صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مشکلات حمل و نقل با اجرای «قانون جامع حمایت از معلولین» رفع می‌شود

۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱:۳۰
کد خبر: ۵۰۸۶۹۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
یکی از مشکلات اصلی افراد دارای معلولیت و کم توان در فضای شهر، مسئله تردد است. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای افراد معلول، همچنان با محدودیت‌هایی مواجه است. شهرداری تهران به منظور تلاش برای رفع مشکلات حمل و نقل این افراد و سهولت در رفت‌وآمد آن‌ها، خواستار ارائه پیشنهاد‌های انجمن‌های حامی معلولین شد.

به گزارش گروه جامعه ، اصغر شیرزادی مدیرعامل انجمن تخصصی معلولین ایران با بیان اینکه انتظارات افراد معلول و کم توان از شهرداری تهران، رعایت حقوق شهروندی و دسترسی برابر به امکانات همچون سایر شهروندان است، توضیح داد: این افراد انتظار دارند همانند یک شهروند عادی بتوانند از تمام امکانات استفاده کنند و به طور برابر به خدمات شهری دسترسی داشته باشند.

وی با تأکید براینکه پیشنهاد برای تحقق این امر اجرای قانون است، بیان کرد: قانون جامع حمایت از معلولین مصوب و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است، اگر دستگاه‌ها قانون را به درستی اجرا کنند شاهد تحولات اساسی برای رفع مشکلات افراد معلول خواهیم بود.

شیرزادی با بیان اینکه به نسبت تعداد معلولینی که در شهر هستند باید اکثریت اتوبوس‌های بی‌آرتی مناسب سازی شوند، ادامه داد: باتوجه به وجود محدودیت در مورد اتوبوس‌ها، باید به ازای هر سه دستگاه یک دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده باشد. همچنین جایگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس متناسب با شرایط استاندارد افراد معلول مناسب سازی شوند.

وی در مورد سرویس ایاب و ذهاب ویژه یا ایجاد پایانه معلولین، افزود: انتظار می‌رود براساس قولی که مدیران شهری پیشتر داده بودند تعداد سرویس‌ها حداقل ۵ برابر شود.

مدیرعامل انجمن تخصصی معلولین ایران همچنین پیشنهاد دیگری درخصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: باتوجه به توانایی برگزاری برنامه‌های حمایتی توسط شهرداری تهران، بهتر است برخی از سیستم‌های حمل و نقل برای سرمایه گذاری سیاست تشویق، حمایت و پرداخت یارانه را نسبت به بخش خصوصی معلولین و سالمندان اعمال کنند. در واقع، باید زمینه‌هایی برای بخش خصوصی ایجاد شود که آن‌ها را ترغیب به سرمایه گذاری در این خصوص کند. درحال حاضر بخش خصوصی در این مورد (مناسب سازی خودروها) سرمایه گذاری نکرده است.

در ادامه پیشنهادات و انتظارات از شهرداری تهران برای سهولت تردد افراد معلول در شهر، محمود کاری مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت بیان کرد: در درجه اول، حمل‌ونقل عمومی باید به گونه‌ای تجهیز شود که افراد معلول به راحتی بتوانند برای تردد خود در شهر از سرویس‌ها (تاکسی، اتوبوس، مترو و ...) استفاده کنند. رسیدن به شرایط ایده آل، نیازمند زمان بسیاری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتوبوس‌های خریداری شده باید متناسب با شرایط افراد معلول باشد، گفت: یکی از مشکلات ایستگاه‌های اتوبوس هم تراز نبودن آن با اتوبوس است، سکوی ایستگاه اتوبوس باید هم تراز با اتوبوس باشد تا فرد معلولی که از ویلچر استفاده می‌کند به راحتی از پیاده راه یا خیابان وارد اتوبوس شود.

کاری ادامه داد: همچنین لازم است که ایستگاه‌های مترو مجهز به آسانسور و علائم راهنمایی معلولین باشد. طی بررسی‌هایی که در سال ۹۵ انجام دادیم از ۱۳۶ ورودی و خروجی متروی تهران تنها ۱۲ ایستگاه مترو دارای آسانسور بودند. درحال حاضر شرایط متفاوت شده و اکثر ایستگاه‌ها مجهز به آسانسور هستند، اما متأسفانه بعضی از آن‌ها غیرقابل استفاده، قفل یا خراب هستند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران با اشاره به اینکه درسال جاری شهرداری‌ها توسط قانون موظف به ایجاد پایانه‌های ویژه حمل و نقل برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید شده‌اند، بیان کرد: درحال حاضر پایانه طرشت روزانه به ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر فرد دارای معلولیت سرویس ارائه می‌کند. انتظار می‌رود چنین پایانه‌ای در تمام نقاط شهر برای حمل و نقل این گروه از شهروندان احداث شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *