معاون اقتصادی روحانی: نظام تصمیمگیری ما کاستیهایی دارد
معاون اقتصادی رئیس جمهور با طرح این سؤال که اگر اقدامات یک دولت خارجی ظالم در بازار ارز و کالا اثر بگذارد، عامل سیاسی است یا اقتصادی، گفت: نظام تصمیم گیری ما کاستیهایی دارد و در یک بازمهندسی، کلان نگری و تصمیم گیری با نگاه بلند مدت میتوان آن را اصلاح کرد
معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان ایران نمیتوانند دست به اقداماتی زده و خیال کنند که ما واکنشهای مورد نظر آنها را انجام خواهیم داد، ما دچار شتابزدگی نمیشویم و با تدبیر و برنامه ریزی، تهدیدها را به فرصت اصلاح ساختار تبدیل خواهیم کرد.
نهاوندیان، لازمه اصلاح امور با داشتن نگاه بلند مدت به اقتصاد کشور، در دستور کار قرار دادن اقدامات درازمدت، فاصله گرفتن از برخوردهای سیاسی با اقتصاد و داشتن نگاه کارشناسانه به موضوع را مورد تاکید قرار داد و افزود: چالشهای ماندگار اقتصاد ایران کم نبوده و مربوط به امروز و چند سال قبل هم نیست.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه عوامل ریشهای و ماندگاری درچالشهای اقتصاد کشور داریم، گفت: مشکلات سیستم بانکی و عدم شفافیت در سیستم مالی و پولی، بی انضباطیهای مالی، بهرهوری پایین در بخش انرژی و بهای حاملهای انرژی که این روزها از آن صحبت میشود بیش از ۵ دهه است که در کشور ما مطرح بوده است.
نهاوندیان با طرح این سوال که آیا توجه نداشتن به این مشکلات باعث ماندگاری چالشهای اقتصاد ایران بوده است، گفت: بین تشخیص درد و ارائه طریق برای درمان، تصمیم گیری سیاستگذاران و ایجاد قبول اجتماعی برای تحقق اهداف مراحل متعددی باید طی شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه ما گاهی در بخش کارشناسی اقتصاد با اظهار نظرهای نادرست به دست کسانی که به اصل کارشناسی علمی خرده میگیرند، بهانه میدهیم، اظهار داشت: متاسفانه گاهی در منازعات سیاسی برخی نظرات اقتصادی مطرح میشود که با مبانی علم اقتصاد سازگار نیست و ما نباید بدیهیات و چارچوبهای اصلی را زیر سوال ببریم.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه تصمیمات مقطعی و موقت و متغیر برای مشکلات بلند مدت باعث ماندگاری چالشها میشود، گفت: کوتاه مدت اندیشی بیشتر در بخش سیاسی است و اگر اینگونه تصمیم گیری بر ملاحظات اقتصادی و فرهنگی فائق شود، آنوقت ما ماندگاری مشکلات را خواهیم داشت.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه از تصمیمات اساسی اقتصادی ناظر به مسائل بین نسلی است، یادآور شد: معمولا در تصمیماتی که جنبه بین نسلی دارد، لحظه به آینده ترجیح داده میشود و این از دلایل ماندگاری چالشها است.
نهاوندیان تعدد تصمیمات را از دیگر دلایل ماندگاری چالشها در اقتصاد عنوان کرد و افزود: طبع سیاست تغییر و دگرگونی است و نمیتوانیم از تغییر تصمیمات جلوگیری کنیم، اما در اقتصاد نباید با تغییر پی در پی تصمیمات مواجه باشیم و تصمیمات باید با ثبات باشد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در تشریح ریشههای سیاسی ماندگاری چالشها در اقتصاد ایران، گفت: بارها دیده ایم وعدههای سیاسی را که در مقاطع مختلف داده میشود، محقق نمیشود و مجموعه پروژههای نیمه تمام در طول این سالها نمونه روشنی از این موضوع است.
نهاوندیان اجتناب دولتها از پرداخت هزینههای سیاسی تصمیمات ساختاری در اقتصاد را از دیگر عوامل ماندگاری چالشها عنوان کرد و افزود: برخی از اصلاحات ضروری اقتصادی هزینه سیاسی دارد که گاهی در توان تصمیم گیرندگان نیست.
وی با اشاره به مشکلات فرهنگی ماندگاری چالشهای اقتصادی در کشور، گفت: چرا ساختمانسازی، عمرکوتاه دارد و یا موضوع مهمی همچون بیمه که حاصل آینده نگری است مورد توجه قرار نمیگیرد و یا توجه به محیط زیست به عنوان یک موضوع بین نسلی در رفتار ما به یک ارزش مهم تبدیل نشده است.
نهاوندیان همچنین نفت زدگی را از ریشههای اقتصادی ماندگاری چالشها در کشور عنوان کرد و افزود:عدم توجه به منطق اقتصادی مهمترین لطمه نفت زدگی در اقتصاد کشور است و توزیع درآمد قبل از تولید آن و پرداخت سود ثابت بانکی قبل از تحقق سود واقعی مشکل بزرگی است که در رفتار اقتصادی آحاد جامعه دیده میشود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ضرورت اصلاح نظام بانکی امروز بیش از همیشه اصلاح میشود، گفت:سود بالای بانکی به طور طبیعی افزایش نقدینگی و تورم را ایجاد میکند و اگر سود بانکی و رشد اقتصادی متوازن نشود، یک بیماری مزمن است.
نهاوندیان در ادامه سخنان خود، مشکل انباشت دادهها و وجود مراجع متعدد برای تصمیم گیری، نبود مهندسی سیستمی و سازو کار مناسب برای اجرا و تمایز بین آرمان و هدف بلند مدت را از دلایل و مشکلات محقق نشدن سیاستهای اقتصادی عنوان کرد و افزود: در مجموع عملکرد اقتصاد نمیتوان دستوری کار کرد و برآیند اقتصاد دستور پذیر نیست.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در عین حال خاطرنشان کرد که ما بهبودها و دستاوردهایی نیز طی این سالها در اقتصاد داشته ایم که باید دید چرا این دستاوردها ماندگاری نداشتهاند و آیا عامل آن سیاسی بوده است یا اقتصادی.
نهاندیان با بیان اینکه طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ با تلاشهای انجام شده و برنامه ریزی مناسب، رشد نقدینگی از ۳۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافت و تورم از۳۴.۷ درصد به ۹ درصد رسید و رشد اقتصادی از منفی۶.۲ درصد به مثبت ۳.۹ درصد رسیده و بهبودهایی حاصل شد، گفت: متاسفانه با یک دلیل و اقدام سیاسی به یکباره همه اینها به هم خورد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با طرح این سوال که اگر اقدامات یک دولت خارجی ظالم در بازار ارز و کالا اثر بگذارد، عامل سیاسی است یا اقتصادی، گفت: نظام تصمیم گیری ما کاستیهایی دارد و در یک بازمهندسی، کلان نگری و تصمیم گیری با نگاه بلند مدت میتوان آن را اصلاح کرد.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه هرکسی به میزانی که در امور مداخله میکند باید مسئولیت پذیر هم باشد، گفت: امروز در اقتصاد کشور با چالش مواجه هستیم و سال ۹۸ باید سال تبدیل این چالش به فرصت باشد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در صورتی میتواند در برابر فشارها و تهدیدها و مداخلههای خارجی تاب آوری بیشتری داشته باشد که همه اقتصاددانان و دست اندرکاران این حوزه احساس همراهی، همدلی و مسئولیت کنند.
نهاوندیان تصریح کرد: امروز باید بخش خصوصی با همه توان به میدان بیاید، ظرفیت همسایگان را بکار گیریم، بروکراسی اقتصادی را کاهش دهیم و با وحدت و همدلی از مشکلات عبور کنیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات منظم شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، گفت: تشکیل این شورا فرصت مناسبی است برای ثبات بخشی، هماهنگی بیشتر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و اصلاح ساختاری اقتصاد که گمشده اقتصاد کشور است.
طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، نهاوندیان در پایان سخنان خود از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی کشور خواست برای کمک به اتخاذ تصمیمات مهم در این حوزه افکار، ایدهها و پیشنهادات خود را به دبیرخانه شورا ارائه دهند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *