نقش گفتار درمانی در رفع اختلالات ارتباطی/لزوم انجام به موقع گفتاردرمانی
به گزارش گروه جامعه ، زهرا آقارسولی در آستانه برگزاری هفدهمین همایش گفتاردرمانی ایران اظهار کرد هدف از برگزاری این همایش تبادل اطلاعات علمی به روز در زمینه آسیب شناسی، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع میباشد و از آنجائیکه زبان وابسته به فرهنگ است، تاکید برارائه پژوهشهایی است که برروی زبانهای بومی موجود در کشور انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت در این همایش برای آسیب شناسان گفتار زبان بسیار حائز اهمیت است افزود: از آنجائیکه رویکرد این همایش مبتنی بر "درمان تیمی و تعاملات بین رشته ایی" است پنلهایی با حضور متخصصین دیگر رشتههای توانبخشی (کاردرمانی، شنوایی شناسی، فیزیوتراپی)، متخصصین گروه پزشکی (مغز و اعصاب، روانپزشکی اطفال، جراحی ترمیمی، طب فیزیکی و توانبخشی)، گروه روانشناسی (کودکان، کودکان استثنایی، روانشناسی سلامت)، علوم اعصاب، علوم ارتباطات، در نظر گرفته شده است که میتواند مورد استفاده دانش آموختگان رشتههای فوق بخصوص در عرصه بالین قرار بگیرد.
آقارسولی با اشاره به اینکه این همایش از ۱۱ الی ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران برگزار میشود، خاطر نشان کرد: رشته گفتار درمانی در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در حال حاضر در ۱۲ دانشگاه دانشجوی کارشناسی، در ۵ دانشگاه دانشجوی کارشناسی ارشد و در سه دانشگاه دانشجوی دوره دکترا آموزش داده میشوند.
مسئول کمیته آموزش انجمن علمی گفتاردرمانی ایران عنوان کرد: شناسایی به هنگام اختلالات ارتباطی، زبانی، گفتاری و بلع در کودکان میتواند ازبروز مشکلات بعدی در زمینههای رفتاری، تحصیلی، شغلی و اجتماعی پیشگیری و در بزرگسالان و سالمندان سبب بهبود کیفیت زندگی آنها شود؛ بنابراین ارجاع به موقع فرد دارای اختلال به مراکز گفتاردرمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. وی تاکید کرد خوشبختانه با توجه به آموزش همگانی و آگاهیهایی که در سطح جامعه به وجود آمده است، اکنون نسبت به گذشته ارجاع به موقع به گفتاردرمانی به مراتب بیشتر شده است. با توجه به اینکه دسترسی به مراکز گفتاردرمانی برای همه میسر و آسان نیست، تصمیم گرفته شد در این همایش مبحث توانبخشی از راه دور (telerehabilitation) در نظر گرفته شود تا در آینده نزدیک بتوانیم با برنامه ریزی مناسب افراد نیازمند به خدمات گفتاردرمانی را تحت پوشش قرار دهیم.