صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انتظامی: نظام رده بندی سنی در سینما می‌تواند مرتبط با نظارت باشد/باید نسبت به استعدادیابی مرکزیت زدایی کنیم

۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۱۹۰۵۴
رییس جدید سازمان سینمایی گفت: نظام رده بندی سنی می‌تواند مرتبط با نظارت باشد، اما رویکرد ما متفاوت است، زیرا ما می‌خواهیم به مردم برای انتخاب فیلم کمک کنیم، طبعا این نظام محدودیت‌هایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، اولین نشست رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با اهالی رسانه در محل برگزاری نشست‌های سازمان سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتظامی در ابتدای این نشست گفت: لزوم وجود یک برنامه بلند مدت از الزامات سازمان سینمایی است. این برنامه دقت و چارچوب مشخصی به ما می‌دهد تا با نظم بیشتری به راه ادامه دهیم.


وی درباره این برنامه ادامه داد: ما شعاری در این برنامه داریم به نام ایران تهران‌نیست، یعنی باید نسبت به استعدادیابی مرکزیت زدایی کنیم تا در همه جای ایران سینما گسترش پیدا کرد.

رئیس جدید سازمان سینمایی با اشاره به رویکرد وزارت ارشاد افزود: رویکرد وزارتخانه به صورت مسلم شفافیت است، اما شفافیت تنها به انتشار مباحث مالی ختم نمی‌شود و به نوعی تمامی فعالیت‌ها مرتبط می‌شود. یعنی باید در برنامه ریزی‌ها هم شفافیت داشته باشیم و تصمیمات خود را نیز به صورت شفاف ارائه و اعلام کنیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: طی چند ماه گذشته بسیاری از اطلاعات که فکر می‌کردیم غیرقابل انتشار است آزادسازی شد که خوشبختانه با استقبال فراوانی روبرو شد.

وی درباره دور شدن سینما از آثار فرهنگی تصریح کرد: ما قول داده ایم که خرداد امسال آمار بسیار درستی در این باره منتشر کنیم. اگر ما ادعا داریم که به دنبال‌پیشرفت سینمایی فرهنگی و ارزشی هستیم باید در برنامه ریزی و بودجه مان تعریف شده باشد.

انتظامی در همین رابطه اضافه کرد: یکی از سیاست های خوب سازمان سینمایی این است که به فیلم های ارزشمند کمک کنیم تا در چرخه اکران از بین نروند و ما بدون شک این مقوله را به صورت جدی پیگیری می کنیم.

وی درباره درجه بندی سنی سینما ادامه داد: نظام درجه بندی سنی می تواند مرتبط با نظارت باشد اما رویکرد ما متفاوت است زیرا ما می‌خواهیم به مردم برای انتخاب فیلم کمک کنیم، طبعا این نظام محدودیت هایی خواهد داشت.

انتظامی درباره امکان تلفیق جشنواره جهانی و‌ ملی فیلم فجر اظهار کرد: هر تصمیم و نظری در این باره هم اکنون شتابزده است. من قول داده بودم که آیین نامه پنج جشنواره اصلی فیلم را تا‌ پایان سال اعلام شود که نشد و بابت این عذر می‌خواهم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: بعد از انتشار این آیین نامه می‌توان درباره ادغام، اضافه و‌ حذف یک جشنواره نظر داد، لذا به شخصه به دلیل تاثیر بین المللی و‌ منطقه ای که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد از آن استقبال می کنم.

وی درباره امکان وجود سرمایه های مشکوک در سینما افزود: واقعیت امر مرجع صلاحیت درباره سرمایه آثار زیر نظر‌ سازمان سینمایی نیست، سازمان سینمایی در بخش های تولید مثل پروانه ساخت و نمایش می‌تواند نظارت داشته باشد، طبعا در سینما ما از ورود هرگونه سرمایه جهت توسعه استقبال می‌کنیم اما صرف نظر از منشاء سرمایه اگر این سرمایه به شکل نادرست در سینما به گردش درآید خودش به ساختار سینما لطمه می‌زند.

وی درباره حمایت سازمان سینمایی از رسانه ها افزود: ما همواره نسبت به اهالی رسانه حس حامیانه ای داشته ایم و در قبال رسانه های مکتوب و روزنامه ها همواره حمایت کرده ایم. البته بحث رسانه های مکتوب و مشکل کاغذ به زیرشاخه دیگری در وزارتخانه بر می‌گردد اما من به شخصه همواره با تمامی نهادهای رسانه ای در رابطه مستقیم و محکم هستم.

رییس سازمان سینمایی درباره فرجام ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» که نمایش آن با دستور سازمان سینمایی متوقف شد اظهار کرد: پروانه نمایش که صادر می‌شود، کسی نباید آن را کم یا زیاد کند. در هر صورت ما مسئول حفظ این موضوع هستیم. بر اساس گزارش‌هایی که رسیده بود، این فیلم در بعضی سینماها با نسخه دارای پروانه مغایرت داشت. ما موظف بودیم که بررسی دقیقی انجام دهیم و بازرسان ما این موضوع را پیگیری کردند و در نهایت تصمیم سازمان سینمایی اعلام شد.

انتظامی در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان درباره آنچه تحت عنوان مافیای اکران گفته می‌شود، گفت:‌ ما شورای صنفی و شورای اکران داریم که ترکیب آن مشخص است. در شورای صنفی، اعضاء توسط صنف مشخص می‌شوند. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذی‌نفع باشند،‌ باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار می‌گیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث بروز نقدها و اصلاح رویه می‌شود.

رییس سازمان سینمایی درباره حمایت از موضوعات اولویت‌دار و برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره یاس اعلام کرد: وقتی دستورالعمل کاری سازمان و زیرمجموعه‌ها منتشر شود، تمامی موارد درج خواهد شد. به عنوان مثال، وقتی بنیاد فارابی موضوعات اولویت‌دار خودش را اعلام کند، در آنجا می‌توان موضوعات مختلف مانند دفاع مقدس را مشاهده کرد. درباره جشنواره‌ها و رویه و دلایل حمایت از آن‌ها نیز همینطور است و در دستورالعمل همه چیز به شکل شفاف بیان می‌شود.

وی درباره تدوین دستورالعمل برای اکران فیلم‌هایی که کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر فیلم‌ها دارند،‌ بیان کرد: طبعا در نظامنامه اکران که پیشنویس جدید آن منتشر می‌شود، این پیشنهادها قابل طرح و بررسی است.

انتظامی درباره بدون قصه و پیام بودن فیلم‌های کمدی در چند ماه اخیر و همچنین توجه به بحث فیلمنامه نویسی در بنیاد فارابی گفت:‌ تقویت فیلمنامه ها،‌تولید و حمایت از آثار مرتبط با تمدن و جنبه های اسطوره‌ای و... در دستورالعملی که قبلا گفتم، اشاره شده که به زودی منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *