صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تشکیل بیش از ۲ میلیون پرونده تخلف توسط سازمان حمایت در سال گذشته

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۴
کد خبر: ۵۱۹۴۰۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از حدود ۳.۵ میلیون بازرسی انجام شده، بیش از ۲ میلیون پرونده تشکیل شده است.

به گزارش گروه اقتصاد ، مهرداد ایزدی با اشاره به تفاوت میان دو مقوله گرانی و گرانفروشی اظهار کرد: باید بین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها (تورم) که متاثر از کاهش ارزش پول ملی بوده و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم را در پی دارد و از سوی دیگر موجب افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید می‌شود، با گرانفروشی یعنی فروش بالاتر از قیمت واقعی و متعارف تفکیک قایل شد.

وی به واقعیت حال حاضر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده ها، عوامل و مواد اولیه تولید دامن گیر صنایع داخلی شده و موجب شده قیمت محصول نهایی واحد‌های تولیدی افزایش یابد که روند صعودی شاخص قیمت تولید کننده نیز گویای این امر است.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: در حقیقت آنچه که اتفاق افتاده افزایش هزینه تمام شده تولیدات به دلایل مختلف است که کاملاً با معنای گرانفروشی متفاوت است و در این میان باید توجه داشت که بخش تولید به عنوان سردمدار و پیشرو جنگ اقتصادی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه در برهه حساس کنونی است و باید حتی‌المقدور به این بخش توجه شود لذا یکی از اقدامات مهم سازمان حمایت، مبارزه با قاچاق (واردات) کالا به کشور است تا از این طریق تولید داخل فشار کمتری را متحمل شود.

ایزدی با بیان اینکه تقریبا در تمام کشور‌ها نهاد و سازمانی با ماهیت مشابه و با وظایف، فعالیت‌ها و عملکرد‌های سازمان حمایت در حوزه نظارتی و حمایتی وجود دارد که با اسامی مختلف در حال فعالیت هستند، افزود: این واقعیت ناشی از نقش ذاتی دولت‌ها به عنوان هماهنگ کننده و نه عاملیت اجرایی در سطح فعالیت‌های اقتصادی است.

وی صدور حکم انحلال یک سازمان آن هم بدون شناخت کامل از وظایف ذاتی و قانونی آن و بسنده کردن به یک فعالیت خاص و نادیده گرفتن سایر فعالیت‌ها را علمی و کارشناسی ندانست و بیان کرد: برای بررسی سنجش کارایی هر سازمانی باید با توجه به حیطه وظایف و قدرت اجرایی و قانونی، اقدام به تدوین شاخص‌های متناسب نموده و سپس به ارزیابی و جمع بندی آن پرداخت.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به اقدامات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان براساس حدود اختیارات تعریف شده اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این سازمان به عنوان دستگاه تخصصی، کارشناسی در امر قیمت، نظارت و پیش‌بینی وضعیت بازار کالا‌ها و ارائه راهکار‌های لازم را در دستور کار خود دارد.

ایزدی همچنین در ادامه افزود: در حوزه بازرسی، سازمان حمایت به عنوان مرجع مسؤولیت پذیر و پیگیر، علاوه بر آنکه روزانه پاسخگوی صد‌ها شکایت مردمی و رسیدگی به آن‌ها است، با انجام هزاران فقره بازرسی در سطح کشور به کشف تخلف در حوزه‌های تولیدی و توزیعی مبادرت می‌کند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن در زمان‌های حساس و پر خرید بازار که احتمال وقوع تخلف افزایش می‌یابد با حضور مستقیم در بازار در قالب طرح‌های نظارتی ویژه و خاص اقدام به حمایت عملی و مؤثر از حقوق مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان و توزیع کنندگان صحیح العمل کرده و در شرایط کنونی امر نظارت و بازرسی همچنان در رأس اولویت‌های کاری این سازمان قرار دارد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین تصریح کرد: این سازمان از سال ۱۳۹۷ سعی کرده بازرسی خود را هدفمند کند به طوری که از حدود ۳.۵ میلیون بازرسی انجام شده، بیش از ۲ میلیون پرونده تشکیل شده که این نشان از در صحنه بودن این سازمان دارد.
همچنین ارزش تخلفات قاچاق کالا در سطح عرضه با هدف حمایت از تولید داخلی نسبت به سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۱۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

به گفته ایزدی در راستای فعالیت‌های نظارتی، سازمان حمایت به عنوان یک نهاد و مرجع بی طرف، حرفه‌ای و خبره اقدام به بررسی و ریشه یابی و تحلیل علل مشکلات و بحران‌های بازار کرده و با پیش بینی علمی و تخصصی و اعلام هشدار‌های لازم به مسؤولین، زمینه‌ای روشن‌تر برای تصمیم گیری ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تمام توان و امکانات و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در جهت احقاق حقوق مصرف کنندگان و مبارزه با قاچاق، احتکار، اختفاء، تقلب و ... به ویژه در خصوص کالا‌های اولویت دار در حال انجام وظیفه می‌باشد و با وجود تمام محدودیت‌ها و گستردگی و تعدد زیاد واحد‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *