تفسیر دو جلدی «امام رضا (ع)» در نمایشگاه قرآن رونمایی شد/شروط حفظ قرآن برای نوآموزان در این دوره
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، یازدهمین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اتفاقات جالب و تاثیرگذاری سپری شد که یکی از مهم ترین آنها نشست می توان به رونمایی از تفسیر دو جلدی «امام رضا(ع)» اشاره کرد.
***تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) رونمایی شد
تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) در ایوان نجف بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم رونمایی شد.
تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) امشب ۳۱ اردیبهشت با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن رونمایی شد.
سیدجواد دفاعی، مشاور فرهنگی و هنری بنیاد امام رضا (ع) در این نشست گفت: کتاب دو جلدی «تفسیر امام رضا (ع)» به همت محمود کریمی و محسن دیمه کار تدوین شده که در آن روایات تفسیری امام رضا (ع) در کتابهای مختلف وجود داشته، مجموعه روایات، سوالهایی که درباره قرآن از امام شده و جوابهایی که امام (ع) پاسخ داده، در آن آمده است.
وی افزود: در بخش نخست، سیره علمی امام رضا (ع) با تأکید ویژه بر تلاشهای تفسیری ایشان، تلاشهای تفسیری عصر حضرت، مروری علمی بر اصحاب و شاگردان حضرت که تلاشهایی در تألیف کتاب تفسیری یا علوم قرآنی داشتهاند و گونهشناسی روایات تفسیری امام رضا (ع) و نیز مبانی و روش تفسیری ایشان بررسی شده است.
دفاعی ادامه داد: بخش دوم به موسوعه یا مجموعه تفسیری امام رضا (ع) اختصاص دارد که مشتمل بر سه زیربخش مقدمه علوم قرآنی، تفسیر تربیتی و مستدرک تفسیری است.
یادآور میشود، این کتاب در ابتدا به زبان عربی منتشر شده بود و محمود کریمی و محسن دیمه کار آن را به زبان فارسی ترجمه و ارائه کردند.
***کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگی قرآنی در نمایشگاه قرآن تشریح شد
نشست تخصصی گزارش فعالیت کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی شامگاه سهشنبه ۳۱ اردیبهشت با حضور محمدرضا فراهانی، رئیس این کمیته برگزار شد.
محمدرضا فراهانی رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای این نشست به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که هم اهداف قرآنی کشور را مشخص میکرد و هم ساختاری که در آن منشور دیده شده بود را ایجاد میکرد. موقعی که شورا تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم منابعی که دستگاهها برای کار قرآنی دارند، کافی نیست.
فراهانی در ادامه به تشریح ساختار صندوق پرداخت و گفت: ساختار صندوق به این شکل است که یک ماهیت مستقل و یک هیئت امنا دارد. هیئت امنای این صندوق اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند. یک رکن دیگر صندوق رئیس صندوق است که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. کمیته تخصیص نیز یکی دیگر از ارکان صندوق است که ۱۱ عضو دارد و از جمله اعضای آن میتوان به چهار دبیر کمیسیونهای تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد. رئیس و نایب رئیس در این کمیته با رأی گیری انتخاب میشود.
رئیس کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: کمیته تخصیص به خودی خود بودجه را توزیع نمیکند، چهار کمیسیون شورای توسعه فرهنگ قرآنی از همه دستگاهها و نهادهای مردمی برنامه دریافت میکنند، به عنوان مثال دو اتحادیه قرآنی برنامههای خود را به کمیسیونها داده اند، در کمیسیون نیز برنامهها بررسی شده و برنامههای قابل قبول را ارائه داده اند و گفته اند چه مقدار به چه دستگاهی داده شود. نسبت بین کمیسیونها هم توسط هیئت امنا مشخص شده است که به عنوان مثال ۳۹ درصد بودجه به بخش تبلیغ و ترویج داده شود.
فراهانی در بخش دیگری از صحبتهای خود در این نشست به بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: دو اتحادیه قرآنی در کشور وجود داشته که یکی از آنها در سال ۱۳۸۲ و یکی دیگر در سال ۱۳۸۸ تشکیل شده است.
وی بیان کرد: شورای توسعه کلیات این ادغام را تصویب کرد و در ادامه فرایندهایی تعریف شد تا ادغام صورت بگیرد.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در ادامه دوستان به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی و تشکیلاتی و نوع نگرش به مسائل و استقلال اتحادیهها و شیوه عملکردها با هم همخوانی ندارد. ما دوست داشتیم اتحادیه صنفی رسمی شناخته شود، مثلا مجوز موسسات را این اتحادیه بدهد. بعد که تصویب شد صدور مجوز با اتحادیه باشد، گفتند، چون ما حاکمیتی نیسیتم لذا صدور مجوز از سوی ما را قبول ندارند. گفتیم نماینده مردمی را خودمان تعیین کنیم، گفتند نه باید شما معرفی کنید، ما رای میدهیم؛ بنابراین وقتی فرهنگ سازمانی ما یکی نیست چرا باید ادغام صورت بگیرد. این ادغام باعث میشود انرژیها از بین برود. الان هم زمین به آسمان بیاید این ادغام صورت نخواهد گرفت چرا که قانون اساسی این اجازه را به آنها نمیدهد.
***شروط حفظ قرآن برای نوآموزان
یک حافظ قرآن در نشست غرفه خانه کتاب گفت: حفظ قرآن شروطی دارد که مهمترین آن علاقه مندی به این کار است.
به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، نشست تخصصی «روش آموزش قرآن» امشب ۳۰ اردیبهشت با حضور عباس اکبری حافظ قرآن در غرفه خانه کتاب نمایشگاه قرآن برگزار شد.
اکبری در این نشست با اشاره به اهمیت حافظ قرآن گفت: حفظ قرآن در صدر اسلام با محوریت پیامبر اکرم (ص) در یک جنبش و پویش شکل گرفت و حضرت بر این موضوع تأکید و توجه داشتند. از پیامبر (ص) روایت است که حفاظ قرآن با انبیا محشور میشوند و به مقام شفاعت میرسند تمام اینها نشان دهنده حساسیت و اهمیت این موضوع نزد اهل بیت (ع) است.
وی افزود: قرآن آموزی و حفظ قرآن مربوط به امروز نیست و سبقه تاریخی دارد و در سالهای اخیر نیز استقبال مردم از آن بسیار خوب بوده است و قرار است براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، باید دارای ۱۰ میلیون حافظ قرآن باشیم.
اکبری در ادامه مهمترین شرط حفظ قرآن را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مهمترین شرط حفظ قرآن، علاقهمندی است و در این صورت حلاوت و شیرینی آن را خواهد چشید. قرار است قلب و ذهن ما ظرف آیات الهی باشد، بنابراین باید مظروف آمادگی لازم را داشته باشد.
وی تصریح کرد: حضور در کلاس، شرط دوم است. برخی از کلاسها حضوری و برخی غیرحضوری است، اما کلاسهای حضوری جذابیت بیشتری دارد. همچنین کلید حفظ قرآن، سوره بقره است و در صورت توفیق فرد، میتواند این امید را داشته باشد که حافظ کل قرآن خواهد شد. والدین نیز باید اجازه دهند کودکان با میل و رغبت خود به حفظ قرآن ورود کنند.
اکبری ادامه داد: روانخوانی مقدمه حفظ قرآن است. با روخوانی و روانخوانی انس با قرآن بیشتر میشود و پس از آن ورود به حفظ موفقیت آمیز خواهد بود. اغلب کسانی که حفظ میکنند، از قرآن عثمان طه ۲۱ سطر در صفحه استفاده میکنند. برخی علاقهمند هستند از قرائتهای قرآن مصری و سوری استفاده کنند، اما بهتر است در ابتدا با ترتیلهای استاد منشاوی تمرین شود. همچنین ساعت مناسب برای این کار اهمیت ویژهای دارد.
وی در ادامه بیان کرد: تثبیت محفوظات پس از حفظ قرآن نیز اهمیت فوق العادهای دارد که سبب میشود محفوظات تقویت بیشتری پیدا کنند. از طرف دیگر والدین نباید کودک را در حفظ قرآن تحت فشار قرار دهند که در زمان کوتاه به اهداف بزرگ برسند؛ چرا که این امر سبب فراموشی سریعتر میشود؛ بنابراین کیفیت محفوظات حائز اهمیت است.
اکبری افزود: حفظ من حدود ۱۰ سال طول کشید و طی این سالها هیچ وقت حفظ قرآن را رها نکردم. حفظ قرآن کاری جذاب، اما سخت است و نیاز به تلاش و پشتکار بسیاری دارد.
***جُنگ شادی کودکانه با حضور حجت الاسلام راستگو برگزار شد
حجتالاسلام محمدحسن راستگو فعال پیشکسوت آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان با حضور در بخش کودک نمایشگاه قرآن به اجرای برنامه شاد و قرآنی برای کودکان پرداخت.
به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، در پایان این برنامه شاد که با حضور پرشور کودکان و خانوادههای آنان برگزار شد، حجت الاسلام راستگو گفت: از همه خانوادههای حاضر در این جمع تقاضا دارم اگر به فرزند خود توصیهای نیکو میکنند، حتماً خود نیز به آن عامل باشند و مفاهیم را با عمل خود منتقل کنند.
این پیشکسوت قرآنی تأکید کرد: از خانوادهها میخواهم که زمینه اعمال مذهبی را برای فرزندان خود مهیا کنند، اگر پدر و مادر به نماز اول وقت اهتمام داشته باشند و با مهیاکردن سحری کم حجم و پرانرژی، بچهها را به سحری خوردن تشویق کنند، زمینه نماز و روزه برای آنان مهیا میشود.
راستگو همچنین یادآور شد: همه خانوادهها باید وقتی را برای صحبت با فرزندان خود اختصاص دهند، چراکه ممکن است دلمشغولیهای روزمره، موجب غفلت از توجه به نیازهای فرزندان و دغدغههای آنان شود.
***برپایی نشست جایگاه زن در جامعه اسلامی در نمایشگاه قرآن
نشست وبیناری «جایگاه زن در قرآن و جامعه اسلامی»، عصر امروز ۳۱ اردیبهشت در سالن نشستهای تخصصی بینالمللی وبیناری نمایشگاه قرآن برگزار شد.
مریم مقداد از پژوهشگران قرآنی تونس با سخنانی در این نشست از طریق ویدئوکنفرانس به جایگاه زن در قرآن اشاره کرد و گفت: مظاهر حضور زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... در قرآن کریم تبیین شده است.
وی افزود: اسلام بر آموزش زنان همسان با مردان تأکید و در تعالیم و آموزههای اسلام نیز بر حق زنان در برخورداری از ارث و حق تصرف در اموال تأکید شده است.
در ادامه این نشست، ترکان، از بانوان فعال در حوزه مطالعات قرآنی از ایتالیا از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد و به تبیین جایگاه زن در قرآن و تعلیمات اسلامی پرداخت.
وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ: ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست»، گفت: برخی افراد و گروهها از تفاوت میان زن و مرد در اسلام سوءاستفاده ابزاری کرده و میخواهند این گونه القا کنند که میان زن و مرد در اسلام تبعیض وجود دارد.
این بانوی ایتالیایی در ادامه گفت: در قرآن بر این نکته تأکید شده که زن و مرد از «یک نفس واحد» آفریده شدهاند و حقوق و وظایف زنان و مردان براساس طبیعت و فطرت آنها تقسیمبندی شده است.
ترکان با تأکید بر این که همکاری زن و مرد برای ساختن جامعه اسلامی یک نیاز است، گفت: تفاوتهایی که در اسلام بین زن و مرد اشاره شده به معنای ظلم به زن و یا ایجاد محدودیت برای وی نیست، در حالی که در تمدن غربی و ایتالیا این گونه القا میشود که این تفاوتها نوعی خشونت علیه زنان است.
وی در پایان گفت: در جوامع غربی به دلیل گرایش به مسائل مادی و مادیگرایی، آرامش حقیقی وجود ندارد.
در ادامه این نشست، عاصمه قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر گروه جامعهشناسی واحد علوم و تحقیقات با تأکید بر این که زن و مرد تفاوت ذاتی ندارند، گفت: تفاوتی بیولوژیک میان زن و مرد وجود دارد، اما تفاوتی که برخی در القای آن هستند، محصول مطالعات اجتماعی است.
وی گفت: قرآن این موضوع که زن و مردم هویت مستقل داشته باشند و یکی بر دیگر اصالت داشته باشد، را رد میکند.
عاصمه قاسمی گفت: قرآن در آیات متعدد انسان را خطاب قرار میدهد که منظور از انسان زن و مرد است و زنان را بخشی بسیار تأثیرگذار در جامعه میداند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: غربیها ادعا میکنند که با توجه به این که زن و مرد از یک نفس واحد آفریده شدهاند، باید حضور مشترک و همهجانبهای در عرصههای اجتماعی داشته باشند، این در حالی است که پاسخ این ادعاها در تعالیم اسلام و قرآن کریم بیان شده است.
وی در ادامه به تجربه حضور زنان در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری بارها بر تأثیرگذاری مهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی تأکید شده و انقلاب اسلامی هویت جریانساز، انسانساز و جامعهساز را برای زنان تعریف میکند.
عاصمه قاسمی در پایان گفت: حضرت امام خمینی (ره) تأکید داشت که زنان در پیشبرد انقلاب و اسلام بسیار تأثیرگذار بودهاند و در انقلاب ایران شاهد نمودی از جایگاه زن از منظر انسانی در آیات قرآن بودیم.