صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برنامه های جدید برای اجرا در مدارس ابتدایی در مهر ۹۸ چیست؟/شناسایی همه نشانه‌های خشونت اعم از خشونت فیزیکی و غیر فیزیکی در مدارس ابتدایی

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۲۲۹۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رضوان حکیم زاده گفت: طرح خشونت زدایی، کلاس های بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی در سال تحصیلی آینده اجرایی می‌شود.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره طرح‌های جدید معاونت ابتدایی برای شروع سال تحصیلی ۹۸ گفت: سال گذشته در مهر ۹۷ در مقاطع ابتدایی طرح حذف مشق شب و جایگزین شدن آن با تکالیف مهارت محور در کلاس‌های با تراکم جمعیت بین ۱۶ تا ۲۵ نفر در مدارس اجرایی شد.

وی درباره دستاورد‌های اجرای این طرح در مدارس گفت: اجرای این طرح در مدارس دستاورد‌های خوبی داشته و در سال تحصیلی پیش رو کلاس‌های بیشتری را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

حکیم زاده افزود: در سال گذشته متوجه شدیم برخی معلمان علاقه‌مند موفق شدند در کلاس‌های با تراکم بالای ۲۶ نفر تکالیف مهارتی به جای مشق‌های روتین و تکراری و رونویسی‌های بی خاصیت به دانش آموزان بدهند.

وی در ادامه بیان کرد: برای مهر ماه ۹۸ در مقاطع ابتدایی چند طرح اجرایی خواهد شد طرح خشونت زدایی از مدارس و اجرای کلاس‌های بازی و یادگیری در تعداد بیشتری از کلاس‌های مدارس اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به توضیح بیشتر طرح خشونت زدایی از مدارس پرداخت و گفت: این طرح خشونت زدایی همه جانبه است و معلمان، مدیران و والدین جزو گروه‌هایی هستند که باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی افزود: در این طرح خانواده‌ها با نشانه‌های پنهان خشونت که ممکن است از سوی خودشان یا دیگران علیه کودکان اعمال شود، آشنا می‌شوند.

قصد داریم از تعریف محدودی که از خشونت وجود دارد فراتر برویم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولیاء و مدیران مدارس نیز باید آموزش‌های لازم را در این باره دریافت کنند. قصد داریم از تعریف محدودی که از خشونت وجود دارد و معمولاً به خشونت فیزیکی محدود می‌شود فراتر برویم.

حکیم زاده گفت: در مدرسه باید تمام دانش آموزان احساس امنیت روانی داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی گفت: مدرسه یک بعد روانی اجتماعی آکادمیک دارد و باید با کودکان متناسب با شرایط خودشان رفتار کرد. در همین راستا کودکان باید در فضای مدارس احساس شادابی و نشاط داشته باشند. باید به این نکته توجه کرد که فضای مدارس از نظر جو روانی و اجتماعی فضای مطلوبی باشد تا دانش آموزان احساس شادابی بیشتری داشته باشند.

خشونت در مدارس بیشتر تنبیه بدنی شناخته شده

حکیم زاده اظهار داشت: خشونت در مدارس بیشتر تنبیه بدنی شناخته شده در حالی که به دیگر ابعاد دیگر خشونت که در روح و روان دانش آموزان نهادینه می‌شود توجه نشده است.

حکیم زاده افزود: تاکید ما در این برنامه، توانمندسازی و آگاهی دهی در برابر کنترل و اصلاح رفتار‌های نادرست و انواع خشونت غیرفیزیکی، چون سرزش کردن، تخریب کردن، برچسب زدن، مقایسه کردن و ناامید کردن دانش آموزان است که آثار نامناسب روحی و روانی آن بیشتر از خشونت فیزیکی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: قصد داریم توجه بیشتری روی سالم سازی و استاندارد سازی این محیط که به نحوه تعامل بزرگتر‌ها با کودکان و کودکان با یکدیگر برمی‌گردد، اختصاص دهیم.

شناسایی همه نشانه‌های خشونت اعم از خشونت فیزیکی و غیر فیزیکی هدف طرح خشونت زدایی از مدارس

وی در توضیح بیشتر طرح خشونت زدایی از مدارس گفت: با اجرای این طرح درصددیم تا با ایجاد آگاهی به شناسایی همه نشانه‌های خشونت اعم از خشونت فیزیکی و غیر فیزیکی که مغفول واقع شده کمک کنیم تا محیط مدارس ما شاداب بانشاط و امن و آرام بخش برای دانش آموزان ما باشد.

وی درباره اجرای کلاس‌های بازی و یادگیری گفت: طرح جدید تعمیم کلاس‌های بازی و یادگیری به تعداد بیشتری از کلاس‌های مدارس و استان‌ها نیز در سال جدید مدنظر قرار گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *