صدق حدیث و ادای امانت؛ روح نماز و روزه است
به گزارش گروه جامعه ، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی درمراسم تواصی بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درباره تاثیر نماز و روزه در جبران ضعف و ناتوانیهای انسان سخن گفت.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به آیه " یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ " از سوره بقره اظهار داشت: خداوند در این آیه میفرماید:ای کسانی که ایمان آوردید برای تقویت و بروز شدن خود، از نماز و صبر که در روایت صبر به روزه تعبیر شده است، کمک بگیرید.
وی افزود: نماز و روزه در جایگاهی است که امام حسین (ع) ظهر و شب عاشورا به نماز میایستد و از پیامبر و ائمه معصوم نیز نقل شده است که نور چشم ما در نماز است.
نماینده، ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به اینکه بارتعالی میفرماید: " الصوم لی – روزه مال من است" اظهار داشت: کاری که روزه دار انجام میدهد رضایت الهی را در پی دارد.
وی با استناد به روایات اهمیت نماز و روزه را یاد آور شد و تاکید کرد: نماز و روزه باید روح داشته باشد و صرف انجام دادن ظاهری آن کارایی ندارد.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: نماز و روزهای کارایی دارد که روح الهی درآن نهفته باشد لذا امام صادق میفرماید: گول نماز خواندن و روزه گرفتن افراد را نخورید بلکه افراد را آزمایش کنید.
وی با بیان اینکه برخی انسانها به خواندن نماز و گرفتن روزه عادت کرده اند، گفت: امام معصوم به پیروان شان درس میدهند که این ظاهر نماز و روزه است و روح ندارد لذا صرف خواندن نماز و نخوردن طعام ارزشی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه درحدیث از امام ششم نقل شده است: " لَو تَرَکَهُ استَوحَشَ " افزود: این گونه افراد اگر نماز و روزه را ترک نمایند احساس کمبود و وحشت میکنند، زیرا به قدری با نماز و روزه انس گرفته اند که اگرآن را انجام ندهند در خود احساس خلاء میکنند.
وی با بیان اینکه امام صادق میفرماید: " و َلکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و أداءُ الأمانَةِ - افراد را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید " گفت: همه ما در دنیا امانتدار دادههای الهی هستیم و باید ازاین امانتها به خوبی مراقبت کنیم.
نماینده، ولی فقیه درامور حج وزیارت نادانی و ستمگری را دومانع مهم درمسیر امانتداری انسان دانست و اظهار داشت: درصورتی نماز و روزه انسان درست است که ظلوم (ستمگر) وجهول (نادان) نباشد.
وی با اشاره به اینکه صدق حدیث و ادای امانت روح نماز و روزه است، افزود: این دو میتواند ملاک شناخت نماز و روزه افراد قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه امانت را باید به صاحب آن بازگرداند، گفت: از امام حسن مجتبی (ع) نقل شده است اگر شمشیری را که با آن پدرم را شهید کردند به من امانت دهند، آن را به صاحبش بازخواهم گرداند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه در روایات، صدق بعنوان یکی از ملاکهای دوستی عنوان شده است، گفت: از پیامبراکرم (ص) نقل شده است اگر فردی سه خصلت حیا، امانتداری و صدق را داشته باشد به او امیدوار باش و اگر این خصلتها را ندارد از او دوری کن.
وی ازصدق بعنوان عامل نصرت مسلمانان درصدر اسلام یاد کرد و گفت: حضرت علی (ع) درخطبه ۵۵ نهج البلاغه در توصیف یاران پیامبر میفرماید: " فَلَمَّا رَأَی اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا النَّصْرَ – زمانی که خداوند صداقت ما را مشاهده کرد، بر دشمن شکست و برما پیروزی را مقدر نمود".
نماینده، ولی فقیه در امور حج وزیارت با تاکید براینکه شاه کلید این فراز از خطبه، صدق و اخلاص است، قضیه طوفان شن در طبس در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ و شکست مفتضحانه آمریکا را یادآور شد که با تجهیزات انبوه نتوانستند عملیاتی انجام دهند و زمین گیر شدند چرا که امام راحل عظیم الشان (قدس سره) و امت اسلامی صادقانه در خدمت اسلام بودند.
وی تاکید کرد: انسان صادق میتواند الگو باشد و امام صادق میفرماید که مردم را نه با زبان بلکه با صداقت خود به خیر دعوت کنید.
وی تصریح کرد: انسان باید نیت، گفتار و عملش صادق باشد و وقتی نیت که سرچشمه و مقدمه عمل بشمار میرود، درست باشد بقیه آن هم با یاری خداوند درست خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب درپایان سخنان خود صدق در عمل را آراستگی برای خداوند توصیف کرد و گفت: امام باقر (ع) میفرماید: " تَزَیَّنْ لِلَّهِ عزوجل بِالصِّدْقِ فِی الْأَعْمَالِ " آراستگی انسان درپیشگاه خداوند با انجام عمل صادقانه است بنابراین عملی که صادقانه انجام نشود درآن آراستگی وجود ندارد.
وی افزود: حاجی در هفتمین شوط سعی صفا و مروه این دعا را میخواند: " اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ حُسْنَ اَلظَّنِّ بِکَ عَلَى کُلِّ حَالٍ وَ صِدْقَ اَلنِّیَّةِ فِی اَلتَّوَکُّلِ عَلَیْکَ " و دراین فراز از خدا میخواهد که به او صدق نیت بدهد تا در توکل به باریتعالی صادق باشد.