بودجه نوسازی مدارس باید دو برابر شود/برای بازسازی مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم گفت: انتظار داریم دولت رتبه بندی معلمان را سریعتر به مجلس ارسال کنند تا تحولی صورت بگیرد.
وی افزود: ۱۳۸۴ مدرسه در جریان سیل آسیب دیدند که برخی تخریب کامل شدند و برخی نیاز به مقاوم سازی دارند. در لرستان ۱۱۲ داریم داریم که کاملا تخریب شده اند و عمدتا در روستاها قرار داشتند، در خوزستان نیز ۸۰ مدرسه و در گلستان ۲۰ مدرسه تخریبی است. برای بازسازی مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. باید همه دست به دست هم بدیم تا مدارس را بازسازی کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بارسازی در کل کشور داریم اظهار کرد: متوسط سرانه هر کلاس حداکثر ۵۰ متر است، اما اتاق مدیر، راهرو و.. نیز در مدرسه وجود دارد و به همین علت متوسط سرانه هر کلاس را ۱۴۰ متر محاسبه میکنند و اگر حداقل سه میلیون تومان بودجه برای هر متر مربع نیاز باشد اعتباری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
زاهدی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته قریب به ۶۰ هزار کلاس درس را بازسازی کرده ایم.
وی با بیان اینکه معمولا سالانه بودجهای برای حوادث و بحرانها تصویب میشود که در اختیار وزارت کشور قرار میگیرد، آموزش و پرورش هم بودجهای دارد، اما نیاز است که خیرین پای کار بیایند گفت: اگر هرساله بودجه خوبی تخصیص دهیم شاید در بازه زمانی ۱۰ ساله بتوانیم مشکل مدارس را حل کنیم، اما اگر بخواهیم امر ایمن سازی مدارس سرعت بیشتری داشته باشد باید بودجه فعلی نوسازی را دوبرابر کنیم.
زاهدی ادامه داد: هرچند با توجه به نیاز شدید آموزش و پرورش، نسبت به سالهای قبل سه برابر بیشتر بودجه تخصیص دادیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون آورده ایم که آموزشهای فضاهای مازاد خود را بفروش رسانده یا فضای مدارس خود را بهینه سازی کند گفت: از وزیر آموزش و پرورش و مدیران آموزش و پرورش درخواست میکنم مقداری به کمک دولت بیایند. در آموزش و پرورش یک عرق درون سازمانی هست که نباید زمین مازاد را فروخت، باید این رویکرد تغییر کند.
وی ادامه داد: حتی در قانون آمده که شهرداریها ملزم به تغییر کاربری هستند. اگر آموزش و پرورش بپذیرد که اینکار را انجام دهد میتواند حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل عواید داشته باشد و نیمی از مشکلات را حل کند. اگر ناچار شویم دستگاههای نظارتی را وارد کار کنیم کار سخت میشود، اما شان آموزش و پرورش بالاتر از آن است که دستگاههای نظارتی بخواهند وارد شوند و خود آموزش و پرورش میتواند آن را حل کند و به میدان بیاید.
زاهدی با اشاره به اینکه نظام رتبه بندی بعد از شش سال هنوز به طور کامل پیاده نشده است گفت: از هیئت دولت انتظار داریم این لایحه به فوریت به مجلس ارسال شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مدیران استانی آموزش و پرورش باور کنند کشور توان ندارد ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بهبود مدارس صرف کند گفت: آنها باید اراده کنند و اجازه دهند که مدارس تغییر کاربری و یا بهینه شوند و خودشان پول بیاورند و املاک را تبدیل به احسن کنند. مانع قانونی وجود ندارد.
وی درباره ساختمانهای آموزش عالی هم گفت: آموزش عالی اکثر ساختمان هایش به ۳۵ سال قبل برمیگردد و بیش از ۵۵ درصد ساختمان هایش اینگونه است. ۵ میلیون متر مربع ساختمانهای دانشگاهی نیازمند بازسازی و یا مقاوم سازی هستند که آن هم به ۱۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.