دانشگاه ها مهارت محور و اشتغال محور نیستند/دانشگاههای ما پژوهش محور و مقاله محور اداره میشوند
به گزارش خبرنگار گروه جامعه . سلیمان پاک سرشت، رئیس سازمان فنی و حرفهای کل کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع مشکلات مهارتی فارغ التحصیلان به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره علت عدم تشکیل شورای عالی مهارت آموزی اظهار کرد: این شورا یک شورای بالادستی و قانونی مترقی است و پیش بینیها و چارچوبهای خوبی برای آن دیده شده و نیازهای ما را در زمینه مدیریت و ساماندهی آموزشهای مهارتی پاسخگوست.
پاک سرشت افزود: بخشی از مسئله به نگاه دستگاهها نسبت به مسئله شورای عالی بر میگردد. اسناد بالادستی و قوانین و شورا وقتی خوب عمل میکنند که امکان، پتانسیل و تجربه همکاری را داشته باشیم. قبلا هم دو نوبت چنین شوراهایی داشتیم، چه اتفاقی افتاد که نتیجه بخش نبود؟
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه واقعا دستگاهها هر کدام کار خود را انجام میدهند و یکدیگر را در این مسیر پذیرش هم نمیکنند اظهار کرد: فعالیتهایی را با وزارت علوم شروع کردیم و یک سال از زمان تفاهم نامه میگذرد مبنی بر اینکه دانشجویان برای آموزشهای کوتاه مدت از امکانات ما استفاده کنند. اما هنوز دستورالعملهای مربوط به این تفاهم نامه ابلاغ نشده است.
هنوز باور نداریم که مهارت مهم است
وی افزود: هنوز باور نداریم که مهارت مهم است. وقتی از مهارت سخن میگوییم یک عقبهای داریم. اینگونه میاندیشیم که افراد را برای هدف و برنامه مشخصی تربیت میمی کنیم. اما فکر میکنم هنوز این اتفاق نیافتاده است و دانشگاههای ما نگاه از بالا به پایین و برج عاج نشینی به حوزه فنی و حرفهای دارند و این نگاه بسیار جدی است. این را به جد احساس کردم. هنوز دانشگاههای ما پژوهش محور و مقاله محور اداره میشوند و در ۱۰ سال گذشته در این مسیر افتاده اند.
پاک سرشت با بیان اینکه برنامهای برای تربیت نیروی انسانی که قرار است وارد بازار کار بشود وجود ندارد گفت: ۴۴ درصد افرادی که برای مهارت آموزش به ما مراجعه میکنند دانشجو یا فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند. در جامعه این نیاز احساس شده که دانشجویان برای تکمیل مهارتهای مورد انتظار در بازار کار به ما مراجعه میکنند.
نرخ همراستایی آموزش دانشگاهها در ایران ۴۲ درصد است
وی افزود: جامعه و فارغ التحصیلان دانشگاهها جایگاه مهارت آموزی را دریافته اند. نرخ همراستایی آموزش دانشگاهها در ایران ۴۲ درصد است، در حالی که در آلمان ۸۰ و در ترکیه ۶۵ درصد است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه نظام مهارتی از آموزشهای پایه و عمومی شروع میشود گفت: حتما یکی از چالشهای کلیدی که ما در دانشگاه هم پمپاژ میشود نگاه نامساعد به مهارت آموزی است که در آموزش و پرورش شکل میگیرد. دانش آموزان ما برای ورود به دانشگاه آماده میشوند و نه زندگی و شغل. این در حالی است که اگر فرض کنیم دانش آموزان بعد از دیپلم بتوانند وارد شغلی شوند، ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی، ۱۵ درصد در حوزه صنعت و ۲۵ درصد در بخش خدمات به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند. در واقع بخش زیادی به دانشگاه نیاز ندارند. البته به این معنی نیست که نباید دانشگاه رفت، بلکه بحث بر سر این است که اهداف ما چیست و قرار است چه کاری انجام دهیم؟
نمیتوانیم بگوییم که افراد را برای شغل آماده میکنیم
وی ادامه داد: توان مهارتی نیرویی که میخواهد وارد بخش صنعت شود چقدر است؟ حتی در بهترین حالت با وضعیت موجود نمیتوانیم بگوییم که افراد را برای شغل آماده میکنیم. در آموزش و پرورش به مهارت آموزی بی توجهی میشود.
پاک سرشت تاکید کرد که باید در دانشگاهها ارتباط بلافصل با بیرون وجود داشته باشد. ترمینولوژی دانشگاهها مهارت محور و اشتغال محور نیست.