توجه نسل جوان به ادیبانی چون سعدی در گرو آگاهیبخشی است
وی بیان کرد: سعدی غزل، قصیده، مثنوی و نثر دارد و در قیاس با شاعران دورههای متفاوت تاریخی، شاعر فصیحی بوده که سلامت زبان داشته و صناعاتی که باید در شعر به کار گرفته شود را به نحو احسن استفاده میکرده به طوریکه حتی مقلدان وی مثل جامی و امیرخسرو دهلوی هم نتوانستند به آن استحکامی که سعدی شعر میسروده، شعر بسرایند.
این شاعر افزود: قاآنی شیرازی با وجود تمام ذوق، سلیقه، تواناییها و تسلطش در بهرهگیری از صناعات ادبی کارش در کنار سعدی چندان به چشم نمیآید.
وی تاکید کرد: سعدی به لحاظ معرفتی هم ترجمان اخلاق مذهبی و دینی خود را در دو اثر گرانقدرش آورده و هم نکات اخلاقی را به خوبی لحاظ کرده است. زبان سعدی روشن و شفاف است و مثالهای عامهپسند دارد. وی مسائل اخلاقی را به شیرینترین شکل ممکن وارد مسائل اعتقادی کرده بنابراین استدلالهایش برای اثبات توحید و معاد و خلقت نیز خواندنی و جالب است و همین امر نیز او را تبدیل به یکی از اسطورههای زبان و ادب فارسی کرد.
کاکایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سعدی به لحاظ منزلت اجتماعی نیز شخصیت ممتازی داشته به طوری که امرا و حاکمان را نصیحت میکرده و فرزندان خود میشمرده است. این ویژگیها در شخصیت سعدی باعث شده تا وی یکی را چهار رکن ادب فارسی در ذخایر و گنجینههای ملیمان به حساب آید.
وی با تاکید بر اینکه هنوز میتوان روی آثار سعدی مطالعه کرد و به قیاس آنها با آثار جهانی پرداخت، تصریح کرد: مسیرهایی که جوانان امروز دنبال میکنند سقراطی و پرسشگرانه است بنابراین نمیتوان آنها را وادار به دوستی با گذشته فرهنگیمان کرد بلکه باید در مقابل سوالاتشان پاسخهای روشن داشت.
این شاعر اظهار کرد: فکر میکنم اگر نسل جوان نسبت به بزرگان ما آگاهی پیدا کنند، هرگز در مطالعه آثار ادیبان از چیزی فروگذار نخواهند کرد و غافل نخواهند شد. جهان امروز با رسانههای قدرتمندش به استحاله رفته و جوانان تصور و نگاهشان از زاویه تمدن به فرهنگ است یعنی هر تمدنی را که باشکوهتر و بزرگتر ببیند فکر میکنند، فرهنگ آن تمدن هم باشکوهتر است. این در حالی است که ما فرهنگ غنی داریم، ولی به لحاظ ابزار تمدنی از توسعه وتکنولوژی غرب جاماندهایم بنابراین نیاز است تا این موضوع را برای جوانان تشریح کنیم.
وی افزود: باید به جوانان فهماند، اینکه میراث تمدنیمان استحاله رفته و در حوزه توسعه به سمت غرب رشد نداشتهایم دلیل نمیشود که هویت فرهنگیمان را انکار کنیم، آن هم فرهنگی که محصول یک تمدن بزرگ است.
کاکایی تاکید کرد: این موضوع باید در مجامع، سخنرانیها و... مطرح شود، تلویزیون به تولید برنامههای جدی که به مفاخر فرهنگی و هنری میپردازد، روی آورد و در اماکن فرهنگی که به همت شهرداری و نهادهای تبلیغات انقلاب تاسیس شده، تدریس متون زبان فارسی با پشتوانه مالی انجام شود.