تدوین سیاستهای حمایت از نخبگان در وزارت بهداشت
وی افزود: حکومتها پس از این که نخبهها را شناسایی کردند باید مسیر رشد را برای آنها باز کنند البته این سوال مطرح است که چگونه میشود یک استعداد درخشان شناسایی شده را در مسیر رشد قرار داد و راه را برای تعالی یک نخبه هموار کرد؟ این نیز از وظایف حکومتها است. اگر ما مسیر را برای رشد نخبگان فراهم نکنیم، قطعا آنها در میانه راه، از مسیر خارج خواهند شد.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم نخبه نوازی، گفت: نمیشود با نخبگان یک کشور مانند آدمهای معمولی رفتار کرد؛ به قول سعدی "بوریاباف اگرچه بافنده است نبرندش به کارگاه حریر" بنابراین عدالت در یک کشور این نیست که همه را به یک چشم ببینیم و نباید با شعار ضعیف نوازی حقوق دانشمند را با کارگر یکی ببینیم، بنابراین باید قبل از هر چیز نخبه نوازی در دستور کار حکومتها قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کوچ نخبگان، فقط به دلیل عدم زیرساختهای مناسب کشورشان نیست، بلکه آنها نامهربانیهایی میبینند، گفت: باید بین نخبه و غیر نخبه و پرداخت حقوق آنها تفاوت قائل شد و برای ماندگاری نخبگان باید زیرساختهای لازم را ایجاد و شرایط بروز و ظهور نخبه را در جامعه فراهم کرد، نباید راهها را به گونهای ببندیم که پرواز اندیشه نخبگان کشور را در افق سطح کوتاه بسته و پر و بال آنها بشکند.
نمکی خاطرنشان کرد: اگر در کشوری، نخبگان قدر و منزلتی نداشته باشند، نخبهای در آن کشور باقی نخواهد ماند. خوشبختانه در وزارت بهداشت مجموعهای در حال ایجاد و سیاستهای حمایت از نخبگان در حال تدوین است و پس از جمع بندی در وزارتخانههای علوم و بهداشت، به بنیاد نخبگان تحویل خواهد شد و به تصویب میرسد که چگونه میتوان نخبگان را شناسایی و زیرساختهای مناسب برای رشد آنها را ایجاد و از این ظرفیت نفیس در کشور استفاده کرد.
وی افزود: نباید به دلیل موارد مخرب، استعدادها را تخریب کرد و باید از این استعداد به عنوان امانت الهی به شکل پاکیزه بهره برداری کنند، چون مردم این کشور چشم به نخبگان دارند.
وزیر بهداشت خطاب به نخبگان علوم پزشکی گفت: همه میدانند که تحرک، رشد و پویایی وابسته به اندیشههای نخبه است. انتظار داریم که نخبگان با کوچکترین ناملایمتی، قهر نکنند، چون هر کجا هم که بروید، دلتان برای این آب و خاک تنگ خواهد شد.
نمکی خاطرنشان کرد: نمیشود دنیا را با کج سلیقگی اداره کرد، دنیا را فقط با اندیشه نخبگان میتوان اداره کرد پس بدانید ما، قدرشناس شما نخبگان هستیم.
وزیر بهداشت در پاسخ به در خواستهای دانشجویان در مورد شماره نظام پزشکی، گفت: با صمیمیتی که بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وجود دارد این موضوع را دنبال خواهیم کرد که امیدواریم حل شود.
وی در مورد مسائل مطرح شده در مورد هزینه پایان نامه دانشجویان نیز گفت: هم درمورد نوع پایان نامه و هم مبلغ آن بازنگری خواهد شد، اما باید توجه کنیم که باید خروجی داشته باشد، در دنیا وقتی از منابع ملی کار تحقیقاتی میکنند، قطعاً حاصل آن یک محصول خواهد بود که قابلیت استفاده دارد.
وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چند پایان نامه به تولید دارو یا محصول منجر میشود و به بهبود و اصلاح روشهای ارائه خدمت در نظام سلامت کمک میکند؟ تصریح کرد: پایان نامه و کار تحقیقاتی نباید فقط ارزبری بدون کارایی داشته باشد. در دانشگاههای علوم پزشکی نباید پایان نامهها پس از تزریق منابع در قفسههای کتابخانه ها، گرد و خاک بخورد بلکه حتما این پایان نامهها باید به شکل گیری شرکتهای دانش بنیان یا یک محصول و ایده جدید برای اصلاح نظام ارائه خدمت منتهی شود که در این صورت میتواند اشتغال آفرین باشد.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی باید با یک کار بین بخشی و سنجیده، اولویتهای پژوهشی را استخراج و از ظرفیت دانشجویان به عنوان ابزار کارا در رسیدن به دستاورد بزرگ علمی در کشور، استفاده کنند.
وی با اشاره به لزوم به کارگیری نخبگان در دستگاههای اجرایی کشور گفت: در وزارت بهداشت، اولویت استخدام با نخبگان است، اما متاسفانه مغز مدیریت کشور، کوچک و بدنهای حجیم با بوروکراسی عریض و طویل دارد. اگر تحول در نظام اجرایی و اداری اجرا نشود به بن بست میرسیم بنابراین باید اولویت را به استخدام نخبگان بدهیم تا مغز را بزرگ و تنه را کوچک کنیم.
وزیر بهداشت در مورد ورود مستقیم دانشجویان به رزیدنتی گفت: دستورالعمل قبلی در این خصوص را لغو کردیم چرا که در هیچ کجای دنیا راه را برای دانشجویان نخبه نمیبندند؟ باید تفاوتی بین دانشجویان باشد، اما متاسفانه تفسیر غلطی از قول بنده شد.
دکتر نمکی با اشاره به پیگیری وزارت بهداشت برای لغو قطبی اداره شدن آموزش و امتحانات، گفت: این مشکل با امضای تفاهم نامهای حل و لغو خواهد شد، چون هزینه بالا و خاصیت کمی دارد.
وی در مورد دانشجویان دندانپزشکی نیز گفت: در حوزه دندانپزشکی گرفتاریهای بیشتری نسبت به پزشکی داریم، چون آموزش دندانپزشکی، جامعه محور نیست و بیشتر کلینیک و یونیت محور است و تا زمانی که دندانپزشک از یونیت جدا نشده و به جامعه و بین مردم نرود، آموزشهای ما خاصیت و فایده و ارزش بالایی ندارد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه شاخصهای بهداشت دهان برخلاف شاخصهای دیگر بهداشتی، عقب هستیم، اظهار کرد: در طرح مدارس بدون پوسیدگی، یک میلیون و دویست هزار دانش آموز کلاس ششم را اگر دریابیم و پوسیدگی دندانهای انها را رفع کنیم و این برنامه را ادامه دهیم، موفق خواهیم بود البته در حوزه دانشگاههای دندانپزشکی نیازمند تحول بنیادین در آموزش و نگرش هیات علمی هستیم.
دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امسال به دلیل فشارهای ناشی از تحریمهای ظالمانه آمریکا، در سختترین شرایط اقتصادی قرار داریم؛ آمریکاییها میخواهند با فشار مضاعف ما را به زانو درآورند و ما تابع منطق و استدلال هستیم و تابع ذلت نیستم، چون هیچ پدیدهای از حقارت ذلت پذیری بدتر نیست.
وی گفت: ایران به دنبال جنگ و منازعه نیست و دکتر روحانی تابع برجام و گفتمان با دنیا بوده و هست، اما در مقابل ما، کشوری قرار دارد که منطق مذاکره ندارد و میخواهد با اعمال فشار، ما را به ذلت و حقارت وادار کند و امتیاز بگیرد، باید این دوره را به عنوان صبر استراتژیک طی کنیم و هیچ راهی به جز این نداریم.
وزیر بهداشت یادآور شد: تردید نکنید که با تدبیر و کیاست و بدون رفتن به سمت بی منطقی جنگ افروزانه، کار را ادامه میدهیم و حتما این دوران را پشت سر خواهیم گذاشت، اما علیرغم این فشارها، برای بهبود معیشت دانشجویان، رزیدنتها و اینترنها تلاش خواهیم کرد.