امام(ره) مستضعفان را بیدار و امیدوار کردند تا در مقابل شیطان و ذریهاش آمریکا و صهیونیسم بایستند/ اعمال خود را با هدف جلب رضای حق انجام میدادند/ هیچگاه با باطل مماشات نکردند
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، در زمانه تاخت و تاز جاهلانِ مدرنِ اغواگرِ ستمپیشه، مسلمانان و آزادیخواهان سراسر جهان را به ایستادگی و استواری فراخواندند و گفتمان تعالیبخش «مقاومت» در برابر زورگویانِ مستکبرِ پر زرق و برق را تبیین و ترویج کردند. امام(ره) بزرگوار ما، علوم اسلامی و فقه را از انزوا خارج و آن را به متن زندگی مردم وارد کردند و نشان دادند میتوان با اندیشههای الهی، جوامع انسانی را به احسن وجه، مدیریت کرد.
شخصیتی جامعالابعاد و جامعالاطراف
در شکلگیری مکتب نجاتبخش و متعالی امام راحل، ویژگیهای شخصیتی این مرد الهی نیز دخیل بود؛ با ضرس قاطع میتوان گفت که بعد از وجود مقدس انبیاء و اولیاء الهی، شخصیتی به عظمت و جامعالابعادی و جامعالاطرافی حضرت امام خمینی(ره) پا به عرصه وجود نگذاشته است؛ مردی که متصف به همه صفات پسندیده بود ودر یک کلام، شاگرد ممتاز مکتب امیرالمومنین علی علیهالسلام و تجلی انسان کامل بود؛ از فقاهت تا شجاعت؛ از زهد و تقوا تا سیاستورزی مومنانه و مردمدوستی؛ همه این صفات را در خود تجمیع کرده بود و اینچنین توانست همه قدرتهای پوشالی غربی و شرقی را با دم مسیحایی خود به زیر کشد و انقلابی را رهبری کند که پس از چهل سال، اکنون ثمراتش در سراسر سرزمینهای اسلامی از یمن و عراق و سوریه و لبنان تا فلسطین چیده میشود.
در سیامین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، در باب ویژگیهای شخصیتی این مرد الهی و نقش ایشان در نضج و شکوفایی گفتمان عملیاتی مقاومت در جهان اسلام با سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به گفتوگو نشستهایم.
پاکی پدر و مادر، بسیار بر شخصیت امام خمینی(ره) اثر گذاشت
میرسلیم با بیان اینکه برای شناخت دقیق ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی رحمتاللهعلیه باید به ریشههای زندگی ایشان توجه کرد، اظهار کرد: امام(ره) در دامن چه مادری پرورش یافتند و نان چه پدری را خوردند؟ شکل گرفتن شخصیت امام(ره) مستقل از سلامت خانوادهای که در آن متولد شدند و رشد یافتند نیست. این پاکی پدر و مادر، بسیار بر شخصیت امام خمینی(ره) اثر گذاشته است.
استحکام شخصیتی امام(ره) در پرتو خداشناسی برجسته ایشان
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: امام(ره) از عنفوان جوانی اهل تفکر بودند و این تفکر در امر خدا و عبادت مؤدبانه به ایشان استحکام شخصیتی بخشید، به گونهای که چیزی را نمیدیدند مگر قبل از آن، خدا را در نظر میگرفتند و در مدتی که به آن کار، میپرداختند به یاد خدا بودند و بعد از آن هم محاسبهای انجام میدادند که تکلیف کار را قبل از روز حساب روشن کرده باشند؛ این خداشناسی از برجستگیهای آگاهی وجدانی امام(ره) در دوران جوانی و رمز ارتقاء ایشان است.
امام(ره) تمام اعمال خود را با هدف جلب رضای حق انجام میدادند
میرسلیم با بیان اینکه امام خمینی(ره) تمام اعمال خود را با هدف جلب رضای حق انجام میدادند، گفت: امام(ره) در زمان تحصیل، وقت خود را به هدر نداده و هر چه آموخته با نیت خدایی و برای جلب رضای حق بوده است. ایشان به دنبال «علم نافع» بود و از گردآوری اطلاعات پراکنده و معلومات متشتت، پرهیز میکردند و ذهن خود را مشغول مطالب صرفا سرگرمکننده نمینمود. امام(ره) بر اطلاعاتی که به او میرسید، مدیریت داشتند و جستجوگر دانش و اطلاعات بودند و به آنچه میخواستند گوش کنند یا بنگرند، تسلط داشتند و نمیگذاشتند دیگران هر اطلاعاتی را تحمیل کنند.
امام(ره) تمام پرتگاههایی را که در مقابل نفس وجود داشت شناسایی کردند
این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند، انسان بدون شناخت نفس خود، در شناخت خداوند ناتوان خواهد بود، اظهارد اشت: امام(ره) اهتمام داشتند تا با دقتی هرچه بیشتر، خودشناسی کنند و تمام پرتگاههایی را که در مقابل نفس وجود داشت شناسایی کردند و مراقب بودند به این پرتگاهها نزدیک نشوند. ایشان در این راه بسیار ممارست کردند به طوری که در تمام زندگی امام(ره) آثار این امر را میتوان مشاهده کرد.
اجازه نمیدادند خواستههای نفسانی ولو جزئی بر نفسشان سیطره یابد
وی بیان داشت: امام(ره) هیچگاه چیزی را برای خود نخواستند و اگر احساس میکردند در کاری رگههایی از خودخواهی و خودپسندی و خودبینی وجود دارد آن را رها میکردند؛ ایشان در این راه بسیار بر خود سخت میگرفتند و اجازه نمیدادند خواستههای نفسانی ولو جزئی بر نفسشان سیطره یابد.
امام(ره) هیچگاه با باطل مماشات نکردند
میرسلیم با اشاره به بصیرت فوقالعاده بالای حضرت امام خمینی(ره)، گفت: امام(ره) با بصیرتی که براثر خودسازی پیدا کرده بودند، عمق اقداماتی را که در پیرامونشان میگذشت، میدیدند و نسبت به آنها موضع میگرفتند. ایشان هیچگاه با باطل مماشات نکردند و در این راه از سختگیری بر خود و خویشان و نزدیکان و شاگردانشان کوتاهی نکردند؛ در عین آن که همواره مراعات نکات اخلاقی را میکردند و در برخورد با دیگران به کسی توهین نمیکردند و شخصیت کسی را تحقیر نمیکردند.
امام(ره) مستضعفان جهان را بیدار و امیدوار کردند تا در مقابل شیطان و ذریهاش آمریکا و صهیونیسم بایستند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ظلمستیزی نهادینه شده در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام(ره) به فراست دریافته بودند که اصلاح جامعه در گروی اصلاح حاکمان است و در این راه تحقق جامعه اسلامی را در مد نظر داشتند. ایشان برای زدودن ظلم از جامعه در ردههای مختلف از پای ننشستند؛ به ویژه آنکه از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ به مدت پانزده سال پایمردی کردند تا انقلاب شکوهمند اسلامی را برپا کنند و به پیروزی برسانند؛ سپس مستضعفان جهان را بیدار و امیدوار کردند تا در مقابل شیطان و ذریه او به ویژه آمریکا و صهیونیسم بایستند.
امام(ره) اصول را فدای منویات آلوده دیگران نکردند
وی بیان داشت: امام خمینی(ره) از قِبَل انقلاب چیزی از قدرت و مکنت برای خود نخواستند بلکه هر چه داشتند برای انقلاب و پرورش نسل اول انقلاب گذاشتند تا از شکلگیری هر گونه انحراف جلوگیری کنند؛ در این راه، امام(ره) هیچگاه اصول را زیر پا نگذاشتند و اصول را فدای منویات آلوده دیگران نکردند.
تکلیفگرایی امام(ره)
میرسلیم با اشاره به اعتقاد امام خمینی(ره) به تکلیفگرایی، اظهار کرد: امام(ره) میدانستند تا لحظهای که نیات ما خدایی و پاک باشد برخورداری از عنایات الهی ادامه مییابد و برای همه مشکلات و مسائل راهحل مناسبی از جانب خدا پدیدار میشود؛ بنابراین کوشش میکردند، تکلیف خود را تشخیص دهند و بدان عمل کنند و به معنی واقعی کلمه، درباره نتیجه و سرانجام کار، توکل بر خدا داشتند.
وی در پایان تاکید کرد: استکبارستیزی و مبارزه با ظلم و همچنین اعتقاد به قابلیتهایی که خدای متعال در وجود مردم، خصوصا لایههای فرودست، به ودیعت نهاده است در همه تصمیمات حضرت امام خمینی(ره) مشاهده میشد.