صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

از پیگیری وصول مطالبات از دولت تا توجه به مدیریت بانوان درخواست‌های وزیر تعاون از سازمان تامین اجتماعی

۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶:۴۶
کد خبر: ۵۱۴۷۳۱
وزیر رفاه با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها گفت:: در این شرایط وظیفه ما این است که برای کم کردن خطا‌ها در نظام مدیریت و کاهش آسیب‌پذیری‌های احتمالی مردم در برابر این فشار و تکانه‌های بیرونی برون‌زا، تلاش خود را دوچندان کنیم. ۱۱ انتظار محمد شریعتمداری از سازمان تامین اجتماعی

به گزارش گروه جامعه ، محمد شریعتمداری در همایش مدیران تامین اجتماعی گفت: انتظار از سازمان تامین‌اجتماعی در سال جاری، تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات است.

وزیر رفاه با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها گفت: در این شرایط وظیفه ما این است که برای کم کردن خطا‌ها در نظام مدیریت و کاهش آسیب‌پذیری‌های احتمالی مردم در برابر این فشار و تکانه‌های بیرونی برون‌زا، تلاش خود را دوچندان کنیم.

در این همایش محمد شریعتمداری انتظارات خود از سازمان تامین اجتماعی را در ۱۱ بند به شرح ذیل مطرح کرد:

۱- تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات:

تامین‌اجتماعی باید روشی ارایه کند که در عین اینکه متضمن وصول منابع موردنیاز برای اجرای ماموریت‌هایش باشد، مانع حرکت در مسیر رونق تولید نباشد؛ مشوق‌هایی تعیین کند برای پرداخت بموقع و نظام انگیزش برای واحد‌های تولیدی اجرا کند. این کار به پایداری تامین‌اجتماعی منجر می‌شود. رونق تولید؛ اکسیر شفابخش اقتصاد کشور است.

۲- مشارکت در مسیر رونق تولید:

تدوین دستورالعملی که مبنای ایجاد یک تحرک در حوزه تحقق رونق تولید در سازمان تامین‌اجتماعی خواهد بود. همچنین برای حمایت و صیانت از نیروی کار، سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به اینکه این سازمان با کارفرمایان ارتباطات و نقاط تماس فراوانی دارد. باید این ارتباطات به نحوی سازماندهی شود که کارفرمایان بتوانند با فراغ بال بیشتری در مسیر رونق تولید حرکت کنند. علاوه با این انتظار از سازمان تامین‌اجتماعی در سال جاری، تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات است. تامین‌اجتماعی باید روشی ارایه کند که در عین اینکه متضمن وصول منابع موردنیاز برای اجرای ماموریت‌هایش باشد، مانع حرکت در مسیر رونق تولیدنباشد؛ مشوق‌هایی تعیین کند برای پرداخت بموقع و نظام انگیزش برای واحد‌های تولیدی اجرا کند. این کار به پایداری تامین‌اجتماعی منجر می‌شود. رونق تولید؛ اکسیر شفابخش اقتصاد کشور است.

۳- پیگیری وصول مطالبات از دولت:

از هر روشی که متضمن حفظ منابع سازمان و وصول مطالبات است استفاده کنید و متولی خاصی برای پیگیری مستمر این مطالبات تعیین کنید. امسال خوشبختانه در بودجه ارقام خوبی برای پرداخت مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که نباید اجازه دهیم به سرنوشت سال گذشته دچار شود.

۴- توسعه خدمات غیرحضوری:

باید از اقدام ارزشمند سازمان تامین‌اجتماعی و پیش‌تازی این سازمان در زمینه حذف دفترچه‌های درمانی در مراکز درمانی ملکی و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت قدردانی کنیم. اگر نظام الکترونیک سلامت به شکل کامل و در کل بخش سلامت کشور نه فقط در سازمان تامین‌اجتماعی، اجرایی و عملیاتی شود، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های بخش بهداشت و درمان حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

۵- الکترونیکی کردن نظام سلامت:

با الکترونیکی کردن کل نظام سلامت، معادل کل بودجه عمرانی کشور می‌شود در هزینه‌های این بخش صرفه‌جویی کرد. این هدف بسیار بزرگی است که باید به هر نحو ممکن در این مسیر پافشاری و آن را اجرا کرد تا نظام یکپارچه سلامت الکترونیک و پرونده‌های الکترونیکی سلامت در کشور شکل بگیرد و بخشی از منابع صرفه‌جویی شود تا دولت بتواند با فراغ بال بیشتری به سایر بخش‌های ماموریت‌های اجتماعی و اقتصادی خود رسیدگی کند، خدمات مطلوبتر سلامت به مردم ارائه شود و مصرف دارو و پاراکلینیک در کشور منطقی‌سازی شود و با شفافیت در این بخش، جلوی برخی خدمات تکراری و تجویز‌های غیرمنطقی و غیرضروری مانند اسکن، ام. آر. آی و ... گرفته شود.

۶- تسهیل امور در مناطق سیل زده:

مردم سیل‌زده همچنان در فشار هستند؛ مردمی که همه هستی خود را از دست داده‌اند؛ لذا باید توجه ویژه‌ای به این مردم داشته باشیم و حداقل در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های‌مان به آنان در حد توان کمک کنیم. آن دسته از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افراد متصل به سازمان تامین‌اجتماعی که در این حادثه آسیب دیدند، در طول سال در لیست رسیدگی ویژه ما باشند و هر خدمت مازادی که می‌توانیم به این افراد بدهیم مثلا اولویت در ارائه خدمات درمان یا هر روش دیگری که امکانپذیر است مثل استمهال بدهی و بخشش جریمه تاخیر کارفرمایان.

۷- استقرار نظام شفافیت:

شفافیت ما را از بسیاری از تهدید‌ها و فشار‌ها مصون می‌کند و اعتماد مردم به ما را تقویت می‌کند. این کار باید با قوت ادامه پیدا کند. این راه، راه بدون بازگشت است. اگر گفتیم چندشغله ممنوع است نباید حتی یک مورد هم در کل وزارتخانه، مغایر با این رویکرد وجود داشته باشد. روسای سازمان‌های تابعه باید تعهد مکتوب بدهند که ممنوعیت دوشغله بودن را اجرا کرده‌اند و هیچ فرد دوشغله‌ای در سازمان آن‌ها وجود ندارد. در شرکت‌هایی که امکاپذیر است اعلام کرده‌ایم که تعداد اعضای هیات‌مدیره‌ها باید به سه نفر عضو موظف و بدون شغل دیگر، کاهش یابد. به مردم در مورد شفافیت و در مورد کاهش هزینه‌ها و حفظ امانات آن‌ها وعده داده‌ایم و باید پای این وعده تا آخر بایستیم.

۸- جوان گرایی و نخبه گرایی:

سازمان تامین اجتماعی با عظمتی که دارد و ماموریت مهمی که دارد و چالش‌هایی که دارد باید مدیریت آن ممزوج از جوانی و تجربه باشد. طبیعی است که در برخی نقاط تجربه را رجحان می‌دهیم و در برخی نقاط جوانی و نشاط را و همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند، جوانگرایی به معنای نفی تجربه افراد صاحب تجربه مهارت نیست و از توان و تجربه معمرین هم باید استفاده کرد.

۹- توجه به مدیریت بانوان:

در سازمان تامین‌اجتماعی نیمی از کارکنان از بانوان هستند که در برخی حوزه‌ها از آقایان هم سرآمدتر و هستند و نباید حق آنان را در مناصب مدیریتی نادیده گرفت باید از توان و تخصص بانوان بیشتراستفاده شود و این یکی از راهبرد‌هایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد. بانوان ما در دست‌پاکی هم سرآمد هستند و باید از این نیرو‌های ارزشمند موجود، در رده‌های مدیریتی بیشتر استفاده شود.

۱۰- اصلاح قوانین و مقررات:

الکترونیکی کردن خدمات، بسیار اقدام ارزشمندی است، اما در کنارآن باید به اصلاح قوانین و مقررات هم توجه کرد. به نظر می‌رسد برخی قوانین و مقررات و بخشنامه‌های سنتی نیازمند بازنگری و اصلاح است.

۱۱- پرداخت مطالبات بخش‌های درمانی:

در زمینه پرداخت مطالبات بخش‌های درمانی انتظار من از سازمان تامین‌اجتماعی توجه بیشتر به این موضوع است. درست است که رقم بدهی سازمان تامین‌اجتماعی به مراکز درمانی اصلا قابل قیاس با رقم کلان مطالبات این سازمان از نهاد دولت نیست، اما انتظار عمومی از سازمان این است که مشکلات مراکز درمانی طرف قرارداد خود را بیشتر درک کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *