تدوین بیش از ۳۲ لایحه قضایی در طی ۵ سال در معاونت حقوقی
ذبیح اله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم ضمن تشکر از اعضای حاضر در جلسه و به خصوص حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژهای و دادستان کل کشور و ریاست دیوان عالی کشور اظهار کرد: استحضار دارید که معاونت حقوقی یکی از معاونتهای زیربنایی در قوه قضاییه برای تهیه لوایح قضایی است.
وی افزود: کار معاونت حقوقی شاید زود بازده نباشد؛ اما اگر این معاونت وظیفه خود را به خوبی انجام دهد سبب تحول در تمام قسمتهای قضایی میشود.
معاون سابق حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: برای تهیه لوایح قضایی، کارهای تحقیقاتی پژوهشی و اخذ نظرات قضات استانها و مطالعات تطبیقی در حقوق سایر کشورها صورت میگیرد و همکاران ما انصافا شبانه روزی کار کردند و نتیجه کار آنها بیش از ۳۲ لایحه قضایی است.
وی با اشاره به خلاصه نویسی، ثبت و اسکن ۷۰ میلیون پرونده گفت: ۱۴۲ میلیون پرونده را توانستیم پالایش کنیم و ۱۰۸ میلیون پرونده ثبت شده است.
خدائیان افزود: بسیاری از این لوایح به مراجع قانونگذاری ارسال شده و برخی هم در حوزه ریاست دستگاه قضایی هستند که خوشبختانه رئیس دستگاه قضایی دستور دادند کارگروهی برای این کار تشکیل شود تا این لوایح هر چه سریعتر به مراجع قانونگذاری ارسال گردد.
وی اظهار کرد: کار دیگر ما تدوین آیین نامه بوده است و تاکنون بیش از ۳۰ آییننامه مهم در اجرای قوانین در سالهای اخیر در این معاونت تهیه شده است. به طوری که در این مدت به اندازه ۱۵ سال قبل قوه قضاییه ما لایحه قضایی و آیین نامه و دستورالعمل تهیه کردهایم که اگر تصویب شوند تحول خوبی در نظام قضایی صورت میگیرد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: کار دیگر ما پاسخ به استعلامات حقوقی بود به طوری که کمتر کتابی حقوقی را پیدا میکنید که در نوشتن آن به نظریات اداره حقوقی استناد نشده باشد و موجب کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرا میگردند.
این مقام قضایی گفت: در این راستا تاکنون ۲۲ هزار سوال از اداره حقوقی پرسیده شده است که از دستگاهها و استانهای مختلف بوده است به طوری که این کمیسیونها حتی در روزهای جمعه تشکیل میشد و به سئوالات پاسخ میداد.
خدائیان افزود: تنقیح قوانین و مقررات جزو وظایف دیگر معاونت حقوقی است که سعی کردیم به صورت مستقل به این کار بپردازیم و اکنون قوانینی مثل قانون مدنی، قانون مجازات، قوانین مربوط به اطفال در این معاونت تنقیح شدهاند، همچنین حدود ۱۷ عنوان دیگر درباره موضوعات مختلف در حال تنقیح هستند که برخی ۲۰ و برخی تا ۸۰ درصد کار آنها پیش رفته است.
وی اظهار کرد: وظیفه دیگر معاونت حقوقی ساماندهی، بایگانی و اسکن اسناد بوده است. در این راستا حدود ۷۰ میلیون پرونده را خلاصه نویسی، ثبت و اسکن کرده ایم و ۱۴۲ میلیون پرونده را توانستیم پالایش، ۱۰۸ میلیون پرونده را ثبت و ۳۹ میلیون پرونده ضروری را اسکن کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اکنون پروندههای دیوان عالی کشور همگی به صورت الکترونیکی تهیه شده است.
این مقام قضایی گفت: وظیفه دیگر ما در خصوص مترجمان رسمی بوده است همانطور که میدانید مترجمان رسمی سابقه ۸۰ ساله دارند به طوری که ما در ابتدای کار اصلا نمیدانستیم چند مترجم داریم لذا تلاش زیادی صورت گرفت و با بازرسیهای زیادی توانستیم آنها را ساماندهی کنیم. دارالترجمههای فعالی که به موجب قانون عملشان در حکم کلاهبرداری بود شناسایی شده و ۱۸۴ مورد را به مراجع قضایی معرفی کردیم.
خدائیان بیان کرد: در این خصوص هیئت انتظامی مترجمین را برای اولین بار تشکیل دادیم و حدود ۱۷۰۰ بازرسی را از مترجمین داشتیم و نیز دو آزمون جذب مترجم را در این سالها برگزار کردیم که در سال ۹۴، ۳۰۰ نفر و در سال ۹۷، ۲۵۰ نفر را جذب کردیم که خوشبختانه حتی یک نمونه اعتراضی نسبت به این آزمونها گزارش نشد.
وی اظهار کرد: با برگزاری این آزمونها تعداد مترجمان ما به دو برابر افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: لازم میدانم از زحمات همه همکارانم در معاونت حقوقی قدردانی کنم که به صورت شبانه روزی وقت گذاشتند و تلاش کردند.