شرایط گردشگری کشور/ وضعیت هتلهای ایران در شرایط اقتصادی موجود
شرایط گردشگری کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
باید عرض کنم در حال حاضر ما از صنعتی صحبت میکنیم که شکنندهترین صنعت در مقابل ناملایمات داخلی اعم از زلزله، سیل از یک سو و پیمان شکنیهای بینالمللی و از سوی دیگر و در ادامه نوسانات قدرت خرید پول ملی کشور در مقابل ارزهای خارجی، بنیاد متزلزل را برای هتلداری ایجاد نموده است.
شاید بتوان ادعا کرد، هتلدار پایدارترین مشتری خرید کالاهای مصرفی اعم از غذایی و ... و نیز تجهیزاتی به خاطر ماهیت وجودی که دارد، هست لذا نوسانات قیمتهای روزافزون تاثیرگذار در مدیریت اقتصادی هتل میباشد که بسیار در گردش و پایداری هتل موثر است.
نتیجه اینکه شرایط خوبی در هتلها حاکم نیست و باید برای گذر از بحرانها سیاست گذاران داخلی و خارجی جهت به سامان نمودن گردشگری که امید به آن میرود که قطب سوم صنعت و اقتصاد مقاومتی و پایداری برای کشور باشد چارهای اندیشیده شود.
نقش اتحادیه هتلداران در ایجاد همگرایی و تعامل بین هتلهای تهران چگونه است؟
با تجربه شصت و اندی سال و با گستره دید و بلند نظری که همه عزیزان همکار بنده از تک تک واحدهای تحت پوشش اتحادیه گرفته، هیئت مدیره و سایر عزیزانی که در کمیسیونهای اتحادیه مسئولیت نظارتی و اجرایی اتحادیه را عهدهدار میباشند با سربلندی به حول قوه الهی میتوانیم بگوییم که تشکلی منسجم و همدل هستیم و در مسیر پایداری اتحادیه تلاش فرد فرد اعضا موجب گردیده است، نهادهای حاکمیتی ناظر این صنعت مارا به عنوان مشاور و بازوی ارزشمند خود در اجرای اوامر خود میدانند و نیز توانستیم با کمک و یاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صدور پروانه آموزش، بیش از پنج هزار نفر از پرسنل واحدهای تحت پوشش خودرا در حوزههای عمومی و تخصصی آموزش دهیم و همکاری خوب و صمیمانه شهرداری تهران در بخش دستورالعمل شهرداری تهران در بخش دستورالعملهای زیرساختی و نیز سازمان آتش نشانی در امر آموزش شیوههای اطفای حریق و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با اعتماد به عملکرد نظارتی بازرسین بهداشت اتحادیه در سه مرحله پروانه بهداشت و نیز خدمات سلامت را با توجه به مسئولیت پذیری اتحادیه به ما بدهد؛ که همه آنچه که عرض شد نشان از پویایی و بالندگی و همدلی و همراهی و تعامل در گفتار و کردار اعضای محترم بوده و هست.
در شرایط تحریمها گردشگری چگونه میتواند به اقتصاد کشور کمک کند؟
متاسفانه آنچه صنعت گردشگری ایران را نتوانسته به رشد و بلوغ کامل برساند در وهله اول عدم اجماع عمومی و جزیرهای فکر کردن سیاست گذاران در کشور میباشد. صنعت گردشگری صنعتی فرابخش است و برای رسیدن به وضع مطلوب در شرایط عادی و بحرانی نیازمند برنامهای مدون کوتاه مدت هم در جذب گردشگر و هم در پایداری صنعت هتلداری و سایر بخشهای گردشگری با ارائه تسهیلات لازم جهت پایداری است و در بلندمدت و گذر از روزمرگی و تدوین شیوههای نوین بازاریابی جذب گردشگران به تناسب فرهنگهای گوناگون و کشف جاذبههای متفاوت در ایجاد انگیزه سفر به ایران و نیز بهره گیری از تمهیدات لازم جهت انعکاس امنیت و آرامشی که در ایران بحمدالله حاکم است و حدالامکان تغییر در استراتژی گردشگری این صادرات نامرئی که به مثابه دیپلماسی عمومی که تاثیرگذاری به افکار عمومی ملتهای هدف با استفاده از روشها و ابزارهای متناسب گذر از چالشهایی که تحریمها ایجاد نموده، خواهد بود.
ما چنانچه قابلیت به نمایش گذاردن و توصیف میراث ملموس و ناملموس خود را از مجموع سایتهای باستانی گرفته و نیز فرهنگ غنی ایران اسلامی که سینه به سینه در قالب فرهنگ و ادب و سنن فولکوریک اقوام گوشه گوشه ایران عزیز را بتوانیم با شیوههای نوین بشناسانیم، جایگاه و رتبه اول توسعه گردشگری را شاهد خواهیم بود و تحریمها در مقابل آن زانو خواهد زد.
با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار انتظار میرفت ورود گردشگر خارجی به کشور افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده تورهای ورودی حذف شده است، میتوان انتظار آینده روشن برای هتل داری در کشور متصور بود؟
انتظار میرفت با افزایش قدرت خرید ارزهای خارجی در قبال کاهش ارزش پول ملی کشورمان رشد حضور گردشگران خارجی را شاهد باشیم که متاسفانه محقق نشد در شرایطی که کشور ترکیه توانست با همین نوسان و کاهش ارزش پول ملی شرایط متفاوتی را در صنعت گردشگری تجربه کند
قبلاً عرض کردم عوامل متعددی در رشد گردشگری تاثیرگذار هستند کاهش ارزش پول ملی، که همانند ترکیه در نهایت رشد گردشگری را به همراه دارد، گردشگری ایران از بحرانهای سیاسی بین المللی که در نهایت باعث شد برخی کشورها ایران را به عنوان کشور ناامن معرفی کنند صدمه دیده است. برخی دولتهای غربی از طریق رسانههای بین المللی شرایط متفاوتی را برای گردشگری ایران در دید مردم جهان به نمایش میگذارند که حاصل آن رکورد این صنعت را به دنبال دارد، اما آن چه در خصوص حذف مالیات بر ارزش افزوده برای ورود گردشگران خارجی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردیده است صرفاً مشوق ورود اولیه گردشگری خواهد بود، اما در سایر موارد دست اندرکاران صنعت گردشگری همچنان در سایر امور ملزم به پرداخت آن میباشند و متاسفانه بخشی از گرانی سفر به مالیاتهای جاری و ارزش افزوده مرتبط است و بخشی دیگر نوسانات قیمت ها، تورم و رشد قیمتهای کالا و خدمات است که آنها در گرانی سفر دیده نمیشوند.