ممنوعیت تردد موتورسیکلتها در بازار تهران یک مثال بود نه یک پیشنهاد
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه گفت: طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلتها در بازار تهران که در رسانهها با عنوان یک پیشنهاد اجرایی از سوی اینجانب مطرح شد، یک مثال بود نه پیشنهادی که در حال حاضر بخواهیم آن را اجرایی کنیم.
علیخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از خوردروهای غیر برقی با اجرای زمان بندی در حال محدود شدن است، گفت: در کشور ما از چندین سال قبل تولید موتورسیکلت برقی مورد توجه قرار گرفت و از سوی برخی کارخانهها نیز تولید آن انجام شد، اما قیمت ارزان بنزین باعث شد تا مردم به استفاده از وسایل نقلیه برقی روی خوش نشان ندهند. برای مثال هنوز هم همین موتورهای قدیمی بیشتر مورد استقبال هستند تا موتورهای برقی که البته همین موضوع دلیلی است تا تولیدکنندگان موتورهای برقی هم با مشکلات زیادی مواجه شوند و نسبت به ادامه کار خود تردید داشته باشند.
وی با بیان اینکه در شهر تهران آلایندگی موتور سیکلتها بیشتر از خودروهاست، گفت: ما حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران داریم که متاسفانه تا به امروز هیچ فکری برای ساماندهی آنها صورت نپذیرفته است.
علیخانی اظهار داشت: اجرای طرحهای زمان بندی شده یکی از راهکارهایی است که میتواند به عنوان گامی موثر در جهت افزایش استفاده از موتورسیکلتهای برقی عمل کند. زمان بندی این امکان را به مردم میدهد تا موتورسیکلتهای خود را به صورت تدریجی تعویض کنند. البته اجرای درست طرحهای زمان بندی شده به همکاری و هماهنگی تمامی دستگاههای دخیل بستگی دارد، چرا که این امر باعث میشود تا کارخانهها نیز از فروش وسایل نقلیه برقی خود اطمینان پیدا کنند.
وی با بیان اینکه با تعرفه فعلی موتورسیکلت ها ماهانه مبلغی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه بنزین دارند، گفت: صاحبان موتورسیکلت میتوانند هزینه بنزین مصرفی خود را که با افزایش قیمت بنزین فراتر هم خواهد رفت، برای پرداخت قسط موتورسیکلت برقی استفاده کنند و از این طریق قیمت بالای موتورسیکلت برقی در طول زمان مقرون به صرفه و معقول تر خواهد شد.