صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قهوه برزیلی روی صحنه تئاتر می‌رود/داوران جشنواره فتح خرمشهر معرفی شدند

۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰:۴۹
کد خبر: ۵۲۳۲۷۸
چاپ شماره‌ ۲۳۶ ماهنامه نمایش ویژه‌ اردیبهشت، اجرای نمایش های «است» و «خیانت به پینتر»، معرفی هیئت انتخاب متون بخش مسابقه صحنه جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر و روی صحنه رفتن نمایش قهوه برزیلی از جمله مهمترین اتفاقات عرصه تئاتر در روز جاری بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، چاپ شماره‌ ۲۳۶ ماهنامه نمایش ویژه‌ اردیبهشت، اجرای نمایش های «است» و «خیانت به پینتر»، معرفی هیئت انتخاب متون بخش مسابقه صحنه جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر و روی صحنه رفتن نمایش قهوه برزیلی از جمله مهمترین اتفاقات عرصه تئاتر در روز جاری بود.


نمایش های «است» و «خیانت به پینتر» به صحنه می رود

نمایش «است» به نویسندگی پرنیا شمس و امیر ابراهیم زاده، و کارگردانی پرنیا شمس از ۱۷ خرداد تا ۱۰ تیر و نمایش «خیانت به پینتر» به نویسندگی و کارگردانی رضا الهی از ۱۹ خرداد تا ۱۰ تیرماه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه می روند.

گفتنی ست در نمایش «است» پروانه ذابح، یاسمن رسولی، نگار رئوفی، شادی صف شکن، مهتاب کریمی، صدف ملکی و ماهور میرزانژاد به ایفای نقش می پردازند.
همچنین در نمایش نیز «خیانت به پینتر» اسماعیل کمالی دهقان، عرفان امین و پریا مهاجرانی به ایفای نقش می پردازند.

علاوه بر این در نمایش «است» شهاب رحمانی (دراماتورژ)، پوریا اخوان (طراح صحنه)، علیرضا میرانجم (طراح نور)، لیلا طاهری (طراح لباس)، علی میرزایی (دستیار کارگردان)، مریم دیهول (طراح تیزر)، محسن بنی هاشمی (ساخت دکور) و سارا اعظم پناه، محمدحسین خسروی (دستیاران طراح صحنه) و در نمایش «خیانت به پینتر» عماد درویشی (مشاور متن)، شقایق انصاری (دستیار کارگردان)، سارا اعظم پناه (طراح صحنه)، شایان حبیبی (طراح نور)، محمد عابدی نسب (ساخت دکور) و پریسا شمس (دستیار صحنه) به همکاری می پردازند.

قابل ذکر است هر دوی این نمایش ها از آثار شرکت کننده در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی بودند. نمایش «است» که محصول تلاش تعدادی از دانشجویان دانشگاه سوره است در این جشنواره توانست تندیس طراحی صحنه، تقدیر دوم بازیگری زن، تندیس بهترین متن و تقدیر دوم کارگردانی را از آن خود کرده و به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین نمایش «خیانت به پینتر» که ماحصل تلاش تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران است نیز در دوره اخیر از جشنواره تئاتر دانشگاهی، در بخش هایی همچون بازیگری مرد، نمایشنامه و طراحی صحنه کاندید دریافت جایزه شد.

علاقمندان می توانند برای دیدن نمایش های «خیانت به پینتر» به کارگردانی رضا الهی و «است» به کارگردانی پرنیا شمس همه روزه -به جز شنبه ها- به ترتیب در ساعت های ۱۸ و ۲۰:۳۰ به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

جدیدترین شماره ماهنامه‌ نمایش، ویژه‌ اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد

ماهنامه‌ نمایش در شماره‌ ۲۳۶ خود، نگاه ویژه‌ای به تئاتر متعهد دارد و در این باره مقاله‌های «تشخیص هنر اجتماعی متعهد» از وید سیمونیتی با ترجمه‌ سمیه یعقوبی، «تئاتر متعهد و توزیع اختلاف نظر» از جورج فارنیر با ترجمه‌ آبتین جاوید و مقاله‌ «برتولت برشت و تئاتر متعهد سیاسی» به قلم عبدالرضا فریدزاده منتشر شده است. همین‌طور در گفت‌وگوی نگاه ویژه، مصاحبه با دکتر مسعود دلخواه تحت عنوان «همه چیز سیاسی شده است» قابل خواندن است.

نقد نمایش‌های «لک‌لک‌های حقیقی»، «غلامرضا لبخندی»، «بی‌صدایی»، «طریقه حکومت گجرخان» و «سه مرد در برف» نیز در این شماره ارائه شده است.

در بخش گفت‌وگو بهروز غریب‌پور از «زبان موزون و شاعرانه‌» سخن می‌گوید و گپ‌وگفت نگین کهن با سعید تشکری تحت عنوان «جایی برای نفس کشیدن نداریم!» به رکود جریان نمایشنامه‌نویسی در ایران می‌پردازد.

«تئاتر متعهد در مواجهه با جهل» به قلم نصرالله قادری عنوان سرمقاله‌ این شماره است. «در فراق یاران» به استاد جمشید مشایخی اختصاص یافته است.

همچنین مخاطبان ماهنامه می‌توانند مقاله‌ «جریان‌شناسی هویت در تئاتر آمریکای لاتین» به قلم رحمان هشیاری و مقاله‌ «حقیقت تئاتر در قرن ۲۱» به قلم حسن دلاور را در بخش دیگری از مجله بخوانند.

نکوداشت این شماره به استاد یدالله آقاعباسی اختصاص دارد که به همراه یادداشت‌هایی با عنوان‌های «ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان» به قلم نصرالله قادری و «یدالله آقاعباسی را می‌ستاییم که ستودنی ست!» به قلم داریوش مؤدبیان و مصاحبه‌ای با استاد آقاعباسی به چاپ رسیده است.

شماره‌ ۲۳۶ ماهنامه‌ نمایش ویژه‌ اردیبهشت‌ ۹۸ به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری در ۱۲۰ صفحه و با بهای ۱۰‌ هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر چاپ و توزیع شده است.

سمیه مهری نمایش «قهوه برزیلی» را به روی صحنه می برد

سمیه مهری « قهوه برزیلی » به نویسندگی «کامران شهلایی » را از ۱۹ خرداد ماه در خانه هنرمندان مجموعه استاد انتظامی روی صحنه می‌برد.

به گزارش مشاوره رسانه گروه، قهوه برزیلی ، داستان دو دوست صمیمی است که بعد از مدتها همدیگر را ملاقات می کنند اما این ملاقات حقایق دردناکی را برملا می کند.

شراره رخام، زانیار قاسمی، سهیل محزون و سمیه مهری در نمایش « قهوه برزیلی » ایفای نقش خواهد کرد.

فریدا صفاییان (طراح گریم )، ارش روحی (طراح موسیقی)، اتوسا قاضی (طراح لباس)، الهه حاجی زاده (مشاوره رسانه)،شکوفه بابایی(دستیار کارگردان)،سحر طباطبایی(منشی صحنه)، فرشید ابوالحسن زاده(مدیر صحنه) ،مهدی اسدی(طراح پوستر)، امید راهور(طراح تیزر)، غزاله عنایتی و ارزو پاشا(عکاس)دیگر عوامل این نمایش هستند.

لازم به اشاره است نمایش قهوه برزیلی از ۱۹ خرداد ماه هرروز بغیر از شنبه ها ساعت ۲۱.۳۰ در سالن خانه هنرمندان مجموعه استاد انتظامی به روی صحنه می‌رود.

اپرای هندونه به روی صحنه خواهد رفت

اپرای هندونه به آهنگسازی امیر حسینی توسط ارکستر و کر شیراز با رهبری احسان سالاری به روی صحنه خواهد رفت. این اپرا با اقتناء حدود هشتاد نفر از نوازندگان و خوانندگان بنام شیرازی و کشوری به اجرا در خواهد آمد. آهنگساز و دراماتیست اپرای هندونه در مورد این اثر گفت:

هیچ اثر هنری توسط بشر خلق نمی گردد بلکه از کتابخانه هستی کشف می شود. اپرای هندونه کشفی بود هر چند ناچیز، در دل فرهنگ شیراز؛ و حال تقدیم می گردد به تمامی مردم فهیم و هنر دوست شهر شیراز و دیگر هنرمندان عزیزی که در مسیر نمودار شدن آن از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کنند.

اپرا کمیک هندونه اثری موسیقایی است که بر اساس یک داستان فولکوریک ایرانی (شیرازی) نوشته شده، توسط خوانندگان بازیگر روایت خواهد شد و با ایصال ارکستر نمود زیباتری پیدا می کند. محتوای این داستان به تبع محلی بودن ساختار و ادبیات عامیانه آن برای ایرانیان، به خصوص شیرازی ها ملموس و باور پذیر می باشد. این در حالی است که ساختار موسیقایی اثر به اقتفای تلفیق برخی از تم های محلی شیرازی با موسیقی علمی کلاسیک، عملکرد تخصصی پیدا کرده است و توجه مخاطب خاص را نیز جلب می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *