چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است/ چالشهای جدی یزد پس از ثبت جهانی/ صدورمجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینماها در روز۱۵خرداد
• چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است
دبیر ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب در خصوص استهلال ماه شوال گفت: پیشبینی ما این است که هلال ماه شوال به راحتی قابل رؤیت و روز چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است. حجتالاسلام فضلالله ذاکری در گفتگو با فارس از پیشبینیها برای رؤیت ماه شوال خبر داد و افزود: پیشبینی ما این است که استهلال ماه شوال به راحتی قابل انجام است و روز چهارشنبه اول این ماه و عید فطر است.
• چالشهای جدی یزد پس از ثبت جهانی
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به چالشها و دشواریهایی که شهردار جدید یزد در شروع کار با آنها مواجه خواهد بود گفت: شهردار یزد ۱۰ چالش اساسی دارد که قطعا روند انجام کار بسیار سخت و دشوار خواهد بود. عباس علویراد افزود: شهرداری یزد فاقد یک برنامه استراتژیک برای ارتباط سیستماتیک با سوءگیریهای شهر یزد پس از ثبت جهانی است. به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه جذب سرمایهگذاری خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: شهرداری یزد هیچ الگوی عملی مشخصی برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی، خارجی و مدلهای مشارکتی روی میز برای اجرا ندارد.
• صدورمجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینماها در روز۱۵خرداد
با وجود تعطیلی سینماها تا ساعت ۱۷ در روز ۱۵ خرداد، وزارت ارشاد برای دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» مجوز بلیتفروشی برای سانسهای پیش از این ساعت را صادر کرده است. به گزارش مهر، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه سینماهای کشور در روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ماه تا ساعت ۱۷ تعطیل است، چرا برخی از پردیسهای سینمایی برای سانسهای ۱۴:۳۰، ۱۵ و ۱۶:۳۰ فروش بلیت دارند، توضیح داد: تنها فیلمهای «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی در روز ۱۵ خرداد قبل از ساعت ۱۷ در سینماهای کشور اکران میشوند.
• حفظ آیینهای نمایشی بدون پژوهش ممکن نیست
پژوهشگر و از چهرههای ثبت هنر تعزیه به عنوان آیین کهن نمایشی در فهرست میراث ناملوس جهان یونسکو به نام ایران گفت: حفظ آیینهای نمایشی بدون پژوهش ممکن نیست. به گزارش ایرنا، محمد حسین ناصربخت آیینها و سنتهای نمایشی را مانند آیینهای برای معرفی داشتهها و پیشینه هویت فرهنگی ملتها به جهانیان دانست و تصریح کرد: در گذشته به دلیل کوچک بودن شکل زندگی مردمان در قالب قومی و قبیله ای، آیینها به شکل سینه به سینه به عنوان میراثی برای آیندگان منتقل میشد. با توسعه جوامع و شکلگیری تمدن در قامت جوامع شهری، ثبت مکتوب داشتههای آیینی و هویت بخش فرهنگی به اصلی الزام آور برای شناخت تمدن جوامع بدل شد.