تاب آوری بالای صنعت پتروشیمی/ نقطه سر به سر بازار جهانی در تولید و مصرف محصولات
صنعت پتروشیمی با دارا بودن مزیتهایی همچون تنوع در تولید محصولات و مقاصد مختلف صادراتی یکی از صنایع تاب آور و منعطف به حساب می آید که افزایش سرمایهگذاری در آن میتواند اقتصاد را از منافع آن برخوردار سازد.
محصولات متنوعی که حجم تولید آن به ۳۱ میلیون تن رسیده که از این میزان ۲۲.۵ میلیون تن به مقاصد مختلف صادر میشود.
این حجم از صادرات سبب آن شده که بنا بر اعلام بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی درآمد حاصل از فروش صنعت پتروشیمی ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۱۲.۱ میلیارد دلار حاصل درآمد ارزی از صادرات است.
نگاهی به کشورهای صادرکننده محصولات پتروشیمی نشان میدهد مقاصد صادرات در حدود ۳۰ کشور و تعداد مشتریان به چند صد مورد میرسد که به اذعان مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی این سطح از تنوع باعث افزایش تاب آوری و انعطاف پذیری این صنعت میشود.
بیژن زنگنه وزیر نفت در توضیح ظرفیتهای موجود در صنعت پتروشیمی گفت: در زمینه پتروشیمی در سال جاری و سال آینده تمرکزمان بر روی اتمام طرحهای این حوزه است، به گونهای که ۱۸ طرح جدید راه اندازی خواهد شد و درآمد این حوزه از ۱۹ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.
بیژن زنگنه وزیر نفت در توضیح ظرفیتهای موجود در صنعت پتروشیمی گفت: در زمینه پتروشیمی در سال جاری و سال آینده تمرکزمان بر روی اتمام طرحهای این حوزه است، به گونهای که ۱۸ طرح جدید راه اندازی خواهد شد و درآمد این حوزه از ۱۹ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.
وی افزود: این در شرایطی است که افزایش تولید در حوزه پتروشیمی افزایش خوراک و استفاده از خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی را به دنبال خواهد داشت.
در همین راستا، پرواز صحاف زاده عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتوگو با ، با اشاره به اینکه در شرایط حال حاضر محصولات پتروشیمی به مقاصد مختلف صادر میشود، گفت: بازار جهانی در حوزه پتروشیمی بازار رقابتی است که در برخی از محصولات تولیدی میزان تولید و مصرف جهانی برابر بوده که کاهش صادرات بازار را با بحران مواجه میسازد.
در همین راستا، پرواز صحاف زاده عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتوگو با ، با اشاره به اینکه در شرایط حال حاضر محصولات پتروشیمی به مقاصد مختلف صادر میشود، گفت: بازار جهانی در حوزه پتروشیمی بازار رقابتی است که در برخی از محصولات تولیدی میزان تولید و مصرف جهانی برابر بوده که کاهش صادرات بازار را با بحران مواجه میسازد.
این نکته گفتنی است که برخی از محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی در جایگاه مذکور قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه فصول مصرف محصولات مختلف متفاوت است، افزود: بازارهای جهانی به صورت مرتب در حال تغییر در میزان عرضه و تقاضا است، به همین خاطر در برخی موارد متانول، اوره و یا پلیمر نقش کلیدی را ایفا میکنند، اما در بلند مدت ثابت نیستند.
عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: تنوع در محصولات پتروشیمی به عنوان یک مزیت به حساب میآید که از این فرصت میتوان در سرمایه گذاری استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه فصول مصرف محصولات مختلف متفاوت است، افزود: بازارهای جهانی به صورت مرتب در حال تغییر در میزان عرضه و تقاضا است، به همین خاطر در برخی موارد متانول، اوره و یا پلیمر نقش کلیدی را ایفا میکنند، اما در بلند مدت ثابت نیستند.
عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: تنوع در محصولات پتروشیمی به عنوان یک مزیت به حساب میآید که از این فرصت میتوان در سرمایه گذاری استفاده کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *