صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

توسعه و تقویت کمی و کیفی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا در کلانتری‌های سراسر کشور/ عزم نیروی انتظامی در مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی

۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲:۴۶
کد خبر: ۵۰۸۷۸۲
مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا از توسعه، تقویت کمی و کیفی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا در کلانتری‌های سراسر کشور خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ، سرهنگ علیرضاحمیدی فر در حاشیه دومین کنگره بین المللی و سی و چهارمین همایش روز مددکاری اجتماعی اظهار داشت: حرف حمایتی و یاورانه از جمله خدمات پزشکی، روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، از اموری هستند که با انسان سروکار داشته و به عبارتی انسان پایه می‌باشد.

وی افزود: امور مرتبط با انسان همواره از پیچیدگی و ظرافت خاصی برخوردار است. چرا که هر کدام از ۸ میلیارد نفر انسان روی کره خاکی منحصر به فرد و متمایز از دیگران است و این تمایز به ویژه در امور اخلاقی، رفتاری و روانی انسان‌ها که موضوع حرف یاورانه و مددکاری اجتماعی است، بیشتر از بعد جسمانی می‌باشد.

مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا ادامه داد: شاهد این مدعا دوقلو‌های یکسانی هستند که اگر چه از لحاظ جسمی و فیزیکی بسیار به یکدیگر شباهت دارند لکن به لحاظ ویژگی‌های روانشناختی، رفتاری و هیجانی ممکن است دارای تفاوت‌های متعدد و متکثر باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: براساس این تمایزات و تفاوت ها، افراد رفتار‌های متفاوتی از خود در جامعه و محیط نشان می‌دهد که حاصل رفتار‌های نابهنجار به وجود آمدن آسیب‌هایی همانند طلاق، نزاع و درگیری، اعتیاد و خشونت، جرم و جنایت و مواردی از این قبیل است.

حمیدی فر اضافه کرد: معمولا خواسته افراد بهنجار جامعه از نهاد‌های متولی به ویژه پلیس حل و فصل این آسیب‌ها و جرایم است، پلیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها پلیس در بین کشور‌های جهان است که اقدام به تأسیس مراکز مددکاری اجتماعی، روانشناسی و مشاوره به منظور بررسی علمی پدیده‌های نابهنجار اجتماعی و ارائه خدمات رایگان به مراجعان نموده است.

مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا بیان کرد: چرا که اعتقاد داریم پدیده‌های اجتماعی نیازمند مدیریت اجتماعی و ارائه راهکار‌ها و راهبرد‌های اجتماعی است تا با کمترین هزینه بیشترین بهره وری حاصل شود.

وی افزود: هم اکنون، سالانه ۴۰۰ هزار پرونده با موضوعات مختلف از جمله درخواست طلاق، درگیری‌های بین فردی، نزاع و مشکلات خانوادگی و تربیتی، اعتیاد و ... به مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع که مصالحه و حل و فصل ۶۸ درصدی از ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، روانشناسی و مشاوره حاصل می‌شود که این خدمات توسط کارشناسان حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی به مراجعان ارائه می‌شود.

حمیدی فر مطرح کرد: ارائه اینگونه خدمات در پلیس دارای چند ویژگی و مزیت نسبت به سایر نهاد‌های دولتی و غیردولتی است، اولا؛ اینکه پلیس جمهوری اسلامی ایران براساس نظرسنجی‌ها و مطالعات صورت گرفته دارای جایگاه مطلوبی نزد مردم شریف ایران اسلامی بوده و برخورداری از چنین سرمایه اجتماعی بالایی اقبال مراجعان را نسبت به مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی پلیس افزایش می‌دهد.

معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا افزود: ثانیا؛ اینکه پلیس همواره خود را خادم مردم دانسته و به راحتی در جای جای ایران اسلامی در دسترس مردم و مراجعان می‌باشد.

مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا ادامه داد: ثالثا؛ پلیس مأمن و مرجع مردم بوده و براساس قانون حل و فصل بسیاری از دعاوی خانوادگی و اجتماعی و پیشیگیری از بسیاری ناهنجاری ها، آسیب‌ها و جرایم به پلیس ارجاع می‌شود.

حمیدی فر اضافه کرد: رابعا؛ پلیس با تشکیل مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی و به خدمت گرفتن افراد متخصص با تحصیلات عالی در رشته‌های مددکاری اجتماعی، روانشناسی و مشاوره در بزنگاه تلاطم روحیه افراد و بدو ورود به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها که یا توسط قوه قضائیه معرفی یا خود به پلیس مراجعه کرده اند به داد مراجعان رسیده و با ارائه خدمات حرفه‌ای آن‌ها را برای تصمیم گیری مناسب توانمند می‌نماید.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: خامسا؛ این خدمات در پلیس به صورت رایگان ارائه می‌شود چرا که معتقدیم از طریق ارتقاء مهارت‌های زندگی مراجعان و توانمندسازی روانی افراد، نظم و امنیت ایجاد و پایدار می‌گردد و به همین لحاظ ارائه خدمات یاورانه در این بخش را بر اقدامات انتظامی ترجیح داده و این موضوع رضایت مندی مراجعان را به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: از جمله سایر اقدامات مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران پلیس می‌توان به حضور آن‌ها در زمان وقوع بحران‌های طبیعی از قبیل: زلزله، سیل و ... برای ارتقاء تاب آوری آسیب دیدگان، بازماندگان و حادثه دیدگان یاد کرد که همزمان و در کنار اقدامات انتظامی صورت می‌گیرد و همچنان که امنیت خانه و اموال سیل زدگان و زلزله زدگان حفظ می‌شود، با ارائه خدمات یاورانه به بازتوانی روانی و ارتقاء سطح تاب آوری و بهداشت روانی آن‌ها و درمان اختلالات روانشناختی آسیب دیدگان از بلایای طبیعی اقدام می‌شود.

حمیدی فر ادامه داد: آنچه در فوق آمد، باعث شده است که حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا به عنوان؛ عضو برنامه ملی پیشگیری از خلاف و افزایش ازدواج، عضو برنامه ملی پیشگیری از خودکشی و خباثت، عضو برنامه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همچنین شریک فعال انجمن‌های علمی و دانشگاهی در برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های منطقه ای، ملی و بین المللی باشد.

مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا تصریح کرد: بهره مندی از مددکاری اجتماعی در پلیس ارتقاء بهره وری کارشناسان و متخصصان، صرفه جویی در امکانات و منابع انسانی، تجهیزات، دقت و ...، و از همه مهمتر حل و فصل مسائل اجتماعی و رضایت مندی مراجعان را در بر داشته است.

معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا گفت: در نظر داریم بنا به تدبیرسردار "حسین اشتری"؛ فرمانده نیروی انتظامی، مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در سطح همه کلانتری‌های کشور را توسعه و به لحاظ کمی و کیفی تقویت کنیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی را مرتفع کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *