نمیتوان از پول دولتی نوآوری استخراج کرد
خبرگزاری میزان: معاون علمی و فناوری رییسجمهوری گفت: نمیتوان از پول دولتی نوآوری استخراج کرد، چراکه از بودجه دولت رقابت به وجود نمیآید.
وی ادامه داد: پیش از انقلاب، ایران یکی از کشورهای پیشرفته جهان در زمینه هوانیروز بود، اما پس از انقلاب با رفتن آمریکاییها از ایران مشخص شد که این قدرت واقعی نبود و با خراب شدن یک قطعه از یک جنگنده، این امکانات بهطور کامل از دسترس خارج میشد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نکتههای منفی اقتصاد متکی به نفت، گفت: در اقتصاد ایران که متکی به نفت و خامفروشی است، ما صنعت نداریم بلکه کارخانه داریم؛ در اقتصاد نفتی این فکر حاکم است که همه چیز را میتوان با پول خرید، بنابراین نیازی به دانش و دانشگاه به معنای واقعی نیست.
وی ادامه داد: با پول نفت نمیشود دانشگاه درست کرد و دانش و تفکر و ایده به دست آورد؛ آنچه پژوهش را میسازد، خلاقیت و نوآوری است و امکانات فیزیکی اصل و اساس نیست و از پژوهشکدههای بزرگ و مجلل تفکر به دست نمیآید.
ستاری با بیان اینکه در اقتصاد دانشبنیان، اصل اساسی ایده و فکر است، ادامه داد: هماکنون دانشگاههای ما با بودجه 100 درصد دولتی کار میکنند و در هیچکدام از دانشگاههای ما ارتباط مستمری با صنعت که به قرارداد منجر شود، وجود ندارد؛ پژوهشکدههای ما بودجههای چند میلیاردی دارند، اما خروجی آنها با ورودیشان برابر نیست.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم روشهای جدید پژوهش را در کشور توسعه دهیم و بیگمان این موضوع در شرکتهای خصوصی بهتر قابل اجرا است. تجاریسازی در قالب شرکت میتواند اتفاق بیفتد و در اینجا بحث فنی مطرح نیست، بلکه ما نیازمند تفکر جدی در حوزه پژوهش هستیم.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری با تاکید بر اینکه پول دولت نباید در تجاریسازی هزینه شود، گفت: نمیتوان از پول دولتی نوآوری استخراج کرد، چراکه از بودجه دولت رقابت به وجود نمیآید.
وی تصریح کرد: شرکتهای بزرگ صنعتی کشور باید مدلهایی را داشته باشند که چگونه میتوان بحث نوآوری را در آنها تزریق کرد. با فراهم کردن بستر برای فعالیت شرکتهای مستقل دانشبنیان میتوان نوآوری را ایجاد کرد و باید اجازه دهیم که پژوهشگران جوان ما بر روی ایدههای خود کار کنند و حتی شکستهای آنان را نیز باید جبران کرد.
ستاری با بیان اینکه پژوهش بزرگترین مولد درآمد است؛ ادامه داد: صنعت باید در کنار دانشگاهها مرکز جذب ایده داشته باشد و موتور محرک پژوهش در دانشگاه باشد؛ چراکه ایده اولیه در دانشگاه ایجاد میشود اما شرکتها هستند که مرحله تجاریسازی و ثروتافزایی را در دست دارند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *