صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خشونت‌های غیرفیزیکی سلامت روح و روان دانش آموزان را به خطر می‌اندازد

۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰:۵۳
کد خبر: ۵۲۲۷۷۱
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح خشونت زدایی در مدارس گفت: در این برنامه، تمرکز روی خشونت‌های غیرفیزیکی از جمله خشونت‌های کلامی، رفتاری و تعاملی است که اثرات بسیار ناخوشایندی بر روی سلامت روح و روان دانش آموزان دارند.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه اظهار داشت: طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس ابتدایی بر توانمند سازی معلمان، مربیان، مدیران، خانواده‌ها و دانش آموزان متمرکز است و هدف این طرح، آگاه سازی و آشنا کردن آن‌ها هم با دانش هم با نگرش هم با مهارت‌هایی است که لازم است در ارتباط با اعمال خشونت در محیط مدارس بکار رود.

وی با یادآوری این مطلب که در گذشته تمرکز بر خشونت‌های فیزیکی تحت عنوان تنبیه بدنی، بوده است، اظهار داشت: در این برنامه، تمرکز ما بر روی انواعی از خشونت است که کمتر شناخته شده اند، خشونت‌های غیرفیزیکی از جمله خشونت‌های کلامی، رفتاری و تعاملی که اثرات بسیار ناخوشایندی بر روی سلامت روح و روان دانش آموزان دارند، اما چون خیلی شناخته شده نیستند، متاسفانه بکار گرفته می‌شوند. مواردی نظیر برچسب زدن، تحقیر کردن، سرزنش کردن و طبقه بندی کردن دانش آموزان می‌تواند نوعی خشونت باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همین طور در شبکه ارتباطی که در مدرسه وجود دارد، اگر ما آگاهی نداشته باشیم، ممکن است نادانسته از کلمات و جملاتی استفاده کنیم و رفتار‌هایی داشته باشیم که این‌ها نوعی اعمال خشونت باشد که، چون مثل تنبیه بدنی نیستند، روی آن‌ها حساسیت وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: در این طرح می‌خواهیم هم همه افراد درگیر در شبکه ارتباطی مدرسه و هم همه انواع خشونت را مورد توجه قرار دهیم و به سمتی برویم که محیط مدارس ابتدایی که دوره آغازین تربیت است، به شکلی امن باشد و دانش آموزان احساس کنند، چون انسان هستند همه جانبه مورد احترام قرار می‌گیرند.

حکیم زاده با بیان اینکه شروع این برنامه از توانمندسازی بوده است، گفت: ایجاد آگاه سازی شرط اول است و در ابتدا باید اولیای مدرسه این نشانه‌ها را بشناسند و بعد ما مطالعه کنیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یا بخش نامه صادر کنیم و بگوییم از امروز به بعد در مدارس نباید هیچ نوع خشونتی اعمال شود بدون اینکه ما به معلم آموزش داده باشیم که گفتن کلمه‌ای به دانش آموز که حاکی از برچسب زدن ناتوانی به او است، نوعی اعمال خشونت تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قرار است بستر سازی شود و در محیط بیرونی اتفاقاتی بیافتد، معتقدیم شروع هر تحولی از مدرسه و به خصوص از سنین اولیه کودکی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *