«مقابله به مثل»؛ رهیافتی برای توقف خباثتهای آمریکا/ مجلس اقدام کند
تشکیل فراکسیون «پیگیری تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مجلس»
پس از این بیانات مقام معظم رهبری، مطالبهای عمومی از مجلس در فضای سیاسی و رسانهای کشور برای مقابله به مثل تقنینی با آمریکا شکل گرفت. در همین رابطه، سید حسین نقویحسینی در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، از تشکیل فراکسیون جدیدی با عنوان «پیگیری تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مجلس» خبر داد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نامه تشکیل این فراکسیون را امضا کردهاند، گفت: این فراکسیون به طور اختصاصی مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه رونق اقتصادی، مقابله با استکبار، رسیدگی به مستضعفین و موضوعات عمرانی را مورد پیگیری قرار خواهد داد.
اما مشخصا در بیانات مقام معظم رهبری در روز اول فرودین، تاکید بر ضرورت تکاپوی مجلس برای مقابله به مثلِ قانونگذارانه با رویکردهای تهاجمی و ایرانستیزانه هیئت حاکمه رژیم آمریکا، مطرح بود.
نقش مجلس در مقابله به مثل با اقدامات و طرحها و لوایح ضدایرانی کنگره آمریکا
در همین زمینه امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به نقش و ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای مقابله به مثل با اقدامات و طرحها و لوایح ضدایرانی کنگره آمریکا، اظهار کرد: قوه قانونگذاری یکی از سه رکن حاکمیت در ایران است؛ از این رو بحث مواجهه با اقدامات آمریکا علیه مردم ایران صرفا نباید منحصر در قوه مجریه باشد و سایر قوا از جمله مجلس نیز باید با بهرهگیری از ظرفیتهای تقنینی به مقابله با آمریکا بپردازند.
به عقیده ابوالفتح، مجلس شورای اسلامی با ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود میتواند ابتکار عمل را در مواجهه با اقدامات خصمانه و ضدایرانی هیئت حاکمه آمریکا، بکار بگیرد و این مجلس این پتانسیل را دارد تا با وضع قوانین متقن، دولت را ملزم به اتخاذ رویکردی مشخص در قبال استراتژی تهاجمی آمریکاییها کند و یا با تصویب طرحی و تبدیل شدن آن به قانون، دولت را از اقدامی در رابطه با آمریکا نهی کند.
اقدامات ضدایرانی کنگره آمریکا از فردای انعقاد برجام!
کنگره آمریکا از فردای انعقاد و عملیاتی شدن برجام، برخلاف مندرجات توافق هستهای و روح حاکم بر این توافق، بررسی و تصویب طرحهای ضدایرانی خود را آغاز کرد و کاخ سفید نیز چه در دوره «باراک اوباما» و چه به صورت غلیظتر در دوره «دونالد ترامپ» اجرای این طرحهای ضدایرانی را پیش برد.
در ادامه به برخی از مصوبات ضدایرانی کنگره آمریکا طی سالهای اخیر اشاره میکنیم:
تصویب طرح موسوم به «تمدید تحریمهای ۱۰ ساله ایران یا آیسا» در تاریخ ۱۵ آذر ۹۵
تصویب طرح موسوم به «مقابله با اقدامات ثباتزدای ایران یا کاتسا» در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۶
تصویب طرح موسوم به «قانون موشکهای بالستیک ایران و اجرای تحریمهای بینالمللی» در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۶
تصویب لایحه موسوم به «مسئولیت ایران در زمینه حقوق بشر و گروگانگیری» در تاریخ ۶ اردیبهشت ۹۷
ارائه طرحی موسوم به «مقابله با نفوذ فزآینده ایران در عراق» در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۷
ارائه طرح موسوم به «مسدود کردن اقدامات مالی ایران و ممانعت از برخورداری ایران از ارز دیجیتال ملی» در تاریخ ۱ دی ۹۷
موارد فوقالذکر تنها بخش بسیار کوچکی از اقدامات خصمانه و ضدایرانی کنگره آمریکا طی سالهای اخیر بوده است؛ اقداماتی که نیازمند پاسخی درخور و محکم است.
فعال بودن کنگره آمریکا در ارائه و تصویب طرحهای ضدایرانی
در همین رابطه، کارشناس مسائل آمریکا به خبرنگار میزان، گفت: در ایالات متحده، کنگره به عنوان شاخه اصلی قانونگذاری در بحث وضع طرحها و لوایح ضدایرانی و تحریمی، بسیار فعال است و در قالب مقولههایی ادعایی نظیر «مبارزه با تروریسم»، «موارد حقوق بشری»، «مقابله با سلاحهای کشتار جمعی» و «مواجهه با نفوذ منطقهای ایران» طرح ها و لوایحی را برای اجرا به کاخ سفید ارائه میکند و دولت آمریکا را وادار به اتخاذ اقدامات ضدایرانی بیشتر میکند.
به عقیده این کارشناس، مشابه همین رویکرد کنگره آمریکا در شدت بخشیدن به رویکرد ضدایرانی دولت آمریکا را مجلس شورای اسلامی هم میتواند اتخاذ کند و با تصویب طرحها و لوایحی، دولت جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ مستندات قانونی در مقابله با آمریکا تقویت کند.
این کارشناس مسائل آمریکا میافزاید: البته باید توجه داشت که با توجه به فراگیری و نفوذ اقتصادی و پولی آمریکا در دنیا، مصوبات ضدایرانی کنگره این کشور، تاثیرات به مراتب بیشتری از مصوبات ضدآمریکایی مجلس شورای اسلامی خواهد داشت اما این امر نباید مانع از ایفای وظایف نمایندگان مجلس در حفظ حقوق مردم ایران در مواجهه با آمریکا شود. همچنین باید توجه داشت که این مصوبات مجلس علیه رویکرد عنادآمیز آمریکا میتواند به عنوان مبنایی در حقوق بینالملل تعریف شود.
به طور کلی تجربه نزدیک به ما ثابت میکند که هر گاه قوای مسئول در جمهوری اسلامی ایران به مقابله به مثل با طرحها و اقدامات ضدایرانی آمریکا برخاستهاند، در عرصه داخلی و بینالمللی به نتیجه رسیدهاند.
تجربه موفق تروریستی اعلام کردن سنتکام
در همین قضیه اخیر اقدام نابخردانه و خصمانه کاخ سفید در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، علاوه بر ایجاد وحدت و انسجام ملی در حمایت از سپاه سرافراز اسلام، شاهد اقدام شورای عالی امنیت ملی در مقابله به مثل با آمریکا و تروریستی اعلام کردن نیروهای سنتکام بودیم؛ اقدامی که بسیار بازدارنده بود و بر ترس استراتژیستهای نظامی و امنیتی آمریکا مستقر در پنتاگون و سیا افزود.
بیشتر بخوانید:
وحشت وزارت جنگ رژیم آمریکا از «اقتدار سپاه»/ تروریستهایی که دیگر آرامش ندارند
پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در دادگاه لوکزامبورگ
یک مثال ملموس دیگر در این زمینه، بحث پیروزیهای حقوقی ایران بر آمریکا در محاکم بینالمللی است. روز چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸، دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از محل داراییهای ایران را رد کرد. دادگاهی در آمریکا پیش از این در حکمی سیاسی، ایران را به بهانه حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به پرداخت میلیاردها دلار خسارت محکوم کرده و نزدیک به دو میلیارد دلار از داراییهای ایران را توقیف کرده بود.
پیروزی مقدماتی در ماجرای دزدی ۲ میلیارد دلاری رژیم آمریکا از ملت ایران؟
از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷، جلسات رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا پیرامون دستبرد دو میلیارد دلاری به اموال مردم ایران توسط واشنگتن، در دیوان بینالمللی دادگستری (لاهه)، برگزار شد. موضوع اصلی مورد بررسی در این جلسات این بود که آیا دادگاه لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در پرونده دو میلیارد دلاری را برمبنای عهدنامه ۱۹۵۵ موسوم به مودت دارد یا خیر؟
در این جلسات که در کاخ صلح لاهه برگزار شد، نمایندگان رابط و وکلای دولتهای ایران و آمریکا، دفاعیات خود را به قضات دیوان بینالمللی دادگستری ارائه کردند.
ایراد آمریکا مردود اعلام شد/ لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را دارد
سرانجام، پس از گذشت چهار ماه در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷، دیوان بینالمللی دادگستری در جلسهای با حضور نمایندگان رابط و وکلای دولتهای ایران و آمریکا تصمیم خود درباره اعتراض آمریکا به صلاحیت دیوان برای رسیدگی به پرونده دو میلیارد دلاری را اعلام کرد.
به موجب این رأی، ایرادات مقدماتی و صلاحیتی آمریکا رد شد و شکایت ایران از آمریکا در قالب عهدنامه ۱۹۵۵، قابل بررسی (مسموع) دانسته شد. بدین ترتیب پرونده دستبرد دومیلیارددلاری آمریکا به اموال مردم ایران وارد مرحله رسیدگی ماهوی در دیوان لاهه شد و یک پیروزی مقدماتی برای ایران رقم خورد.
بیشتر بخوانید:
فرجام دزدی ۲ میلیارد دلاری رژیم آمریکا از ملت ایران؟
بنابراین با توجه به پیروزیهای اخیر حقوقی بر آمریکا در محاکم بینالمللی و همچنین تاثیر مقابله به مثل قانونی با رژیم آمریکا در ماجرای تروریستی اعلام کردن نیروهای ارتش متجاوز آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام، مجلس شورای اسلامی میتواند از ظرفیت قانونگذاری خود برای اتخاذ رویکرد تهاجمی در قبال اقدامات خصمانه رژیم آمریکا علیه ملت ایران، بیش از پیش بهره گیرد.
علی لاریجانی پس از تصویب این طرح گفت: از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس میخواهیم اگر طرح دیگری در این راستا در مجلس بود با این طرح ادغام کنند.
طرح یاد شده هماکنون در حال چکشکاری در کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی است و باید منتظر ماند و دید که چه نتیجهای در بر خواهد داشت.