سریالهای ماه رمضان، گام اول را چطور برداشتند؟
این مهم در همان قسمت اول این آثار، هویدا بود. هر چند که معمولا سریالهای تلویزیونی، از قسمت دوم، سوم به بعد جا میافتند و داستان و شخصیتها به مخاطب معرفی میشوند، اما مجموعههای امسال نشان دادند که شبهایی خاطره انگیز را برای بینندگان سیما رقم خواهند زد.
«برادر جان» به کارگردانی محمدرضا آهنج، بلافاصله پس از اذان مغرب از شبکه سوم سیما پخش میشود و یک مضمون اخلاقی و دینی را در بستری اجتماعی به تصویر میکشد. این سریال نیز همچون دیگر آثاری که فیلمنامه آنها توسط سعید نعمتالله نوشته شده یک ملودرام پرکشمکش درباره روابط انسانی و اجتماعی است. محور درام در این سریال را «حق الناس» تشکیل میدهد. اما سازندگان «برادر جان» با درک درست این واقعیت که مضامین اخلاقی نباید به طور مستقیم و شعارگونه به خورد مخاطب داده شوند، ابتدا یک داستان چند لایه و پر شخصیت را مطرح کرده اند.
شخصیتهایی که در قسمت اول، مثل یک معما طرح شدند و هر یک رازهای شگفت انگیزی با خود دارند. شخصیت پردازی دقیق و رازگونه در «برادر جان» نقطه قوت اصلی و عامل درگیر شدن مخاطب با داستان است. این جذابیت در کاراکتر محوری داستان، یعنی چاوش بیشتر دیده میشود؛ او مردی متفاوت و با مرام و مسلکی خاص و اصیل و همچون پهلوانان است که با یک بحران بزرگ در زندگی اش مواجه میشود. این سریال در گام اول، فضایی معما گونه از روابط بین این شخصیتها را ایجاد کرد که در ادامه، رمزگشایی خواهند شد و مخاطب را شگفت زده خواهد کرد. کنجکاوی برای کشف آنچه عامل برانگیختگی و تضاد و همچنین عشق و علاقه بین برخی از آدمهای درون این سریال شده، عامل اصلی پی گیری و تعقیب آن از سوی مخاطب خواهد بود.
دومین سریالی که در شب اول، توانست توجه بینندگان سیما را جلب کند، «دلدار» نام دارد که از شبکه دو سیما روی آنتن میرود. مجموعهای تلویزیونی به کارگردانی برادران محمودی ساخته شده است که قبلا با ساخت مجموعه «سایه بان» امتحان خود را به خوبی پس داده بودند. این سریال نیز یک ملودرام عشقی-اجتماعی است و در آن، مسائل و دغدغههای نسل جوان جامعه امروز ما زیر ذه بین قرار گرفته است. ازجمله اصلیترین گرههایی که جوانان با آن درگیر هستند، اشتغال و ازدواج است. «دلدار» را میتوان بازنمایی دراماتیک این موضوعات دانست.
هر چند که تمرکز اصلی بر جوانان است، اما دیگر اقشار و گروههای سنی و مشکلات آنها نیز در این سریال دیده میشود؛ مثل زنان خانه دار، کهنسالان درگیر با بیماریهای صعب العلاج و ... که در مجموع باعث شده اند تا «دلدار» یک ملودرام اجتماعی همه جانبه باشد. یعنی همه مردم به ویژه نسل جدید، میتوانند خود، دلمشغولیها و زندگی روزمره خود را در آن ببینند. موتور درام در این سریال نیز با داستان گویی چند خطی شکل گرفته است. قسمت اول «دلدار» مماس با ذائقه مخاطب عام، روایت خود از بیم و امیدهای اجتماعی را با ماجراهایی عاطفی و عاشقانه آغاز کرد.
ریتم خوش آهنگ سریال و اتفاقات متعددی که در همان قسمت نخست این سریال رخ داد، این نوید را به مخاطب سخت گیر این روزهای تلویزیون میدهد که «دلدار» کم فروشی نمیکند و در همه لحظات، قصه و حادثهای غافل گیر کننده را روایت میکند.