از حکم استفاده از فیلتر شکن تا حکم فال گیری
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید ویژه فروردین ماه را منتشر کرد.
أمر به معروف و نهی از منکر
س. بعضی اوقات که داخل ماشین نشستیم یا داخل خانه، آهنگهای حرامی پخش میشود؛ آیا میتوانیم در آنجا حضور داشته باشیم، ولی گوش ندهیم، یا حتماً باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟
ج. با تحقّق شرایط نهی از منکر، بر شما نهی زبانی از منکر واجب است؛ و به علاوه حضور در مجلس غنا و موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوش دادن یا تأیید آن شود جایز نیست، ولی اگر مجبور به حضور در آن مکان هستید، واجب است که از گوشدادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کنید و اگر به طور غیر ارادی صدای موسیقی حرام و غنا به گوش شما برسد، وظیفهای ندارید.
سرمایه گذاری در بانک
س. گذاشتن پول در بانکهای جمهوری اسلامی به منظور گرفتن سود بانکی چه حکمی دارد؟
ج. عملیات بانکی که بانکها بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان انجام میدهند، بی اشکال است.
مانع در وضو
س. آیا جای چسب زخم برای وضو اشکالی دارد؟
ج. اگر مانع رسیدن آب به اعضای وضو باشد، باید برطرف شود.
خمس
س. من کار کردم، ولی هنوز دستمزدم را نگرفتم. الان سال خمسی من رسیده، اگر بعد از سال خمسی ام پولم را دریافت کنم، آیا باید خمسش را بپردازم یا نه؟
ج. اگر قبل از سال خمسی، بدون مشقت امکان دریافت آن بوده، خمس دارد، و در غیر این صورت جزو درآمد سال جدید میباشد؛ و چنانچه تا سر سال خمسی صرف در مؤونه شود، مشمول خمس نمیشود.
معاشرت و معامله با بهایی
س. حکم معاشرت و معامله با شخص بهایی چیست؟
ج. از هر گونه معاشرت و معامله با این فرقه ضالّه و مضلّه باید اجتناب نمایید.
حدّ ترخّص
حدّ ترخّص
س. مسافری که به وطن خود میرود، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است؟
ج. رسیدن به حدّ ترخّص وطن، برای تمام خواندن نماز کافی است، ولی احتیاط استحبابی در تأخیر تا ورود به شهر است و یا جمع بین شکسته و تمام مابین حدّ ترخّص و وطن.
س. مسافری که به غیر وطن به جایی میرود که میخواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است؟
ج. رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست، و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنابر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است.
مسافت شرعی
س. تکلیف نماز کسی که به مکانی سفر میکند که آن مکان از یک مسیر، کمتر از حدّ شرعی و از مسیر دیگر، حدّ شرعی است، چه میباشد؟
ج. اگر از مسیری سفر کند که به مقدار مسافت شرعی است، حکم مسافر را دارد.
فیلترشکن
س. حکم استفاده از فیلترشکن چیست؟
ج. به طور کلی، استفاده از فیلترشکن و مانند آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی میباشد.
غنا و موسیقی
س. حکم گوش دادن به خواننده زن، چیست؟
ج. اگر صدای زن به صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صدای او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسدهای بر آن مترتب گردد، جایز نیست.
بازی نرد
س. حکم بازی تخته نرد اگر به عنوان سرگرمی باشد، چیست؟
ج. اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن مطلقاً حتی بدون شرط بندی حرام است.
ماهواره
س. در مورد استفاده و خرید و فروش ماهواره کمی توضیح دهید؟
ج. به طور کلی استفادهی حرام از ماهواره مطلقاً جایز نیست؛ و استفاده حلال هم تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی است؛ و همچنین خرید و فروش جهت استفادهی حلال، تابع قوانین و مقررات است.
ورود معذور شرعی به حرم
س. بنده به امید خدا عازم سفر عتبات هستم، اما متأسفانه چند روزی از سفر را عذر شرعی دارم. سؤالم این است که وظیفه بنده برای زیارت چیست؟ چه چیزهایی و نیز ورود به چه جاهایی برای من اشکال دارد؟ آیا میتوانم داخل حرم بروم؟
ج. بنابر احتیاط واجب در حرم حضرات معصومین (علیهم السلام) یعنی زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نمیتوانید توقف نمایید؛ ولی توقف در رواقها و قسمتهای متّصل به حرم اگر مسجد نباشد، مانعی ندارد.
فالگیری
س.الف. آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟
ب. آیا میتوانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟
ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟
ج. فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
ربا خواری
س. برادرم مقداری پول دارد که در بانک گذاشته و سودش را میگیرد. بنده میخواهم از ایشان این پول را قرض کنم، و جهت وام مسکن در بانک بگذارم، و سودی را که بانک به وی میدهد، من به ایشان بدهم. میخواستم نظر مرجع گرانقدر را در این مورد بدانم؟
ج. ربا و حرام است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *