صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تئاترهای لاکچری صدای بازیگر مختارنامه را هم درآورد/گلایه تند نویسنده «شهرزاد دختر شرقی» از وضعیت چاپ و نشر

۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵:۰۱
کد خبر: ۵۲۴۳۰۷
بیستمین روز از خرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه نویسنده کتاب "شهرزاد دختر شرقی" از وضعیت عرصه چاپ و نشر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بیستمین روز از خرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه نویسنده کتاب "شهرزاد دختر شرقی" از وضعیت عرصه چاپ و نشر اشاره کرد.

رشد روز افزون تئاتر لاکچری سم مهلک تئاتر امروز است/تئاتر کار کردن خیلی سخت شده است

بازیگر سریال مختارنامه گفت: قطعاً تئاتر کار کردن نسبت به سال گذشته بسیار سخت‌تر شده است، این اتفاق دلایل بسیار زیادی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به احداث سالن‌های خصوصی بی کیفیت و غیر استاندارد اشاره کرد که هر روز هم بیشتر می‌شوند.

انوش معظمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به وضعیت ناامید کننده فعلی تئاتر گفت: قطعاً تئاتر کار کردن نسبت به سال گذشته بسیار سخت‌تر شده است، این اتفاق دلایل بسیار زیادی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به احداث سالن‌های خصوصی بی کیفیت و غیر استاندارد اشاره کرد که هر روز هم بیشتر می‌شوند.

وی در همین راستا ادامه داد: به تازگی هر شخصی یک مجموعه با چند اتاق درست کرده و با نصب چند عدد نور آن را سالن نمایش خطاب می‌کند، این تماشاخانه‌ها نفس تئاتر را گرفته اند، از نظر من این سالن‌ها باید کنترل کیفی شوند و برای اتاق و زیرزمین مجوز احداث تماشاخانه داده نشود.

بازیگر سریال مختارنامه عدم نظارت بر سالن‌های نمایش را اشتباه دانست و اضافه کرد: باید با احداث سالن‌های بی کیفیت و خصوصی به شدت برخورد شود، این سالن‌ها باید حداقل استاندارد‌ها را داشته باشند، جالب آنجاست که این سالن‌ها بدون هیچ کیفیتی با هزینه‌های بالا در دسترس تئاتری‌ها قرار می‌گیرند.

وی دیگر دلیل افول تئاتر طی سالهای گذشته را اینگونه بیان کرد: تورم و افزایش قیمت‌های تولید یک تئاتر نیز دلیل بزرگ دیگری برای ایجاد مشکلات فراوان در عرصه تئاتر است، از سویی تئاتر به نوعی از سبد کالای خانوار حذف شده و جایی برای پرداخت بلیت تئاتر برایشان باقی نمانده است، وقتی خانواده نمی‌تواند برای مصارف فرهنگی هزینه کند چطور می‌توان انتظار داشت که تئاتر پیشرفت کند.

بازیگر سریال "از یادها رفته" روی صحنه آثار بی کیفیت رفتن را مهلک خواند و افزود: دلیل دیگر افول تئاتر طی سال‌های گذشته نبود نظارت کیفی روی آثار است، این روز‌ها نمایش‌ها با هر کیفیتی روی صحنه می‌روند برای کسی مهم نیست که یک اثر بی کیفیت نباید میزبان مخاطب باشد، وقتی تماشاچی به سختی بهای بلیت را پرداخت می‌کند و به دیدن تئاتر می‌رود، اگر آن نمایش بی کیفیت باشد تماشاچی بدون شک دلزده می‌شود.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

همیشه پیشنهاد کار دارم/فکری اساسی به حال بازیگران پیشکسوت شود


بازیگر سریال "سه دونگ سه دونگ" گفت: باور کنید اینقدر گلایه کرده ام که خودم هم از این تکرار خسته شده‌ام اما واقعاً هیچکس نیست که به درد بازیگران رسیدگی کند؟، پشت پرده سینما و کلاً حرفه‌ بازیگری اتفاقاتی در جریان است که صحبت‌های من و امثال من برایشان مهم نیست و به خودشان می‌گویند که بگذاریم هر چه می‌خواهند بگویند.

مرجانه گلجین بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره حضور پرتعداد برخی بازیگران جوان در عرصه بازیگری مخصوصاً سینما گفت: واقعیت امر بازیگران جوان وقتی به پیشکسوتان و وضعیت زندگی آنها نگاه می‌کنند به خود می‌گویند بعد از پنجاه سالگی قرار است خانه نشین شویم و به همین دلیل سعی می‌کنند در جوانی تمامی انرژی خود را صرف کرده و سرمایه جمع کنند.


وی در همین راستا ادامه داد: همین اتفاق یعنی نبود اطمینان از آینده باعث می‌شود که جوانان بازیگر در تعداد بسیار زیادی از آثار سینمایی تکرار شوند، شاید خودشان هم این تکرار را می‌فهمند اما با دلایلی که در ذهن خود دارند ترجیح می‌دهند تکرار شوند اما متاسفانه نتیجه این روند خانه نشینی در دوران سالخوردگی است.

بازیگر سریال "سه دونگ سه دونگ" درباره وضعیت بد معیشت بازیگران اضافه کرد: خدا را شکر می‌کنم که همواره لطف خدا شامل حالم بوده و تهیه کنندگان بنا به مخاطب پسند بودن آثار از من برای حضور در آثارشان دعوت می‌کنند اما در کل ما بازیگران از همین بازیگری امرار معاش می کنیم و به جز این هنر شغل دیگری را بلد نیستیم.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا  کلیک کنید.

غرب‌زدگی ناشران، وضعیت چاپ و نشر کتب داخلی را فلج کرده/در شرایط گرانی کاغذ چرا باید آثار ترجمه خارجی نشر دهیم؟


نویسنده کتاب "شهرزاد دختر شرقی" گفت: ناشران گاهاً همه حقیقت را نمی گویند، به عنوان مثال کار ترجمه برای ناشر نسبت به آثار تالیفی و داخلی سود هنفگتی به همراه دارد، این سودها کاملاً باد آورده است، در وضعیت فعلی ترجمه به سود ناشر است زیرا علاوه بر خرج کم در تولید، فروش تضمین شده ای دارد.

محمدرضا سرشار نویسنده و مترجم عرصه ادبیات در گفت‌گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص تاثیر افزایش قیمت کاغذ بر صنعت چاپ و نشر گفت: متاسفانه صنعت چاپ و نشر این روزها درگیر دو موضوع بزرگ گران شدن کاغذ و تخصیص ناعادلانه آن در میان ناشران است،  گرانی کاغذ به خودی خود مشکلی بزرگ محسوب می‌شود اما مشکل اصلی توزیع ناعادلانه کاغذ با ارز دولتی است.

وی در مورد علاقه ناشران به ادبیات ترجمه افزود: موضوع نبود و گرانی کاغذ را همه می‌دانند اما در این بین برخی ناشران با وجود مشکلاتی که در کمبود و گرانی کاغذ داریم به جای کمک به تولیدات داخلی باز به سراغ کتب ترجمه شده می‌روند. متاسفانه غرب‌زدگی به شدت در برخی بخش‌های فرهنگی دیده می‌شود و این نگاه به دیگر بخش‌های فرهنگی و در نهایت جامعه منتقل می شود.

این نویسنده دلیل تمایل ناشران به آثار ترجمه را اینگونه تشریح کرد: علاقه وافر ناشران به آثار ترجمه خواسته و ناخواسته نوعی از غرب زدگی است، به عنوان مثال ترجیح استفاده از پوشاک و یا وسایل منزل خارجی نیز نوعی خیانت به تولیدات داخلی است، متاسفانه این نگاه غلط در عرصه کتاب و فرهنگ ترویج پیدا کرده و اکثریت ناشران را به آثار خارجی سوق داده است، اتفاقی که آثار تولیدی و تالیفی داخلی را فلج کرده است.

نویسنده کتاب "شهرزاد دختر شرقی" در همین رابطه اضافه کرد: ناشران گاهاً همه حقیقت را نمی‌گویند، به عنوان مثال کار ترجمه برای ناشر نسبت به آثار تالیفی و داخلی سود بسیار بیشتر و هنگفتی به همراه دارد، این سودها کاملاً باد آورده است، در وضعیت فعلی ترجمه به سود ناشر است زیرا علاوه بر خرج کم در تولید، فروش تضمین شده‌ای دارد.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

افزایش قیمت بلیت سینما به گیشه صدمه‌ای نزده است/برای جذب مخاطب باید فیلم خوب ساخت

تهیه کننده فیلم "متری شیش و نیم" گفت: در اصل اگر بخواهیم نرخ تورم معمول سالانه را در نظر بگیریم قیمت بلیت سینما نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها و یا زمینه های دیگر بسیار ناچیز است.

سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما و رئیس سینما آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون تاثیر افزایش قیمت بلیت سینماها بر فروش گیشه گفت: البته افزایش قیمت بلیت در روزهای میانی هفته اتفاق نیفتاده و تنها در روزهای پایانی هفته شاهد این افزایش هستیم که به اعتقاد من در کاهش مخاطب تاثیری چندانی نداشته است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تورم ادامه داد: در اصل اگر بخواهیم نرخ تورم معمول سالانه را در نظر بگیریم قیمت بلیت سینما نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها و یا زمینه های دیگر بسیار ناچیز است.

تهیه کننده فیلم "متری شیش و نیم" در همین زمینه تاکید کرد: تجربه ثابت کرده که اگر یک اثر سینمایی کیفیت لازم را داشته باشد، مخاطب از آن استقبال می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم که مثلاً اگر قیمت بلیت بالا رفته از یک فیلم استقبال نمی‌شود چون در یک زمان شاهد آن هستیم که فیلم‌های دیگری هم هستند که فروش بسیار خوبی داشته و مخاطبان بسیار زیادی را به سالن می کشانند.

وی لزوم ساخت آثار با کیفیت را اینگونه تشریح کرد: سینمای امروز ما نیازمند آثار با کیفیت است، همچنان معتقدم که افزایش قیمت بلیت آن هم با رقم بسیار ناچیزی که داشته‌ایم در تعداد مخاطب تاثیر زیادی نداشته است.

رئیس سینما آستارا اعتمادسازی در میان مخاطبان را لازمه سینمای امروز دانست و تصریح کرد: اگر اثری می‌خواهد در سینمای امروز موفق باشد در گام اول باید کیفیت لازمه را داشته باشد زیرا در بخش اکران باید منافع سینما را در نظر گرفت و بدون شک اکران باید براساس عرضه و تقاضا به آثار سانس و سالن مناسب بدهد، اگر اثری کیفیت های لازم را داشته باشد مطمئن باشید که سینمادار خودش بهترین سانس را در اختیار آن قرار می‌دهد. 

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

«سلوک اخلاقی»، کتابی برای فهم طرح‌های سلوکی اهل عرفان/مجموعه‌ای ۳ فصلی از انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی

کتاب «سلوک اخلاقی طرح های عارفان و حکیمان» در سه فصل سامان یافته است. فصل اول به بحث از کلیاتی اختصاص دارد که ناظر بر مجموع کار است.


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب «سلوک اخلاقی - طرح های عارفان و حکیمان» در سه فصل سامان یافته است. فصل اول به بحث از کلیاتی اختصاص دارد که ناظر بر مجموع کار است.

در این کتاب مباحثی در تفاوت رویکرد فلسفی و عرفانی و تعامل میان آن دو، پیدایش نحله‌های تلفیقی و در نهایت تعیین اسلوب مناسب برای نقد طرح‌های سلوکی حکیمان و عارفان پرداخته شده است.


«طرح‌های عارفان» در فصل دوم بررسی شده که بخش نخست آن گفت‌وگویی است از پیشینه‌ها و ریشه‌های این طرح‌ها در قرآن و حدیث و همچنین سنت عارفان در برخورد با آیات و روایات.

بحث پایانی این بخش، توضیحی است تفصیلی از معنای حال و مقام در سخن عارفان. این بحث حاوی نکاتی است کلیدی که برای فهم طرح‌های سلوکی اهل عرفان توجه به آن ضروری است.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

 کار کثیف آخرین بازمانده جشنواره فجر سی‌ و پنجم/روایتی گسسته از مشکلی بزرگ

براساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم کار کثیف در نوبت دوم اکران عید فطر راهی سینماها خواهد شد. فیلم سینمایی "کار کثیف" به کارگردانی "خسرو معصومی" در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و نظرات متفاوتی را با خود به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، براساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم کار کثیف در نوبت دوم اکران عید فطر راهی سینماها خواهد شد. فیلم سینمایی "کار کثیف" به کارگردانی "خسرو معصومی" در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و نظرات متفاوتی را با خود به همراه داشت.

این فیلم با سوژه قرار دادن معضل بیکاری در ابتدا به امر سراغ اتفاق نسبتاً مناسبی رفته اما این ایده در طرح باقی مانده و در میان دیالوگ ها و اتفاقات نامنسجم فیلم کاملاً به حاشیه رانده شده است.

فیلم تازه خسرو معصومی مشکلات بسیار زیادی دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به انتخاب لوکشین های صرفاً زیبا اشاره کرد. معصومی اصرار دارد فیلم خود را در فضاهای باز بگیرد اما منطق اینگونه فضاها را فراموش کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *