیستمی که پیش از این خریداری شده بود بر اساس فناوری آن زمان، شامل دو قالب اصلی و پشتیبان بود که سیستم پشتیبان ابتدا قرار بود در فرودگاه شیراز نصب شود، اما به دلیل وجود موانعی، در فرودگاه بین المللی امام خمینی نصب شد. در سیستم جدید با توجه به پیشرفت فناوری، تلاش داریم سیستم پشتیبان را با هدف پرهیز از تجمیع تجهیزات در یک فرودگاه خاص و برطرف کردن مشکل کمبود نیروی انسانی، به صورت شناور در پنج فرودگاه مستقر کنیم.

امیرانی همچنین از برنامه ریزی برای تامین سنسور‌های نظارتی مورد نیاز فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت: این سنسور‌ها شامل رادار‌های PSR، MSSR، ADS/B و MLAT است که امیدواریم بتوانیم سرور‌های مورد نیاز برای پردازش و استفاده از اطلاعات رادار و ADS/B را از توان شرکت‌های داخلی تامین کنیم، البته با توجه به نیاز مبرم موجود، پیگیر کوتاه‌ترین راه برای به روز رسانی تجهیزات راداری هستیم.

وی ادامه داد: اخیرا راداری در سایت کوشک بزم نصب شده که دارای پوشش TMA تهران است و به زودی به بهره برداری می‌رسد و رادار فرودگاه شیراز را نیز به زودی نصب و راه‌اندازی می‌کنیم. همچنین یک سیستم A-SMGCS برای کنترل تردد سطوح فرودگاه بین‌المللی مهرآباد خریداری شده که به زودی نصب می‌شود و سیستم سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه‌های مهرآباد و شیراز نیز نصب شده اند و مراحل تست نهایی خود را سپری می‌کنند.

وی به خریداری شش سامانه ILS برای نصب در فرودگاه‌های اهواز، رشت، بندرعباس، مهرآباد و امام خمینی نیز اشاره کرد و از برنامه ریزی نصب سامانه ILS باند ۲۹ راست فرودگاه بین المللی مهرآباد برای عملیاتی کردن این باند و امکان بازسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مذکور خبر داد.

امیرانی همچنین افزود: به زودی ۷۰ دستگاه گیت وی و ۷۵ دستگاه ایکس ری خریداری شده را برای تامین تجهیزات امنیتی و کمک بازرسی فرودگاه‌ها نصب و عملیاتی می‌کنیم.

معاون عملیات هوانوردی یکی از معضلات این معاونت را کمبود نیروی متخصص عنوان کرد و گفت: در همه حوزه‌های عملیات هوانوردی کمبود سرمایه انسانی داریم که امیدواریم بتوانیم با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع، جذب مستمر نیرو داشته باشیم. اولویت ما در جذب نیروی انسانی در حوزه‌های کنترل ترافیک هوایی، ارتباطات و ناوبری هوایی و مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، دانش آموختگان مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی البته در صورت داشتن صلاحیت‌ها و سطح علمی مورد نیاز است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای هدفگذاری در دستیابی به چارچوب و اسلوب رعایت ایمنی در همه حوزه‌های هوانوردی خبر داد و افزود: لازم است همه اقدامات در نصب، جابه جایی و نگهداری تجهیزات و اجرای دستورالعمل‌ها و ارایه سرویس هوانوردی منطبق با اصول ایمنی باشد.

امیرانی همچنین با تاکید بر اینکه هنوز زمان جداسازی مدیریت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در کشور ما فرا نرسیده است، گفت: پیش از این اقدام باید فرودگاه‌های کشور درآمدزا شوند و دستیابی به این هدف تنها بر عهده شرکت فرودگاه‌ها نیست و به مسایل کلان اقتصادی مربوط است. اکنون بخش هوانوردی مهمترین بخش درآمدزای شرکت است و اگر قرار باشد دو بخش هوانوردی و فرودگاهی شرکت از هم تفکیک شوند از قبل باید برای افزایش درآمد‌های فرودگاهی برنامه ریزی شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *